První spoj vyrazil z Prahy do Ostravy ve 4 hodiny a 56 minut. Vlak byl obsazen jen několika desítkami cestujících. Na první cestu vyrazili hlavně železniční nadšenci, ale také několik běžných cestujících, kteří potřebovali být v Ostravě brzo. První veřejný spoj Leo Expressu jel naprosto přesně a bez zpoždění.
"Je to pilotní provoz, takže určitě objevíme nějaké mouchy. I proto žádáme cestující o jakékoliv postřehy a tipy," uvedl mluvčí Petr Kopáček. Zatímco start RegioJetu před rokem doprovázely mažoretky či dechovka, v případě Leo Expressu první vlak vyrazil z takřka prázdného pražského hlavního nádraží.
Firma má povolení od Drážního úřadu pro zkušební provoz s cestujícími do pátku 16. listopadu. Tento týden tak bude zatím jezdit dvakrát denně každým směrem, od 9. prosince pak v ostrém provozu vypraví osm párů vlaků. Za cestu mezi Prahou a Ostravou zákazník průměrně zaplatí 290 korun, České dráhy a RegioJet jsou o pět korun dražší. Ceny jízdenek však budou ještě nižší, pokud si je cestující objednají s větším předstihem (více o cenách čtěte zde).
Podobně jako České dráhy v pendolinech a RegioJet mají i soupravy Stadler Flirt připojení k internetu. Na vlakovém intranetovém portálu si lidé mohou zahrát například hry nebo spustit na svém notebooku řadu filmů. Firma plánuje cestujícím bez vlastního notebooku půjčovat tablety. Cestující se dokonce mohou podívat přes počítač do kabiny strojvůdce a sledovat trať.
V ceně každé jízdenky jsou noviny zdarma a půllitr vody, ostatní občerstvení je za příplatek.
Wrap s masovými kuličkami / Kuřecí wrap | 59 Kč |
Bageta šunka + sýr | 39 Kč |
Caesar salát | 59 Kč |
Žemle s paštikou | 29 Kč |
Croissant | 19 Kč |
Snídaně (káva + croissant) | 25 Kč |
Tiramisu | 35 Kč |
Sušené jahody | 19 Kč |
Lízátko | 5 Kč |
Chipsy | 19 Kč |
PivoLobkowitz | 20 Kč |
Čaj / Kakao | 19 Kč |
Espresso | 19 Kč |
Minerální voda / Limonáda 0,5l | 15 Kč |
Na rozdíl od RegioJetu nezvolil Leo Express nabídku občerstvení s minimální marží a ceny na palubě se spíše blíží ceníku Českých drah. Například nejlevnější káva vychází na 19 korun, zdarma ji mají cestující v premium a byznys třídě.
V nabídce občerstvení je například i "Leošova klasika", což je za 29 korun houska s domácí paštikou. Zakladateli a šéfovi Leo Expressu Leoši Novotnému se v oboru přezdívá "paštikář" kvůli tomu, že rozjezd drah částečně i financuje jeho otec, někdejší majitel a šéf potravinářského kolosu a výrobce paštik Hamé.
15. října 2012 |
V pilotním provozu se zaučují i stevardky a stevardi, takže to vypadá, jako by měl zatím na palubě nad počtem cestujících převahu palubní personál. "Je to pilotní provoz, který má odhalit případné nedostatky před ostrým provozem," podotkl mluvčí Kopáček.
Švýcarská kvalita z Polska
Z nabízených jídel není patrné, kdo je vyrábí, chybí i označení složení. Podle Kopáčka chystá firma v cateringu ještě menší změny. Podobně jako RegioJet nenabízí Leo Express velké pivovarské značky, na palubě prodává značku Lobkowicz. V nápojovém lístku jsou například i limonády z černohorského pivovaru.
Připojení k internetu funguje ve vlaku bez větších problémů, jen například uživatelé s prohlížečem Internet Explorer mají problémy sledovat na vlakovém portálu informace, jako je třeba aktuální rychlost. Ta dosahuje maximálně 160 kilometrů v hodině, což je nejvyšší rychlost povolená na české železnici.
Leo Express se rád spojuje se švýcarskou tradicí. Jeho vlaky ponesou v novém jízdním řádu dokonce název Švýcarská kvalita, ačkoliv jsou jeho vozy částečně vyrobeny v Polsku. "Myslíme si, že název vystihuje realitu, naše vlaky jsou zkrátka švýcarské," tvrdí Kopáček.