"Odvolání je připravené, čeká se jen na jeho návrat z dovolené," uvedl zdroj. Šefara byl jediným z trojice šéfů Ředitelství silnic a dálnic, Správy železniční dopravní cesty a ŘVC, kteří přežili příchod Víta Bárty na ministerstvo. Těžil mimo jiné z toho, že na relativně malou organizaci není tolik vidět a ministr řešil intenzivněji problémy u výrazně větších organizací.
MF DNES už v minulosti upozornila na některé sporné zakázky ŘVC, do kterých se hlásilo málo firem a současně nebylo jasné, jaký mají smysl. (čtěte Stát chce zvýšit mosty za stamiliony. V mělké vodě ale lodě neprojedou)
Šefarovi zřejmě zlomila vaz největší zakázka v historii ŘVC na zvednutí železničního mostu přes Labe za 1,2 miliardy korun. Most má i zařízení, které má umožnit v budoucnu jeho další zvedání pro případ proplouvání větších lodí. Tu začal zkoumat už i Evropský účetní dvůr. Kritéria pro výběr firmy byla nastavena tak, že o lukrativní zakázku "bojovalo" nakonec jen jediné sdružení firem Viamont DSP, Eurovia a EDS Holding.
Posledně zmiňovaná firma přitom vznikla jen pár měsíců před touto soutěží. Zakázka byla zadána v době ministrování Aleše Řebíčka. Kromě vysokých nákladů čelila stavba i kritice, zda je nutné zvedat v Kolíně most pro průjezdy vyšších lodí, když není Labe ani celoročně splavné.
Kontrolu na ŘVC provádělo i ministerstvo dopravy a našlo rovněž u zakázky řadu nedostatků. Není to přitom jen tento případ: antimonopolní úřad nedávno zakázal ŘVC uzavírat soutěž na projekční firmy, dokud celý tendr neprošetří.
Problémy v zakázkách financovaných z evropských peněz mohou mít zásadní dopad i na další financování českých dopravních staveb. Hrozí, že by Brusel některé stavby úplně přestal financovat, případně by Česko muselo některé dotace vracet.