„Poptávka jednoznačně převýšila nabídku. Možnosti dodání nového vozu byly výrazně nižší, než kolik by se podařilo zaregistrovat, kdyby tento problém nevznikl,“ uvedl tajemník Svazu výrobců automobilů Josef Pokorný. Ve srovnání zejména se západní Evropou Česko zaostává v přechodu na elektromobilitu.
Vozidel s bateriemi s loni v Česku registrovalo zhruba 28 tisíc. Velkou většinu z nich tvoří hybridní vozy mající navíc pohonnou jednotku na fosilní paliva. Čistě bateriových bylo z vozidel s alternativním pohonem necelých dvanáct procent a v celkovém objemu prodaných vozů představují zhruba jen dvě procenta.
Čipů bude málo až do roku 2023. Velmoci zbrojí, která přes ně ovládne svět![]() |
Velký pokles zaznamenali prodejci u užitkových vozidel, kterých se celkově prodalo 16 908. V předcovidových obdobích přitom prodeje neklesaly pod dvacet tisíc dodávek ročně, na což se částečně podařilo navázat v roce 2021. Tehdy nákupy táhly dovážkové služby, jejichž byznys naopak covidové lockdowny pomohly nastartovat. „Loňský pokles je jednoznačně způsobený nedostatkem nových užitkových vozidel na trhu,“ uvedl Pokorný.
Naopak o pětinu vzrostl počet nově registrovaných autobusů. Tento nárůst jde podle Pokorného především za segmentem meziměstských strojů. Přestože i prodeje kamionů zaznamenaly v roce 2022 nárůst, zhruba tříapůlprocentní, pouze v segmentu autobusů se podařilo navázat na hodnoty z předcovidových období.
Nejprodávanější značkou mezi osobními vozy stále zůstává Škoda s bezmála třetinovým podílem na tuzemském trhu. Necelých deset procent drží korejský Hyundai následovaný Volkswagenem s 8,3 procenty a Toyotou s 6,4 procenty.
V roce 2023 se projeví ekonomický pokles
Na rozdíl od loňska, kdy automobilovou výrobu trápil zejména nedostatek čipů a výpadku jiných subdodavatelsky vyráběných součástek, letošní rok už se naopak ponese v duchu dopadů aktuálních hospodářských neduhů na spotřebitele a tedy očekávaného poklesu poptávky. „ V příštím roce se bude čím dál více projevovat ekonomický pokles. Ten postihne jak domácnosti, tak firmy. Vysoké ceny energií a inflace budou na snížení poptávky po automobilech tlačit,“ uvedl Daniel Janeček z poradenské společnosti PWC.
Podle automobilek ale bude pokles pozvolný, což způsobí mimo jiné polštář v podobě nasmlouvaných ale zatím nedodaných automobilů. „V pořadnících máme stále vyšší desetitisíce zákaznických objednávek, které znamenají podnikatelskou stabilitu pro nás i naše autorizované partnery,“ uvedl vedoucího českého zastoupení automobilky ŠKODA AUTO Jiří Maláček. Jiné značky naopak hovoří o tom, že pokles objednávek bylo možné zaznamenat už na sklonku roku loňského.
Model | Počet | Podíl |
---|---|---|
Škoda Octavia | 13 906 | 7,24% |
Škoda Fabia | 13 142 | 6,84% |
Hyundai i30 | 8 236 | 4,29% |
Škoda Karoq | 7 960 | 4,14% |
Škoda Kamiq | 6 381 | 3,56% |
Škoda Scala | 6 495 | 3,38% |
Škoda Superb | 6 452 | 3,36% |
Škoda Kodiaq | 6 326 | 3,29% |
Hyundai Tucson | 5 816 | 3,03% |
Kia Ceed | 4 052 | 2,11% |
Ostatní | 107 855 | 56,15% |
Zdroj: SDA |