Rozlétaní Češi. Prodeje letenek rekordně stouply, pomohly vyšší příjmy

  5:12aktualizováno  5:12
Letecké společnosti zažily na českém trhu nejúspěšnější rok v historii, alespoň podle objemu prodaných letenek. Češi za ně bez poplatků zaplatili 7,154 miliardy korun, což je o sedm procent více než v roce 2015. Vyplývá to z dat mezinárodního sdružení dopravců IATA i statistik ruzyňského letiště.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ve skutečnosti se objem tržeb zvýšil ještě víc, protože poplatky tvoří u některých letenek často až polovinu z celkové ceny. V součtu chybí i letenky, které si lidé kupují přímo u dopravců, což je běžné hlavně u nízkonákladových aerolinek.

Josef Trejbal z portálu letuška.cz odhaduje, že se v Česku loni prodaly letenky za celkem dvacet miliard korun včetně těch, které se prodaly přímo přes weby aerolinek.

„Největší skok je vidět hlavně u dálkových letů, kde jsou nárůsty dvojciferné,“ říká Trejbal. Podle něj pokračuje růst prodejů i letos a zejména v zimních měsících je patrná silnější poptávka po letenkách na jiné kontinenty.

„Ceny letenek jsou teď dlouhodobě nízké. Dříve lidé museli hodně hlídat akce, teď se ale ceny ustálily a běžně se dají sehnat letenky za ceny, které ještě před pár lety byly maximálně v akcích,“ dodal Trejbal.

Jak rostly příjmy z prodeje letenek

Podle Věry Janičinové, ředitelky letenek Student Agency, pomáhá většímu zájmu pokles cen a nárůst kapacit dopravců.

„V individuální letecké přepravě vidíme trend, kdy vedle standardních cest na dovolené s cestovními kancelářemi opět roste počet cestujících, kteří si své cesty například na dovolené či kratší víkendové pobyty organizují sami, jsou schopni se dorozumět cizím jazykem a pro tyto cesty si pak kupují letenky,“ dodala Janičinová. Podle ní pomáhá i celkově dobrá kondice ekonomiky. „Pokud dojde v průběhu roku k posílení koruny, dá se očekávat v tomto segmentu další výrazný nárůst,“ tvrdí.

„Růst táhnou především individuální zákazníci, kteří létají na dovolenou. Prodejci letenek, kteří se zaměřují na firemní zákazníky, potvrzují, že mezi firmami poptávka neroste tak rychle,“ upozorňuje Pavel Němec ze společnost HRG Czech Republic. Dodal, že se Česko postupně dostává na předkrizová čísla, ale zatím se nedá mluvit o dvouciferných nárůstech. Firmy podle něj stále šetří a hodně záleží i na konkrétních projektech, za kterými do zahraničí vyrážejí.

Nejdražší destinace

Post tuzemské jedničky v prodejích letenek na českém trhu loni uhájila Student Agency, na druhém místě skončila Asiana známá hlavně portálem letuška.cz. Na třetí místo se díky spolupráci s vyhledávačem letenek Kiwi dostal Fly United.

Oblibu dálkových destinací ukazuje i žebříček destinací podle finančního objemu vystavených letenek. Díky silné vietnamské komunitě vede Hanoj, následovaná New Yorkem. Třetí Londýn je současně cílem, kam loni čeští zákazníci aerolinek mířili nejčastěji. Do první desítky se dostaly i ryze dovolenkové destinace typu Mauricius nebo Maledivy.

Velký zájem o létání dokládají i data z ruzyňského letiště, na kterém loni stoupl počet cestujících o téměř osm procent a poprvé v historii překonalo hranici 13 milionů odbavených cestujících. „Aktuální výsledky v prvních dvou měsících i výhled na zbytek roku 2017 potvrzují, že bychom měli dosáhnout minimálně pětiprocentního růstu, případně i vyššího,“ řekla Lenka Zvolánková z Českého Aeroholdingu.

Nejčastější destinace

Návrhy letových řádů na léto i zimu přitom ukazují, že konkurence v Praze ještě zhoustne a dopravci rozšíří svoji nabídku. Největší expanzi letos chystá v Praze Ryanair, který na podzim otevře devět nových linek a chce se dostat na milion cestujících.

Vzhledem k agresivní cenové politice to bude znamenat další pokles cen. „Je tu potenciál na další růst, podíl nízkonákladových dopravců je v Praze jen 34 procent. Všechny nízkonákladovky vidí Česko jako místo, kde lze dál expandovat. Očekáváme, že ceny letenek půjdou velmi dolů,“ říká Kenny Jacobs z Ryanairu, podle kterého jsou v Česku ceny vyšší, než by mohly být.

Autor:

Nejčtenější

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Další z rubriky

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Nápad s dálničním mýtem může stát Němce miliardy. Výběrčí žádají kompenzace

ilustrační snímek

Firmy, které měly mít na starosti systém mýtného pro osobní auta na německých dálnicích, požadují po vládě v Berlíně...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz