Podle tajemníka svazu dovozců Josefa Pokorného byl znatelný vliv nového způsobu měření vypouštěných emisí znatelný už na prodejích vozů vloni v září. „Citelný pokles byl už v září. V říjnu a v listopadu se to maličko zlepšilo, ale tyto měsíce ztrátu nevyrovnaly. Prosinec naproti tomu byl za poslední roky zdaleka nejnižší,“ uvedl Pokorný.
Zhruba stejný počet vozidel by podle odhadu společnosti PwC měl být v Česku prodán i v letošním roce. Pozitivní hospodářský vývoj z roku 2018 bude pokračovat i v roce 2019,“ uvedl automobilový expert PwC Jakub Jurga. Ten předpokládá, že se v souvislosti s tím během letošního roku prodeje zvýší na přibližně 265 tisíc vozů. Tento odhad už rovněž počítá se zavedením další emisní normy, která se do prodejů promítne na konci letošního roku.
Z pohledu prodejů jednotlivých značek zůstala i vloni pozice na prvních třech příčkách nezměněna. Největší podíl trhu ze 32 procenty drží domácí Škoda s velkým náskokem před Volkswagenem s 9,3 procenty a korejskou Hyundai se 7,8procentním podílem. Na čtvrtou příčku se nicméně se 5,8 procenty vyhoupla rumunská Dacia, která vloni předloni mateřský Renault a vloni na pátou pozici odsunula Ford.
Diesely natáhnou
Podobně jako v předchozím období se podle statistik SDA vloni prodalo méně dieselových aut, jejichž podíl meziročně klesl o osm procentních bodů na konečných 30 procent. Tento jev podle Jiřího Štočka souvisí se zaváděním zákazů vjezdu dieselových aut do německých měst. „Zákazníci mají ze zpráv v médiích mylnou představu, že když si koupí nové dieselové auto, tak pro ně budou například trhy v Norimberku pasé,“ řekl iDNES.cz šéf českého zastoupení divize Volkswagenu. Takovéto prostředí samozřejmě prodejům těchto vozidel neprospívá.
Nejoblíbenějším vozem byla v loňském roce bez velkého překvapení opět Škoda Octavia, která připadala na každé desáté prodané vozidlo v Česku. Zhruba osmiprocentní podíl na prodaných vozidlech měla Škoda Fabia a zhruba 5,5 procenta Škoda Rapid. Vůz jiné značky obsadil až čtvrtou pozici a byl jím s necelými třemi procenty Hyundai i 30.
Nejoblíbenější barvou byla tradičně bílá. Vozů v této barvě se prodalo více než 75 tisíc. 63 tisíc vozidel si Češi pořídili v šedé barvě a přes 37 tisíc vozů se prodalo v modré barvě. Nejoblíbenějším typem karoserie pak bylo už druhým rokem SUV před vozidly kombi.
Škoda Octavia | 25 834 |
---|---|
Škoda Fabia | 21 080 |
Škoda Rapid | 14 353 |
Hyundai i30 | 7 455 |
Škoda Superb | 6 760 |
Škoda Karoq | 6 548 |
Škoda Kodiaq | 6 227 |
Volkswagen Golf | 5 529 |
Dacia Duster | 5 290 |
Kia Cee’d | 4 350 |