Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tvArrivu v půli prosince zradilo několik vlaků, zejména ty motorové z Německa, na které firma spoléhala. Řada spojů ve Zlínském a Libereckém se zpožďovala, některé se musely rušit.
Do toho nastaly komplikace se strojvedoucími, kteří údajně mluvili jen bulharsky. Stalo se také, že vlak netopil nebo projel na červenou. Společnost se za nevydařený start omluvila.
„Nepředpokládali jsme, že když máme s dodavateli podepsané smlouvy a v pilotním projektu vše fungovalo, nastanou problémy. Ale když systém přešel do ostré verze, zhroutil se a nefungoval,“ popsal problémy v prvních týdnech Adamka.
Problémů podle něj ubývá. V prvních týdnu se však nad pět minut zpožďovalo téměř 40 procent spojů, ve druhém týdnu 15 procent.
Arriva se kvůli novým zakázkám v krajích rozhodla modernizovat starší soupravy z Německa, podle firmy však externí dodavatel nedodržel termíny oprav a dopravce tak musel nasadit starší, poruchové spoje, ale i vůz, lidově zvaný „koženka“, kde nefungovalo topení.
Další komplikací bylo i nevyhovující zařízení pro prodej jízdních dokladů ve vlacích využívající systém Android. „Měli jsme kontrolní dny s ministerstvem dopravy, kdy vše fungovalo, ale v ostré verzi systém začal hlásit chyby,“ líčí ředitel. Arriva se s dodavatelem rozloučila.
Někteří železničáři ve stanicích si také stěžovali na bulharské strojvedoucí, s nimiž se prý nešlo domluvit. To však firma popírá. Vlaky Arrivy řídí mimo jiné čtyři Bulhaři a všichni mají zkoušku z češtiny. „Není pravda, že by Bulhaři neuměli česky,“ oponoval ředitel.
Drážní inspekce také prověřovala stížnost na jízdu na červenou. Adamka připustil, že k tomu v jednom případě došlo. Pochybení se netýkalo bulharského strojvedoucího. „Stalo se nám to jednou. Strojvedoucí zastavil ještě v obvodu stanice, kdy nedošlo k ohrožení bezpečnosti, ale samozřejmě je to problém,“ řekl.
Kritika některých cestujících směřovala také na vybavení vlaků s jednou toaletou. To je podle Adamky dočasný problém, protože firma postupně nasazuje soupravy se dvěma toaletami.
Používané vakuové záchody sice nic nevypouštějí na koleje, ale cestující je snadno ucpou tím, že do nich vyhodí nevhodné předměty jako kelímky a ubrousky. „Jakmile tam hodíte něco jiného než toaletní papír, zablokujete celou jednotku,“ dodal ředitel.
Ve dvou krajích už kvůli chybám firma musela hradit vysoké pokuty - 815 tisíc korun jí vyměřil Liberecký kraj, na Zlínsku dostane také trest v řádu statisíců.
Firma přitom není na železnici žádným nováčkem. Mateřská společnost Arriva působí ve dvanácti státech Evropské unie a je dcerou německé Deutsche Bahn. Kvůli problémům z prosince si s managementem promluvil i odvolaný ministr dopravy Vladimír Kremlík. A na Arrivu se zaměřili i kontroloři Drážního úřadu.