Neděle 23. února 2020, svátek má Svatopluk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. února 2020 Svatopluk

MAPA: Státu vynáší mýto nejvíce v Brně, „nejzelenější“ je D5

  7:12aktualizováno  7:12
Od necelých 300 tisíc korun za rok až po 17,2 milionů korun vybere stát od dopravců na každém kilometru v síti dálnic a silnic zpoplatněných mýtem. I když bude výběr mýta letos rekordní, stát mohl od dopravců získat ještě více.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto:  František Vlček, MAFRA

Ukazují to údaje společnosti Inoxive, která pravidelně analyzuje tuzemský mýtný systém. „Původně jsme čekali, že výběr mýto letos přesáhne 10 miliard korun, aktuální odhad je 9,65 až 9,8 miliardy korun,“ řekl Ondřej Zaoral z Inoxive. Podle něj je důvodem snížení odhadu i fakt, že ve druhé polovině letošního roku už objem dopravy neroste tak rychle, jako na začátku roku.

Stát navíc podle Zaorala prodělává na tom, že nechává příliš dlouho zvýhodněné sazby pro nákladní vozidla s nejnovějšími motory, které neprodukují tolik emisí. S růstem počtu vozidel s emisní třídou Euro 6 proto příští rok očekává, že průměrná sazba za kilometr příští rok klesne o deset haléřů a celkově tak mýto přijde na výnosech o 230 milionů korun.

Inoxive ve své zprávě srovnával, kolik peněz se vybere na mýtném na...

Mapa mýta.

„Nižší sazby mají motivovat k nákupu ekologických vozidel, stát je ale nechává příliš dlouho i na období, kdy už jiné vozy nejdou koupit,“ říká Zaoral. Podle něj stejně dopravci nová auta kupují, bez ohledu na sazby. Dokládá to daty o provozu vozidel podle emisních tříd na jednotlivých dálnicích.

„Nejzelenější“ je v tomto ohledu dálnice D5, kde je 73% vozidel s emisní třídou Euro IV a výše. Naopak na silnici I/58 z Ostravy do Rožnova pod Radhoštěm jezdí stále 17% s motory emisní třídy Euro 0 - 2. To ukazuje, že ekologická podpora zvýhodněnými sazbami nefunguje v regionální dopravě, kde nákladní vozidla nejezdí příliš často po zpoplatněných silnicích a dálnicích.

Inoxive ve své zprávě i srovnával, kolik se vybere na jednotlivých úsecích. Nejvyšší výnos na kilometr má stát na úseku dálnice D1 mezi sjezdem na Mikulov a odbočkou na D2. V roce 2014 tu projelo 4,06 milionu kamionů, každý zpoplatněný kilometr přinesl 17,2 milionů korun. Nejvíce v absolutní hodnotě vynáší díky své délce úsek D1 mezi Velký Beranovem a Měřínem, kde se vloni vybralo 174 milionů korun.

Naopak nejméně efektivní je mýtný úsek na silnici I/43 v Olomouci mezi silnicí R35 a centrem města, kde se vloni vybralo 910 tisíc korun. Nejméně za kilometr vybírá stát na silnici I/47 mezi Kroměříží a Hulínem, která kopíruje dálnici D1. Na jednom kilometru tu vybere za rok jen 295 tisíc korun, osmapadesátkrát méně, než na nejziskovějším úseku v Brně.

Stát ročně zaplatí za provoz mýta kolem dvou miliard korun, jeden zpoplatněný kilometr vychází na 1,5 milionu korun. Z toho vyplývá, že některé úseky státu vydělávají méně, než kolik ho reálně stojí. Podle Zaorala ale nejde takto počítat, že některé zpoplatněné úseky jsou pro stát ztrátové a hodnotit podle toho kvalitu mýtného systému.

„Musely by se počítat přírůstkové náklady pro konkrétní úsek a výnosový dopad na celý systém,“ vysvětlil Zaoral. „Některé úseky silnic prvních tříd jsou zpoplatněné kvůli tomu, že jsou paralelní s dálnicí a řidiči z dálnice nesjížděli. V takovém případě se nedá hodnotit jen přínos jedné brány,“ dodal Zaoral.

Autor:

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Online prodejci ničí vrácené zboží. Vyjde to levněji, než kdyby ho darovali

Velcí online prodejci ničí zboží, které jim zákazníci vrátí zpět. Jen v Německu se každý rok odhadem zlikvidují výrobky...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Mýto ze silnic prvních tříd může vynést o miliardy méně, než stát čekal

Slibovali si meziroční nárůst výběru mýta z kamionové dopravy o­ 2,8 miliardy. Jenom 1,5­ miliardy z ­toho přitom mělo...

Premium

Za zelenější dopravu. Resort modernizuje silniční sítě a jejich provoz

Česko rozdá půlmiliardu korun na modernější a zelenější technologie v dopravě. Poptává lacinější asfaltové směsi pro...

Češi loni létali nízkonákladově. Nejvíce do Londýna, Barcelony a Paříže

Češi loni nejvíce létali do Londýna, Barcelony či Paříže. Z aerolinek potom nejčastěji volili nízkonákladové...

Dálnice D1 se opět uzavře. Dělníci se na ni vrátí na konci měsíce

Přípravné práce na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem začnou už během tohoto víkendu. Dlouhodobé uzavírky, které letos...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz