ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Pražský okruh u Březiněvsi bude pod zemí, rozhodlo ministerstvo

  • 21
Pokračování Pražského okruhu od Satalic k Březiněvsi směřuje pod zem. Nejjednodušší variantu výstavby chybějící části dálničního obchvatu hlavního města odmítlo ministerstvo životního prostředí, které doporučilo dále pracovat s variantami dvě a tři. Ty počítají se zahloubením stavby v prvním případě a hloubením řady tunelů u poslední jmenované varianty.

Celkem má jít o trojici velkých podzemních staveb, z nichž nejdelší má být dvoukilometrový tunel Vinoř. Přes kilometr délky je pak počítáno u tunelu Třeboradice a necelých půl kilometru má být dlouhý tunel pod Velení. Poslední a zároveň technicky nejnáročnější podzemní stavbou má v případě zvolení třetí varianty být podzemní mimoúrovňové křížení Vinoř.

Zatímco zbylé tunely plánují silničáři stavět jako mělké hloubené, kdy nejhlubší místo bude devět metrů pod povrchem, křížení u Vinoře bude stavěno takzvanou rakouskou tunelovací metodou. V nejhlubším místě 15 metrů pod povrchem bude silnice rovněž překonávat soutok Ctěnického a Vinořského potoka.

Bezmála třináct kilometrů dlouhá část okruhu od Březiněvsi k Satalicím je součást severovýchodní části pražského okruhu. Severně obchází pražské Čakovice, odkud v případě hloubené varianty směřuje jižně k Veleni a dále k Vinoři. Zde se obrací k jihu a navazuje na další připravovaný úsek pražského okruhu, takzvaný úsek 511 Běchovice – D1.

Ten je na rozdíl od zmiňovaného úseku 520 u Březiněvsi přece jen o něco dále v přípravě. Výstavba se ale ani u něj zatím neblíží, přestože už vloni v létě primátor Prahy Zdeněk Hřib oznamoval, že má stavba územní rozhodnutí. Rozhodnutí, které kromě Hřiba na sociálních sítích oslavoval i ministr dopravy Karel Havlíček, ale bylo pouze nepravomocné a vyrojila se proti němu řada odvolání.

Povolení pro pražský okruh se komplikuje. Úřadu se hromadí odvolání

Vyjádření primátora i šéfa resortů dopravy a průmyslu pak přispělo k tomu, že se další příprava zkomplikovala. Připomínky odpůrců stavby totiž poukazovaly na to, že oba politici stavbu prosazují, a že tedy rozhodování pražských úředníků není nezávislé. Kvůli podjatosti tak ministerstvo pro místní rozvoj další rozhodování o stavbě pražským stavebním úřadům odebralo a přesunulo rozhodovací pravomoc do jižních Čech. Tím se šance na výstavbu minimálně o několik měsíců opozdí.

Ani úsek z Březiněvsi k Satalicím se hned tak stavět nezačne. Je ještě o jeden úřední krok dále, tedy u posuzování stavby na životní prostředí. Aktuální harmonogram tak počítá, že bagry by mohly na staveniště vyrazit nejdříve v roce 2027.