Práva na výrobu slavného kluzáku Blaník koupili Rusové

  4:16aktualizováno  4:16
Výroba kluzáku Blaník, který zná většina tuzemských amatérských i profesionálních pilotů ze začátků svého létání, může po letech znovu ožít. Jak zjistila MF DNES, veškerou potřebnou dokumentaci pro výrobu koupila ruská firma S7 Engineering od kunovické společnosti Aircraft Industries, která je rovněž zcela v ruských rukou.

Legendární větroně Blaník se nyní nevyrábějí, přesto létají po celém světě. | foto: Aircraft Industries

"Rozhodli jsme se veškerou dokumentaci a práva prodat. Kupcem se stala firma Blaník Limited, dceřiná společnost firmy S7 Engineering, která provádí údržbu letounů západní výroby v Rusku," sdělila listu generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková.

Podle ní kupec získal veškerou technickou dokumentaci a je také schopen pro nová letadla zajistit uplatnění na trhu.

"Naše společnost i po změně vlastníka nadále zabezpečuje požadavky na zajištění letové způsobilosti uvedených kluzáků, a tedy pro společnost S7 Engineering vykonává veškeré činnosti spadající do působnosti certifikované projekční organizace na základě smlouvy o spolupráci," dodala Plšková.

Její společnost se výrobou kluzáků nechce zabývat a plně se chce věnovat produkci letadla L-410.

Přitom ještě v loňském roce uvažovala o tom, že by vzkřísila výrobu blaníků sama, nakonec však od tohoto plánu ustoupila a chce se plně soustředit na dokončení vývoje a zahájení výroby nové generace letadel L-410. První prototyp by měl být hotový do konce letošního roku.

Výroba kluzáků L-23 Super Blaník skončila v Kunovicích v roce 2006. V Česku by se měla obnovit, i když není ještě jisté, kde. "V současnosti nadále probíhají jednání o tom, kde se bude kluzák vyrábět. Chceme, aby to bylo v České republice. Hledáme nejlepší řešení pro obě strany s cílem dosáhnout co nejefektivnějšího a nejrentabilnějšího obnovení výroby," říká Plšková.

S7 Engineering je součástí ruské letecké skupiny S7, která provozuje i stejnojmenné aerolinky, jež patří k největším soukromým dopravcům v Rusku. Ve flotile má 40 letadel, je členem aliance Oneworld. S7 létá i do Česka: zajišťuje přímé spojení Prahy a Novosibirsku.

V Kunovicích se kluzáky Blaník vyráběly desítky let. Nejprve model L-13, který byl v roce 1988 vystřídán modelem L-23 Super Blaník.

Tyto stroje mají v oblibě hlavně letecké školy pro výuku pilotů. Celkem se jich za více než půl století vyrobilo v Kunovicích přes čtyři tisíce kusů, stále se tam vyrábějí náhradní díly.

Podle amatérského pilota Petra Váverky blaníkem projde prakticky každý pilot, dodnes je základním vybavením takřka všech aeroklubů.

"Je to mimořádně povedené letadlo. Má například velmi dobré autostabilizační vlastnosti pro případ, že se dostane do potíží," přibližuje Váverka. Na celokovových kluzácích se školí například i piloti americké armády.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Na D1 u Humpolce půjde po víkendu projet stovkou, zmizí svodidla

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Z problematického úseku dálnice D1 na Vysočině zmizí po víkendu provizorní svodidla. S rozšířením jízdních pruhů se...

Najdete na iDNES.cz