Praha chce, aby sdílená kola byla levná jako jízda tramvají. Regulace nechystá

  12:03aktualizováno  12:03
Mezi firmami, které v ulicích Prahy půjčují kola, se potichu mluvilo o regulaci tohoto byznysu. Pražský magistrát to nepotvrdil a sdílená kola v ulicích vítá jako doplněk k MHD. Chce proto, aby jízda po Praze na kole byla cenově zvýhodněna třeba jako cesta tramvají.

Čínské Ofo vyrazilo do boje o pražské cyklisty. V ulicích Prahy chce mít za rok 3000 kol k zapůjčení. | foto: Ofo

Byznys se sdílenými koly se letos v Česku rozjíždí ve velkém a láká řadu investorů. Prahu si začínají rozdělovat růžová Rekola a žluté bicykly čínské Ofo. (čtěte Z pražských ulic se stane půjčovna kol)

Už v příštím roce chce mít Ofo v pražských ulicích na tři tisíce kol. Nyní jich má tři sta pouze na Praze 7. S boomem tohoto byznysu zaznívají i obavy, aby situace nedopadla jako v Číně. Některá města doslova zaplavila kola k vypůjčení od mnoha firem, která zaplnila bulváry a chodcům překážela v pohybu.

Fotogalerie

Praha nečeká, že by problémy mohly nastat i zde a nechystá proto zatím žádné regulace. Některá světová města například začala rozdávat firmám licence na maximální počet kol v ulicích.

„Regulace ze strany města je možná, pouze pokud povede ke zlepšení situace. Vzhledem k tomu, že stávající rozsah v Praze nevytváří nadměrné riziko a nelze nyní ani odhadnout, jak přesně se bude situace vyvíjet, nelze ani říct, zda a jakým způsobem budeme systém regulovat,“ uvedl pro iDNES.cz zastupitel hlavního města Petr Dolínek.

Dodal však, že moc cest pro regulaci nevidí, protože provoz jízdních kol je zcela legální, pokud se kola používají v souladu se zákonem. Bicykly se nesmí poutat k pevným překážkám, které jsou součástí veřejného majetku, jako jsou zábradlí, kandelábry apod. Nesmějí překážet provozu ani na chodníku.

„Zde jsme připraveni využívat standardní postup, kdy městská policie může v rámci svých kompetencí sankcionovat každého cyklistu, který bude kolo používat nebo odkládat v rozporu se zákonem,“ řekl Dolínek.

Kola jako doplněk MHD

Bikesharing vnímá Praha jako vhodný doplněk k MHD. A naznačuje, že by kola měla být cenově výhodná jako veřejná doprava. Rada v nejbližší době projedná podmínky spolupráce, které si město chce klást nad rámec zákona. Z tohoto rámce chce vycházet v jednání s firmami, která kola zapůjčují.

Dolínek naznačil představu, že služba by měla být cenově zvýhodněná. „Součástí případné dohody určitě budou i podmínky na kvalitu služby, bezpečnost a zvýhodnění držitelů předplaceného jízdního PID, protože vidíme velký potenciál v rozvoji cyklistiky jako doplňku stávající MHD,“ uvedl pro iDNES.cz.

O požadavku města na cenu této služby se dříve pro MF DNES zmínil Jakub Ditrich, manažer společnosti ekolo.cz, který čínskému startupu Ofo pomáhá s expanzí na českém trhu: „Od pražského magistrátu máme zatím jedinou, neoficiální zprávu – chtějí, aby naše služba stála deset korun za půl hodiny.“ (čtěte Jsme McDonald’s pro jízdu na kole, říká manažer, který rozjíždí sdílení kol)

Firmy se sdílenými koly vidí problém v tom, že v Praze chybí infrastruktura a stojany na odkládání kol. Magistrát namítá, že město cykloturistiku podporuje, připouští však, že s cyklostojany je problém. „Nabízíme městským částem možnost instalace stojanů na kola v místech, kde si městské části požádají. Bohužel přístup řady městských částí, zejména v centrální části Prahy, k těmto nabídkám je velmi vlažný,“ uvádí.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

ČSA předloni vydělaly 268 milionů, lety na lačno se vyplatily

ČSA a Letiště Praha nasadily na speciální let k 80. výročí Airbus A319,...

České aerolinie v posledním roce před definitivním začleněním do skupiny Travel Service (nyní SmartWings) vydělaly...

Německá letiště zrušila přes tisíc letů. Stávka se dotkla i spojů s Prahou

Stávka bezpečnostních pracovníků na letištích v Německu (15. 1. 2019)

Kvůli stávkám bezpečnostního personálu dnes osm německých letišť zrušilo dohromady přes tisíc letů. Protest, který se...

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Najdete na iDNES.cz