Do Prahy se s platností nového železničního grafikonu vrátily přímé vlaky mezi Prahou a Moskvou. Přímé spojení existuje sice přes padesát let, ale například v loňském roce nešlo o přímý vlak: vozy se přeřazovaly v Bohumíně na jiný vlak. Konec přeřazování i mírně jiná trasa po Polsku umožnily zrychlení až o 6,5 hodiny.
Ruské železnice a České dráhy mají s lůžkovým vlakem označeným jako EuroNight Vltava velké plány: namísto současných 200 až 240 pasažérů na vlak chtějí počty cestujících zdvojnásobit přidáním nových vozů. "O vlaky je velký zájem, teď jsou spoje například do konce ledna vyprodané," řekl náměstek pro osobní dopravu Michal Štěpán. Klienty jsou především ruští turisté. Namísto osmivozových souprav chtějí vozit až 12 vagonů.
Zkrácením trvá cesta z Prahy 27 hodin a 33 minut, při cestě z Moskvy 28 hodin a 4 minuty. Dosud to bylo přes 33 hodin. Cestující tak namísto dvou nocí stráví ve vlaku jen jednu. V soupravě jsou zatím východoněmecké vozy, ruské železnice ovšem už zakoupily nové lůžkové vozy od Siemensu. Zatím však čekají na všechna povolení od drážních úřadů.
Přímo vozy jezdily dříve každý den, od nového grafikonu je provoz omezen na tři dny v týdnu, ale s větší kapacitou. Letos dosud vlaky mezi Prahou a Moskvou cestovalo 87 582 cestujících, počty cestujících v letadlech jsou v řádech statisíců.
Jízdenky nejsou levnou záležitostí: základní jednosměrná jízdenka pro jednotlivce za 5 653 korun, zpáteční cesta tak vyjde na více než jedenáct tisíc korun. To je více, než stojí letenka na přímém letu z Prahy do Moskvy. Podle Českých drah se však dá se slevami pořídit jednosměrná jízdenka i za cenu kolem 2 500 korun.