Praha má levnější plán na stavbu metra D, bude z něj větev „céčka“

  5:16aktualizováno  5:16
Praha má na stole novou variantu na výstavbu trasy metra D, na které by město mohlo výrazně ušetřit. Projekt totiž magistrát pozastavil právě kvůli chybějícím penězům v letošním rozpočtu. Trasa D měla původně stát zhruba 34 miliard korun, nová varianta by mohla být až o 10 miliard levnější.

Lidem se zlepší cestování do krčské nemocnice, nová trasa metra povede i sem. | foto: Metroprojekt a.s.

Vedení města návrh pečlivě zkoumá. "Předložená varianta je dle mého názoru pro Prahu výhodná. Návrh, který budu s kolegy ještě probírat, obsahuje výrazné úspory a nejeví se tak megalomansky jako dosud představovaná varianta. Než přijmeme definitivní rozhodnutí, je nutné, abychom návrh nechali podrobně rozpracovat," řekl MF DNES primátor Bohuslav Svoboda.

Fotogalerie

Novou variantu pro výstavbu trasy metra D nabídla Praze společnost Metroprojekt. "Stále jsme přemýšleli o možnostech, jak to udělat, aby se tolik potřebná trasa metra směrem na jih metropole začala budovat. Teď jsme předložili magistrátu variantu, díky které by se ušetřilo přibližně 10 miliard korun," potvrdil iDNES.cz generální ředitel Metroprojektu David Krása.

Podle jeho slov je právě jih hlavního města nejhůře dopravně obsloužený. "Bylo by mimo jiné třeba, aby i tady vznikl dopravní uzel usnadňující příjezd do Prahy," dodal Krása.

Původně navrhovaná trasa D měla vést z náměstí Míru přes Pankrác, Krč a Nové Dvory do Písnice, kde mělo vzniknout i nové depo metra. "Nově navrhovaná trasa je vlastně větví trasy C, která by vedla zatím jen z Pankráce do Písnice. Zásadní změnou plánu by pak byl fakt, že by se depo na Písnici zatím nestavělo," popsal šéf Metroprojektu.

Výstavba 'déčka' by se přitom mohla rozdělit na dvě postupné etapy: jako první by vznikl úsek Pankrác - Nové Dvory, jako druhý pak Nové Dvory - Depo Písnice. Jako náhrada za depo v Písnici by dočasně sloužilo stávající depo ve stanici Kačerov na trase C. "To svého času sloužilo zároveň pro 'céčko' i 'áčko', takže kapacitu na to má," vysvětlil Krása.

Další velká část peněz by se ušetřila tím, že by se na Pankráci nemusela stavět nová stanice metra pro trasu D.

Studie Trasa D pražského metra - alternativní možnosti řešení

V původních plánech se také počítalo s tím, že se pro trasu metra D nakoupí nové moderní soupravy metra, které budou jezdit bez strojvedoucího a budou řízeny pomocí počítače. "Od této myšlenky jsme také upustili. Na nové trase by tak jezdily stávající soupravy, které obsluhují trasu C," uvedl Krása.

Se zmíněnými návrhy primátor souhlasí. "Nekloním se k variantě zcela nového depa v Písnici. A také se nedomnívám, že by měla být použita zcela nová technologie, která nezapadá do současného konceptu pražského metra a je dražší než doposud používané vagony," přiblížil svůj názor primátor Svoboda.

Podle generálního ředitele Dopravního podniku Vladimíra Licha je upravený návrh trasy metra D vzhledem k současným ekonomickým možnostem města i jeho podniku mnohem výhodnější. "Případné zprovoznění trasy metra D by bylo jednak rychlejší, úspornější a zároveň si zachová vhodné dopravní řešení pro občany. Vedení trasy a umístění stanic ocení nejen obyvatelé Krče, kterým bude nově metro zastavovat u Thomayerovy nemocnice," uvedl Lich.

Urychlení výstavby nové trasy metra se zamlouvá i Pavlu Procházkovi, řediteli společnosti Ropid, která organizuje pražskou dopravu. "Pomohlo by to, protože by se překrylo nejkritičtější místo u krčské nemocnice, kde nám jezdí autobusy po 26 vteřinách. Část těch linek by pak určitě bylo možné přeorganizovat tak, aby jezdily například k novým stanicím metra," řekl k tomu.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Brusel chce do deseti let o 30 procent čistší autobusy a náklaďáky

Kamiony zahltili dopravu do přístavu Dover na jihu Anglie při testu...

Výrobci autobusů a nákladních automobilů budou muset do roku 2030 snížit o 30 procent emise oxidu uhličitého ve...

Najdete na iDNES.cz