Čtvrtek 23. března 2023, svátek má Ivona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. března 2023 Ivona

Praha chce z centra vykázat stará auta, novější projedou za poplatek

  11:20
Praha chce zamezit vjezdu starých aut do centra. Opatření, které má zlepšit životní prostředí, počítá se zavedením zóny, do které by vozidla se starším datem výroby nesměla. To by ovšem zároveň ovlivnilo všechny řidiče, jejichž cesty by přes zónu vedly. Vjezd do ní bude navíc zpoplatněný.

Auta dostanou barevné známky podle data výroby. (Ilustrační snímek) | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Do širšího centra by nesměla vjíždět auta vyrobená v první polovině 90. let. Magistrát jich eviduje přes sto tisíc. Řidiči novějších aut by si museli opatřit známku za 80 korun, která bude platit, dokud bude auto splňovat emisní limity - bez ní by do nízkoemisní zóny ani oni nesměli.

Jakou plaketu auta dostanou

Osobní a menší nákladní auta s dieslovými motory:

známka - stáří auta

žádná - před rokem 1997

červená - 1997 až 2000

žlutá - 2001 až 2005

zelená - od 2006

Auta a menší nákladní auta se zážehovými motory:

známka - stáří auta

žádná - před rokem 1993

zelená - od 1993

Zdroj: ministerstvo životního prostředí

Praha chce tímto opatřením omezit znečišťování ovzduší v centru metropole. Jsou to totiž zplodiny z aut, které jej společně s například malými prachovými částmi zhoršují.

Vozidel navíc výrazně přibývá. Pro srovnání: v roce 1990 bylo v Praze registrováno asi 340 tisíc osobních aut, dnes je to přes 720 tisíc. "Tento nárůst přispěl k problémům, ale nedá se říci přesně o kolik. Nyní se měří jiné parametry, ale obecně to pro Prahu představuje hlavní problém," říká Miroslav Šuta z Centra životního prostředí a zdraví.

Aut v centru Prahy nejspíš neubude

Zkušenosti ze zahraničních měst, kde už takové zóny mají, ukazují, že v nízkoemisní zóně aut sice neubude. Jejich přínos však podle Šuty spočívá v tom, že si řidiči pořídí novější auta, která méně škodí.

Jak moc nízkoemisní zóna pomůže Praze, bude jasné až poté, co se stanoví její rozsah. Na tom již odborníci pracují.

"Zatím existují dva návrhy, osobně preferuji menší zónu, která zahrnuje především centrum Prahy. Rámcově lze říci, že jižní hranicí by byla Jižní spojka, západní budoucí tunel Blanka, severní hranice by byla v Holešovicích a východní buď na západní hranici Vinohrad, nebo Malešic," popisuje radní Radek Lohynský.

Jak by mohly vypadat nízkoemisní zóny v Praze

Západní hranice zóny je tedy jasná - povede ve stopě Městského okruhu. Právě okruh má být jakousi objízdnou trasou pro starší vozy.

Východní část okruhu se začne stavět za dlouho. Proto je podle šéfa magistrátního oddělení pro ochranu ovzduší Josefa Janoty potřeba prozkoumat, zda je vhodné vést hranici zóny po provizorní stopě Městského okruhu - tedy v ulicích Kbelská a Průmyslová.

Která vozidla budou smět do zóny vjíždět, určí v první řadě jejich stáří, pak samo město. To stanoví, které kategorie do zóny smějí a které ne. Vydávat se budou tři barvy známek - zelené, žluté a červené. Vozidla s dieselovým motorem vyrobená před rokem 1997 nedostanou žádnou známku. Vozy se zážehovými motory nezískají známku tehdy, jsou-li vyrobeny před rokem 1993.

Praha si navíc sama může stanovit, zda do zóny nebudou smět vjíždět jen auta bez plakety, nebo zda zakáže vjezd i těm, která dosáhnou na červenou plaketu - tu by měla získat auta s dieselovým motorem vyrobená mezi lety 1997 až 2000. "Toto musí město teprve rozhodnout. Auta s červenou plaketou by mohla být ze začátku uznávaná a postupně bychom pravidla zpřísňovali," říká Janota.

Praha musí rozhodnout, zda dostanou rezidenti výjimku

Už teď je jasné, že některá auta získají výjimku. V zákoně jsou zaručeny třeba pro záchranáře a popeláře. Ti do zóny budou smět bez ohledu na stáří vozidel. O dalších výjimkách může rozhodnout město. Praha zvažuje, že by tato pravidla nemusela platit pro lidi, kteří mají trvalé bydliště uvnitř nízkoemisní zóny.

Podle odborníka na životní prostředí Miroslava Šuty bude účinnost zóny záležet nejen na jejím rozsahu, ale také právě na množství výjimek. "Nepůjde tedy jen o to, jak je zóna velká, ale také jak se kontroluje její dodržování či kolik je uděleno výjimek. Čím je zóna menší a je více výjimek, tím je její dopad menší. Pokud to bude technicky možné, doporučoval bych, aby zóna byla ve velikosti městského okruhu," říká Šuta.

Praha by o zavedení zóny měla rozhodnout ještě letos. Jakmile radnice novinku odsouhlasí, do roka už tato pravidla jízdy ve městě začnou platit. Šéf oddělení ochrany ovzduší Josef Janota odhaduje, že by zóna mohla platit od ledna 2015.

Souhlasíte s omezením vjezdu starých aut do centra Prahy?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 11. března 2013. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 6821
Ano
Ano 3183

Daňové přiznání 2023

Základní lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období 2022 připadá letos na pondělí 3. dubna. Interaktivní daňové formuláře umí vypočítat daně za vás.

Mohlo by vás zajímat

ZANIKLÉ TRATĚ: Dráha do Modřan vedla tunelem i Krčským lesem

  • Nejčtenější

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...

Indům sebrali kojence. Nový film buší do Barnevernetu a otřásá Norskem

Do norských kin dorazil nový film inspirovaný osudem indické rodiny bojující o své děti. Příběh maminky ze Stavangeru,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Pavel zvolil u penzí nejhorší možné řešení

Premium Jedním z prvních ústavních kroků Petra Pavla bylo posouzení sporné valorizace důchodů. Prezident měl celkem čtyři...

Koleje bude brázdit hasičský vlak. Specializuje se na záchrany v tunelu

Premium Plánovaná výstavba tunelů dlouhých několik desítek kilometrů dovedla Správu železnic k rozhodnutí, že pořídí speciální...

Skladovací haly rostou v Česku rekordním tempem, covid změnil pohled výrobců

Premium Výstavba výrobních a skladovacích hal zažívá rekordní čísla a po řadě let rostou i ceny, za které se skladovací plochy...

Polák Japonce nenahradí. Do Česka se vrátili turisté, ekonomika však trpí dál

Premium Není turista jako turista. Na začátku února oznámili statistici meziroční nárůst počtu cizinců, kteří navštívili Česko....

Uzavření závodu v Rusku srazilo Škodě Auto zisk o více než polovinu

Ukončení výroby aut a jejich prodeje v Rusku srazilo skupině Škoda Auto loni zisk po zdanění na 415 milionů eur, v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...