Do širšího centra by nesměla vjíždět auta vyrobená v první polovině 90. let. Magistrát jich eviduje přes sto tisíc. Řidiči novějších aut by si museli opatřit známku za 80 korun, která bude platit, dokud bude auto splňovat emisní limity - bez ní by do nízkoemisní zóny ani oni nesměli.
Jakou plaketu auta dostanouOsobní a menší nákladní auta s dieslovými motory: známka - stáří auta žádná - před rokem 1997 červená - 1997 až 2000 žlutá - 2001 až 2005 zelená - od 2006 Auta a menší nákladní auta se zážehovými motory: známka - stáří auta žádná - před rokem 1993 zelená - od 1993 Zdroj: ministerstvo životního prostředí |
Praha chce tímto opatřením omezit znečišťování ovzduší v centru metropole. Jsou to totiž zplodiny z aut, které jej společně s například malými prachovými částmi zhoršují.
Vozidel navíc výrazně přibývá. Pro srovnání: v roce 1990 bylo v Praze registrováno asi 340 tisíc osobních aut, dnes je to přes 720 tisíc. "Tento nárůst přispěl k problémům, ale nedá se říci přesně o kolik. Nyní se měří jiné parametry, ale obecně to pro Prahu představuje hlavní problém," říká Miroslav Šuta z Centra životního prostředí a zdraví.
Aut v centru Prahy nejspíš neubude
Zkušenosti ze zahraničních měst, kde už takové zóny mají, ukazují, že v nízkoemisní zóně aut sice neubude. Jejich přínos však podle Šuty spočívá v tom, že si řidiči pořídí novější auta, která méně škodí.
Jak moc nízkoemisní zóna pomůže Praze, bude jasné až poté, co se stanoví její rozsah. Na tom již odborníci pracují.
"Zatím existují dva návrhy, osobně preferuji menší zónu, která zahrnuje především centrum Prahy. Rámcově lze říci, že jižní hranicí by byla Jižní spojka, západní budoucí tunel Blanka, severní hranice by byla v Holešovicích a východní buď na západní hranici Vinohrad, nebo Malešic," popisuje radní Radek Lohynský.
Západní hranice zóny je tedy jasná - povede ve stopě Městského okruhu. Právě okruh má být jakousi objízdnou trasou pro starší vozy.
Východní část okruhu se začne stavět za dlouho. Proto je podle šéfa magistrátního oddělení pro ochranu ovzduší Josefa Janoty potřeba prozkoumat, zda je vhodné vést hranici zóny po provizorní stopě Městského okruhu - tedy v ulicích Kbelská a Průmyslová.
Která vozidla budou smět do zóny vjíždět, určí v první řadě jejich stáří, pak samo město. To stanoví, které kategorie do zóny smějí a které ne. Vydávat se budou tři barvy známek - zelené, žluté a červené. Vozidla s dieselovým motorem vyrobená před rokem 1997 nedostanou žádnou známku. Vozy se zážehovými motory nezískají známku tehdy, jsou-li vyrobeny před rokem 1993.
Praha si navíc sama může stanovit, zda do zóny nebudou smět vjíždět jen auta bez plakety, nebo zda zakáže vjezd i těm, která dosáhnou na červenou plaketu - tu by měla získat auta s dieselovým motorem vyrobená mezi lety 1997 až 2000. "Toto musí město teprve rozhodnout. Auta s červenou plaketou by mohla být ze začátku uznávaná a postupně bychom pravidla zpřísňovali," říká Janota.
Praha musí rozhodnout, zda dostanou rezidenti výjimku
Už teď je jasné, že některá auta získají výjimku. V zákoně jsou zaručeny třeba pro záchranáře a popeláře. Ti do zóny budou smět bez ohledu na stáří vozidel. O dalších výjimkách může rozhodnout město. Praha zvažuje, že by tato pravidla nemusela platit pro lidi, kteří mají trvalé bydliště uvnitř nízkoemisní zóny.
Podle odborníka na životní prostředí Miroslava Šuty bude účinnost zóny záležet nejen na jejím rozsahu, ale také právě na množství výjimek. "Nepůjde tedy jen o to, jak je zóna velká, ale také jak se kontroluje její dodržování či kolik je uděleno výjimek. Čím je zóna menší a je více výjimek, tím je její dopad menší. Pokud to bude technicky možné, doporučoval bych, aby zóna byla ve velikosti městského okruhu," říká Šuta.
Praha by o zavedení zóny měla rozhodnout ještě letos. Jakmile radnice novinku odsouhlasí, do roka už tato pravidla jízdy ve městě začnou platit. Šéf oddělení ochrany ovzduší Josef Janota odhaduje, že by zóna mohla platit od ledna 2015.