Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

Praha chce z centra vykázat stará auta, novější projedou za poplatek

  11:20aktualizováno  11:20
Praha chce zamezit vjezdu starých aut do centra. Opatření, které má zlepšit životní prostředí, počítá se zavedením zóny, do které by vozidla se starším datem výroby nesměla. To by ovšem zároveň ovlivnilo všechny řidiče, jejichž cesty by přes zónu vedly. Vjezd do ní bude navíc zpoplatněný.

Auta dostanou barevné známky podle data výroby. (Ilustrační snímek) | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Do širšího centra by nesměla vjíždět auta vyrobená v první polovině 90. let. Magistrát jich eviduje přes sto tisíc. Řidiči novějších aut by si museli opatřit známku za 80 korun, která bude platit, dokud bude auto splňovat emisní limity - bez ní by do nízkoemisní zóny ani oni nesměli.

Jakou plaketu auta dostanou

Osobní a menší nákladní auta s dieslovými motory:

známka - stáří auta

žádná - před rokem 1997

červená - 1997 až 2000

žlutá - 2001 až 2005

zelená - od 2006

Auta a menší nákladní auta se zážehovými motory:

známka - stáří auta

žádná - před rokem 1993

zelená - od 1993

Zdroj: ministerstvo životního prostředí

Praha chce tímto opatřením omezit znečišťování ovzduší v centru metropole. Jsou to totiž zplodiny z aut, které jej společně s například malými prachovými částmi zhoršují.

Vozidel navíc výrazně přibývá. Pro srovnání: v roce 1990 bylo v Praze registrováno asi 340 tisíc osobních aut, dnes je to přes 720 tisíc. "Tento nárůst přispěl k problémům, ale nedá se říci přesně o kolik. Nyní se měří jiné parametry, ale obecně to pro Prahu představuje hlavní problém," říká Miroslav Šuta z Centra životního prostředí a zdraví.

Aut v centru Prahy nejspíš neubude

Zkušenosti ze zahraničních měst, kde už takové zóny mají, ukazují, že v nízkoemisní zóně aut sice neubude. Jejich přínos však podle Šuty spočívá v tom, že si řidiči pořídí novější auta, která méně škodí.

Jak moc nízkoemisní zóna pomůže Praze, bude jasné až poté, co se stanoví její rozsah. Na tom již odborníci pracují.

"Zatím existují dva návrhy, osobně preferuji menší zónu, která zahrnuje především centrum Prahy. Rámcově lze říci, že jižní hranicí by byla Jižní spojka, západní budoucí tunel Blanka, severní hranice by byla v Holešovicích a východní buď na západní hranici Vinohrad, nebo Malešic," popisuje radní Radek Lohynský.

Jak by mohly vypadat nízkoemisní zóny v Praze

Západní hranice zóny je tedy jasná - povede ve stopě Městského okruhu. Právě okruh má být jakousi objízdnou trasou pro starší vozy.

Východní část okruhu se začne stavět za dlouho. Proto je podle šéfa magistrátního oddělení pro ochranu ovzduší Josefa Janoty potřeba prozkoumat, zda je vhodné vést hranici zóny po provizorní stopě Městského okruhu - tedy v ulicích Kbelská a Průmyslová.

Která vozidla budou smět do zóny vjíždět, určí v první řadě jejich stáří, pak samo město. To stanoví, které kategorie do zóny smějí a které ne. Vydávat se budou tři barvy známek - zelené, žluté a červené. Vozidla s dieselovým motorem vyrobená před rokem 1997 nedostanou žádnou známku. Vozy se zážehovými motory nezískají známku tehdy, jsou-li vyrobeny před rokem 1993.

Praha si navíc sama může stanovit, zda do zóny nebudou smět vjíždět jen auta bez plakety, nebo zda zakáže vjezd i těm, která dosáhnou na červenou plaketu - tu by měla získat auta s dieselovým motorem vyrobená mezi lety 1997 až 2000. "Toto musí město teprve rozhodnout. Auta s červenou plaketou by mohla být ze začátku uznávaná a postupně bychom pravidla zpřísňovali," říká Janota.

Praha musí rozhodnout, zda dostanou rezidenti výjimku

Už teď je jasné, že některá auta získají výjimku. V zákoně jsou zaručeny třeba pro záchranáře a popeláře. Ti do zóny budou smět bez ohledu na stáří vozidel. O dalších výjimkách může rozhodnout město. Praha zvažuje, že by tato pravidla nemusela platit pro lidi, kteří mají trvalé bydliště uvnitř nízkoemisní zóny.

Podle odborníka na životní prostředí Miroslava Šuty bude účinnost zóny záležet nejen na jejím rozsahu, ale také právě na množství výjimek. "Nepůjde tedy jen o to, jak je zóna velká, ale také jak se kontroluje její dodržování či kolik je uděleno výjimek. Čím je zóna menší a je více výjimek, tím je její dopad menší. Pokud to bude technicky možné, doporučoval bych, aby zóna byla ve velikosti městského okruhu," říká Šuta.

Praha by o zavedení zóny měla rozhodnout ještě letos. Jakmile radnice novinku odsouhlasí, do roka už tato pravidla jízdy ve městě začnou platit. Šéf oddělení ochrany ovzduší Josef Janota odhaduje, že by zóna mohla platit od ledna 2015.

Souhlasíte s omezením vjezdu starých aut do centra Prahy?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 11. března 2013. Anketa je uzavřena.

Ne 6821
Ano 3183
  • Nejčtenější

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Ekonomové: Konec superhrubé mzdy přinese lidem tisíce, rozpočtu obří díru

Premiér Andrej Babiš znovu otevřel téma superhrubé mzdy a avizoval, že ji zruší. Ministryně financí Alena Schillerová s...

Bohatší budou platit vyšší daň, uvažuje Schillerová o zavedení progrese

Kromě toho, že ministerstvo financí chystá plán na snížení superhrubé mzdy, které Čechům přidá až tisícikoruny čistého...

Češi už začínají šetřit. Zatím na jídle, módě, benzinu i autech

Koronakrize se začíná pozvolna promítat do útrat. Objem peněz, který Češi nechali během června v obchodech, se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baltský podmořský tunel jde ke dnu. Estonci se obávají investic z Číny

Výstavba zatím nejdelšího podmořského tunelu pod Baltským mořem, který měl spojovat Finsko s Estonskem, se zastavila na...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Letečtí dopravci krvácejí. Propouštějí a budoucnost raději neplánují

Aerolinky zažívají krušné časy. Kvůli pandemii sčítají ohromné ztráty a v mnohých případech propouštějí tisíce...

CK V-Tour zaměřená na školní zájezdy kvůli koronaviru po 30 letech zkrachovala

Cestovní kancelář V-Tour zaměřená na pořádání školních zahraničních zájezdů vyhlásila úpadek. Klienti cestovní...

Záchrana Smartwings se zasekla, slíbené čínské miliony jsou v nedohlednu

Premium Další osud tuzemských aerolinií Smartwings zůstává nejistý. Druhý největší vlastník společnosti, čínským státem...

Letecké nehody v Česku měly loni 12 obětí, nejvíce v malých letadlech

Na území České republiky v loňském roce při leteckých nehodách zemřelo dvanáct lidí, nejvíce od roku 2016. Nejvýrazněji...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...