Prachař jde proti vládě. Opět zpozdí soutěže na rychlíky

  10:22aktualizováno  10:22
Nekonečný seriál s názvem Otevíráme železnici konkurenci v podání Ministerstva dopravy pokračuje. Jen tři týdny po schválení vládou a slibu startu soutěží na rychlíkové trasy ministr dopravy Antonín Prachař záhadně otočil svůj názor na liberalizaci železniční dopravy v Česku.

Podle ministra dopravy Antonína Prachaře by snížení počtu sjezdu zlevnilo obchvat Budějovic o jednu miliardu. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Ještě 15. září se chlubil Prachař v tiskové zprávě tím, že během podzimu spustí první soutěže na provoz rychlíků, teď je odkládá až na příští rok. Prachař vysvětluje posun v soutěžích tím, že je potřeba nejprve vyřešit vzájemné uznávání jízdenek mezi dopravci. Dohoda o uznávání zatím není na stole, ministerští úředníci o ní ale už jednají.

„Na mně bude, abych dohlédl na to, aby Dráhy dohodu nebojkotovaly,“ řekl ministr deníku E15, který na posun soutěží upozornil jako první. Jako další důvod odložení udává například chystanou změnu zákona o veřejných zakázkách.

Ministerstvo dopravy se přitom hned 15. září v tiskové zprávě chlubilo tím, že soutěže se rozjedou ještě letos. Tak ostatně rozhodla i vláda: usnesení nařizuje ministru dopravy, že se má řídit schváleným materiálem pro otvírání železničního trhu. V něm se píše, že soutěže mají začít letos na podzim. Proč ministr usnesení nedodržuje, ministr neodpověděl. Na dotaz MF DNES odpověděl, že se řídí částí usnesení, která mu ukládá koordinovat jednání o uznávání jízdenek.

Pro zdržení se Prachař rozhodl jen krátce před senátními volbami. Na posun může kladně reagovat část jeho voličů, především pak z řadu železničních odborářů. Ti soutěže vytrvale odmítají.

Pro otvírání železničního trhu byli nakonec i poněkud překvapivě sociální demokraté, kteří přitom původně podmiňovali soutěže nejprve založením nezávislého regulátora. Z vlády se nakonec ozval proti soutěžím jediný hlas. Nechce je místopředseda vlády a šéf lidovců Pavel Bělobrádek. 

Stát nechce otevřít železnici, říkají soukromníci

Jeho rozhodnutí nahrává především Českým drahám, které si tak mohou uhájit znovu o další rok své smlouvy s ministerstvem dopravy uzavřené bez soutěže. „Soutěže mohou přinést zlevnění až o čtvrtinu, tedy ročně miliardu korun. Jen hlupák by takovou možnost odmítal,“ říká například majitel RegioJetu Radim Jančura. 

„Kdyby ČD byly svým majitelem řízeny jako soukromá firma, dohoda o uznávání jízdních dokladů by byla otázkou jednoho týdne. I když začnou soutěže letos, má ministerstvo celé dva roky na to, aby České dráhy k této dohodě přiměla (...) Soukromí dopravci na podmínky státu přistoupili, čeká se jen na státní ČD,“ řekl Jančura.

„Ministr se točí v kruhu. Když jsme mu nabízeli funkční technologii na uznávání jízdenek, odmítl ji. Alibisticky odkládá rozhodnutí o liberalizaci, zamezuje modernizaci vlaků a tím zhoršuje kvalitu života české společnosti,“ přisadil si majitel LEO Express Leoš Novotný.

„Problematika uznávání jízdenek není nic nového. Tohle téma se řešilo ještě před nedávným schválením nového harmonogramu vládou a řešení této problematiky existuje. Nevidíme to jako důvod odkladu soutěží,“ myslí si šéf National Express Jan Paroubek.

Že je odložení tendrů kvůli jednání o tarifech uměle vytvořený problém, si myslí i šéf Arriva Transport ČR Daniel Adamka. „Je to jasný signál pro všechny soukromé dopravce, že stát na koleje konkurenci Českým drahám zatím pouštět nechce a obávám se, že možná ani chtít nebude. Zkuste spočítat, jak dlouho už ministerstvo mluví o tom, že začne skutečně soutěžit rychlíkové tratě. Nestalo se zatím ale vůbec nic. Vždy je zveřejněn plán soutěží a pak se z nějakého důvodu změní a posune. To samé se děje i teď, je to roku 2009 pořád dokola,“ říká.

Stát ročně na rychlíky a expresy doplácí čtyři miliardy korun, dalších osm posílají kraje na osobní vlaky. O soutěžích se mluví už od roku 2009. Zatím ministerstvo stihlo vypsat jedinou soutěž, tu ale nakonec zrušilo. Na soutěže se mezitím vrhly některé kraje: dva velké tendry například uzavřel Liberecký kraj, pošumavské lokálky soutěží aktuálně Jihočeský kraj. 

Autor:

Nejčtenější

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Další z rubriky

Dopravci posilují nedělní spoje do Prahy, většina jízdenek už je vyprodaná

Ilustrační snímek

Jízdenky v nedělních vlacích i autobusech ve směru do Prahy rychle mizí, některé spoje jsou už vyprodány. Dopravci...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Nápad s dálničním mýtem může stát Němce miliardy. Výběrčí žádají kompenzace

ilustrační snímek

Firmy, které měly mít na starosti systém mýtného pro osobní auta na německých dálnicích, požadují po vládě v Berlíně...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz