"Do konce listopadu letošního roku bude všem smluvním partnerům doručeno oznámení o ukončení smluvního vztahu v termínech daných jednotlivými nájemními smlouvami s výzvou o odstranění k tomuto datu," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Billboardy ale nezmizí okamžitě, některé smlouvy, které pro stát navíc nebyly příliš výhodné, trvají až do roku 2014. Stát ale v případě většiny smluv musí dát majitelům poutačů vědět i rok dopředu, že už nechce v nájmu pokračovat. Proti billboardům u českých silnic dlouhodobě bojovalo občanské sdružení Acta Non Verba, to považuje konec pronájmu i za své vítězství.
Další reklamy podél silnic vymýtí audit
Stát už v září navíc zadal audit všech reklamních ploch, který má současně odhalit i ty, které jsou postavené podél silnic bez povolení nebo které nesplňují požadavky na bezpečnost silničního provozu. Ty by měly zmizet už během prvního čtvrtletí příštího roku bez ohledu na délku smluvního vztahu.
Bývalá vedení ŘSD umožnila majitelům billboardů podél dálnic slušný byznys. Nejvíce smluv má společnost News Outdoor patřící pod mediální impérium Ruperta Murdocha. Celkem má stát uzavřené smlouvy na více než 2 200 reklamních ploch. Stát na nich ale příliš nevydělává: ročně jen dvacet milionů korun, tedy zlomek toho, co vyberou jejich majitelé od inzerentů.
ŘSD chce současně některé smlouvy ukončit ještě dříve, než vyprší jejich platnost. "Všichni smluvní partneři vyzvání k tomu, aby doložili podklady pro výpočet výše nájemného v letech 2008, 2009, 2010," dodala Vápeníková.