Wi-fi, klimatizace. Na lokálky v Pošumaví míří vlaky bez průvodčích

  13:30aktualizováno  13:30
Cestující na několika tratích v Jihočeském kraji čeká od prosince zásadní změna. Po letech na nich přestanou jezdit vlaky Českých drah, místo toho je začnou vozit zelenooranžové soupravy společnosti GW Train Regio. Její vlaky prošly rozsáhlou modernizací.

Zeleno-oranžové soupravy společnosti GW Train Regio začnou jezdit v Pošumaví (5. května 2017). | foto: Petr Lundák, MF DNES

Dopravce v pátek vlaky pro pošumavské lokálky poprvé ukázal, v příštích dnech začne s prezentačními jízdami. Na koleje vyšle motorové jednotky RegioSprinter z poloviny 90. let, které jezdily v Německu.

Firma GW Train Regio je koupila a nechala je opravit ve společnosti CZ Loko. Nahradí staré motorové vozy řady 810 nebo novější Regionovy, které většinou na trasách jezdí.

Vozy jsou nízkopodlažní, mají bezbariérový prostor a jsou klimatizované. Na rozdíl od původních jednotek mají i WC, na kterém bude přebalovací pult. Součástí vlaku budou zásuvky pro dobíjení drobných přístrojů nebo bezdrátové připojení k internetu. Do každé soupravy se vejde 65 sedících cestujících. Sedadla budou polohovací s opěrkou hlavy.

Kraj výrazně ušetří

Společnost GW Train Regio vyhrála soutěž na provoz vlaků, kterou vypsal Jihočeský kraj. Firma porazila Arrivu a České dráhy, které dosud na tratích jezdí bez soutěže. České dráhy zkoušely u antimonopolního úřadu výběrové řízení zarazit, nakonec ale neuspěly a loni v prosinci kraj s GW Train Regio smlouvu podepsal.

Kraj díky soutěži uspoří za patnáct let smlouvy zhruba 450 milionů korun oproti stávajícím cenám za stejné služby, které poskytují České dráhy.

Fotogalerie

Firma zatím jedná s krajem o ceníku, který by se neměl příliš lišit od stávajících cen. Smůlu ale budou mít majitelé různých průkazů Českých drah na slevu.

V případě některých relací bude GW Train Regio levnější: například jízdenka z Českých Budějovic do Českého Krumlova bez slev má stát 40 korun, u Českých drah stojí jízdenka 52 korun.

Řada kritiků nástupu nového dopravce se obává toho, jak bude firma zvládat návaly cestujících v sezoně například při cestách na Lipno. Firma však připravuje vlastní vozy na přepravu jízdních kol.

„Zaměříme se na podporu turistiky v hlavní sezoně od května do září nasazením většího počtu vozidel a speciálních železničních vozidel na přepravu kol,“ potvrdil šéf GW Train Regio Robert Krigar.

V sezoně průvodčí budou

Na cestující čekají samoobslužné automaty na jízdenky, které budou přijímat hotovost i karty. Nebudou ve vlacích náhodou: zejména mimo sezonu, kdy nejezdí tolik lidí, firma počítá s tím, že vlaky budou jezdit bez průvodčích.

Kontrolovat lidi, zda mají jízdenku, budou revizoři, kteří budou náhodně do vlaků nastupovat. O výši pokuty pro případ jízdy bez lístku dopravce zatím nerozhodl. „V sezoně průvodčí budou, stejně jako ještě lidé, kteří budou pomáhat s nakládáním kol,“ dodal Krigar.

Firma jedná s Českými drahami o tom, že by převzala jejich depo ve Volarech, které by sloužilo jako opravárenská základna. Dohoda zatím ještě nenastala.

GW Train Regio bude jezdit na tratích, které kraj nazval Provozní soubor Šumava. Jde o tratě České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Volary - Nové Údolí a Strakonice - Volary. Jihočeský kraj je jedním z mála krajů, který se odhodlal regionální vlaky soutěžit.

Pro tratě má dopravce připraveno celkem 11 jednotek RegioSprinter, jako zálohu pro silné dny má firma ještě čtyři motorové vozy řady 810.

Jednotky mají lepší zrychlení než stávající soupravy na tratích, proto by se měly mírně zkrátit i jízdní doby. Přesné jízdní řády sice firma ještě nezveřejnila, podle Krigara to však bude zkrácení v řádu minut.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Německá letiště zrušila přes tisíc letů. Stávka se dotkla i spojů s Prahou

Stávka bezpečnostních pracovníků na letištích v Německu (15. 1. 2019)

Kvůli stávkám bezpečnostního personálu dnes osm německých letišť zrušilo dohromady přes tisíc letů. Protest, který se...

Najdete na iDNES.cz