Pondělí 2. října 2023, svátek má Olívie, Oliver
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 2. října 2023 Olívie, Oliver

Polské vlaky zvítězily v tendru Českých drah. Všechny vyjedou do roku 2013

  2:58
Nejpozději do konce roku 2013 by mělo po regionálních tratích v Česku jezdit 31 polských motorových jednotek Pesa za více než dvě miliardy korun. Je to poprvé, co polský výrobce vyhrál takovou soutěž vypsanou Českými drahami. Dosud dopravce dával přednost rekonstrukcím. Podle informací MF DNES se do tendru nepřihlásil žádný český výrobce vlaků.

Polské motorové jednotky nejsou prvními zahraničními vlaky, které zvítězily v tendru Českých drah. 33 nových souprav RegioShuttle dodá také Švýcarský Stadler. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Vítězem by se tak měla stát polská firma Pesa Bygdoszcz. Firma je podle informací dvou vysoce postavených zdrojů z Českých drah a ministerstva dopravy vítězem soutěže, kterou dráhy vypsaly na podzim. Jde o dvouvozové motorové jednotky pro 120 lidí. "Vítězná firma je vybraná, běží jen odvolací lhůty," řekl zdroj. Jde celkem o 31 jednotek, které bude zhruba ze čtvrtiny financovat Evropská unie.

Do soutěže se přihlásila ještě slovenská společnost ŽOS Vrútky, která však podle informací MF DNES zhruba o pětinu přestřelila odhadovanou cenu 2,6 miliardy korun. Pesa šla naopak pod ni. Podle Petra Kadeřávka z Železničního magazínu není příliš překvapivé, že v soutěži nebyl český uchazeč.

"Jde o logický důsledek toho, že jsme u nás v uplynulých letech, až na výjimky, ustrnuli u rekonstrukcí – jak ze strany českého železničního průmyslu, tak ze strany ČD jako hlavního zákazníka," uvedl Kadeřávek.

Elefanty končí

Vlaky mají jezdit například mezi Plzní a Domažlicemi, Karlovými Vary a Chomutovem nebo Libercem a Českou Lípou. Všechny by měly zahájit provoz do konce roku 2013. Vozy Pesa mohou potkat lidé v Harrachově, kam zajíždějí vlaky z Polska. Pesa dosud dodává hlavně na polský, litevský a ukrajinský trh, nedávno pronikla se svými jednotkami i na italské regionální tratě.

Výsledky tendrů z druhé poloviny loňského roku budou dráhy vyhlašovat v příštích týdnech. Jeden z tendrů skončil fiaskem: na modernizaci jednotek 560 se přihlásil jediný zájemce, který nabídl příliš vysokou cenu, a firma proto soutěž ruší.

Podle generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy firma už končí například s objednáváním souprav Regionova a CityElefant. "Nebudeme je už dál objednávat, listopadová zakázka byla poslední," potvrdil Žaluda. Po dokončení budou mít dráhy od šumperské Pars novy 236 regionov.

Bývalé "motoráky" vypadají sice zvenčí moderně a jsou nízkopodlažní, ale uvnitř jsou stejně hlučné jako jejich třicet let staří předchůdci. Končí také elefanty. Žaluda připustil, že u lidí oblíbené jednotky nejsou příliš spolehlivé a firma je musí často opravovat. "V nových smlouvách jsou za poruchy už podstatně přísnější sankce než dosud," tvrdí Žaluda.

Souboj o trasu Praha – Brno

Velké změny chystají dráhy v dálkové dopravě. České dráhy chtějí od rakouských drah získat šestnáct souprav Siemens Railjet, které koupí jako nové, ale nevyužijí je. "Ta cena je velmi výhodná, protože rakouské dráhy soutěžily u Siemensu velký objem," tvrdí Žaluda.

Dráhy teď propočítávají, jak by se nákup jednotek vyplatil a především, zda by byl legální, když by na jejich nákup nevypisovali novou soutěž. Šéf drah se netají tím, že by soupravy velmi rád získal.

Jedna sedmivozová souprava vychází zhruba na 330 milionů korun. Railjety by pak podnik nasadil hlavně na trať mezi Prahou a Ostravou. Tím by se uvolnila pendolina, která pak dle Žaludy jezdila v hodinovém intervalu mezi Prahou a Brnem.

"Až se do roku 2014 dodělá modernizace tratě, je možné zvládnout Brno pendolinem za 2 hodiny a 8 minut, což je už velmi konkurenceschopný čas," tvrdí Žaluda. Další úpravy trati mají umožnit cestu pod dvě hodiny.

Dráhy se současně připravují i na velký nástup konkurence mezi Prahou a Ostravou. Žaluda se netají, že více věří projektu Leo Express Leoše Novotného, než RegioJetu Radima Jančury. Už od února chtějí dráhy zlepšit kvalitu služeb ve vlacích EuroCity/InterCity.

"Posuneme na ně standard z pendolina," uvedl. Přesné změny ještě nechce zveřejnit, ale například v Pendolinu už firma mění jídelní servis.

Autor:

Ekonom: Češi musí tlačit na zvyšování mezd, jinak budeme za Západem zaostávat

  • Nejčtenější

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kde si i miliardář připadá chudý. Ze Saint-Tropez je oáza superluxusu

Francouzské letovisko Saint-Tropez je možná jedinou rybářskou vesnicí na světě, kde je snazší koupit si kabelku za 25...

Vrací se příspěvek na obnovitelné zdroje, odmaže většinu zlevnění elektřiny

Na účty za elektřinu se českým domácnostem od ledna příštího roku vrátí poplatek za obnovitelné zdroje jako před...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nezaplnilo prázdné byty v Číně, šokoval statistik

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nestačilo na zaplnění všech prázdných bytů, které se nacházejí po celé Číně, prohlásil...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Rychlost 201 km/h, lístek za 300 dolarů. Spouští se soukromá vysokorychlostní trať v USA

Ve Spojených státech začnou už v pátek jezdit první soukromé vysokorychlostní vlaky. Na Floridě je bude provozovat...

Startupy s elektrododávkami jsou hit. Spěchají, než dorazí velcí hráči

Velké doručovací společnosti jako FedEx, DHL nebo UPS se na ekologické doručování zásilek teprve chystají. Dodávky s...

Uber oficiálně jezdí pro pražské letiště, cesta do centra vyjde na 700 korun

Společnost Uber se v úterý stala novou oficiální taxislužbou pražského letiště. Uber smlouvu podepsal na pět let. Uber...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

Další celebrita na OnlyFans. Dělám to kvůli rodině, říká herečka

Drea de Matteová (51) je americká herečka známá například díky rolím Angie v Zoufalých manželkách, Wendy v Zákonu gangu...

To mi máma nikdy neřekla! Archiv StB Janu Kratochvílovou překvapil

Podraz režimu a nucená emigrace. Tak popisuje Jana Uriel Kratochvílová (70) čtyřicet let staré události, které...

Kde si i miliardář připadá chudý. Ze Saint-Tropez je oáza superluxusu

Francouzské letovisko Saint-Tropez je možná jedinou rybářskou vesnicí na světě, kde je snazší koupit si kabelku za 25...