Vítězem by se tak měla stát polská firma Pesa Bygdoszcz. Firma je podle informací dvou vysoce postavených zdrojů z Českých drah a ministerstva dopravy vítězem soutěže, kterou dráhy vypsaly na podzim. Jde o dvouvozové motorové jednotky pro 120 lidí. "Vítězná firma je vybraná, běží jen odvolací lhůty," řekl zdroj. Jde celkem o 31 jednotek, které bude zhruba ze čtvrtiny financovat Evropská unie.
Do soutěže se přihlásila ještě slovenská společnost ŽOS Vrútky, která však podle informací MF DNES zhruba o pětinu přestřelila odhadovanou cenu 2,6 miliardy korun. Pesa šla naopak pod ni. Podle Petra Kadeřávka z Železničního magazínu není příliš překvapivé, že v soutěži nebyl český uchazeč.
"Jde o logický důsledek toho, že jsme u nás v uplynulých letech, až na výjimky, ustrnuli u rekonstrukcí – jak ze strany českého železničního průmyslu, tak ze strany ČD jako hlavního zákazníka," uvedl Kadeřávek.
Elefanty končí
Vlaky mají jezdit například mezi Plzní a Domažlicemi, Karlovými Vary a Chomutovem nebo Libercem a Českou Lípou. Všechny by měly zahájit provoz do konce roku 2013. Vozy Pesa mohou potkat lidé v Harrachově, kam zajíždějí vlaky z Polska. Pesa dosud dodává hlavně na polský, litevský a ukrajinský trh, nedávno pronikla se svými jednotkami i na italské regionální tratě.
Výsledky tendrů z druhé poloviny loňského roku budou dráhy vyhlašovat v příštích týdnech. Jeden z tendrů skončil fiaskem: na modernizaci jednotek 560 se přihlásil jediný zájemce, který nabídl příliš vysokou cenu, a firma proto soutěž ruší.
Podle generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy firma už končí například s objednáváním souprav Regionova a CityElefant. "Nebudeme je už dál objednávat, listopadová zakázka byla poslední," potvrdil Žaluda. Po dokončení budou mít dráhy od šumperské Pars novy 236 regionov.
Bývalé "motoráky" vypadají sice zvenčí moderně a jsou nízkopodlažní, ale uvnitř jsou stejně hlučné jako jejich třicet let staří předchůdci. Končí také elefanty. Žaluda připustil, že u lidí oblíbené jednotky nejsou příliš spolehlivé a firma je musí často opravovat. "V nových smlouvách jsou za poruchy už podstatně přísnější sankce než dosud," tvrdí Žaluda.
Souboj o trasu Praha – Brno
Velké změny chystají dráhy v dálkové dopravě. České dráhy chtějí od rakouských drah získat šestnáct souprav Siemens Railjet, které koupí jako nové, ale nevyužijí je. "Ta cena je velmi výhodná, protože rakouské dráhy soutěžily u Siemensu velký objem," tvrdí Žaluda.
Dráhy teď propočítávají, jak by se nákup jednotek vyplatil a především, zda by byl legální, když by na jejich nákup nevypisovali novou soutěž. Šéf drah se netají tím, že by soupravy velmi rád získal.
Jedna sedmivozová souprava vychází zhruba na 330 milionů korun. Railjety by pak podnik nasadil hlavně na trať mezi Prahou a Ostravou. Tím by se uvolnila pendolina, která pak dle Žaludy jezdila v hodinovém intervalu mezi Prahou a Brnem.
"Až se do roku 2014 dodělá modernizace tratě, je možné zvládnout Brno pendolinem za 2 hodiny a 8 minut, což je už velmi konkurenceschopný čas," tvrdí Žaluda. Další úpravy trati mají umožnit cestu pod dvě hodiny.
Dráhy se současně připravují i na velký nástup konkurence mezi Prahou a Ostravou. Žaluda se netají, že více věří projektu Leo Express Leoše Novotného, než RegioJetu Radima Jančury. Už od února chtějí dráhy zlepšit kvalitu služeb ve vlacích EuroCity/InterCity.
"Posuneme na ně standard z pendolina," uvedl. Přesné změny ještě nechce zveřejnit, ale například v Pendolinu už firma mění jídelní servis.