Piloti, jejichž průměrný plat je okolo 200 tisíc korun, nechtějí přijít o zhruba 60 tisíc, jak požaduje krizový manažer Václav Novák. Místo čtyřicetiprocentního snížení mezd jsou ochotni mít na výplatních páskách maximálně o třetinu méně, ale větší než patnáctiprocentní škrty chtějí kompenzovat akciemi firmy.
Dalším požadavkem je například zachování pěti týdnů dovolené, příspěvku na penzijní připojištění a zachování pojištění pro případ ztráty licence.
"I kdyby piloti pracovali od začátku roku zadarmo, tak by byla firma ve ztrátě zhruba 1,5 miliardy, a kdyby zadarmo pracovali všichni zaměstnanci, bude stále ve ztrátě přes 100 milionů korun," uvedl k navrhovanému snížení platů šéf pilotních odborů Filip Gaspar. Problém firmy podle něj spočívá hlavně v nízkých výnosech, a ty se nedají srazit ze dne na den.
Bez získání benefitů (akcií ČSA) by piloti přistoupili jen na 15procentní snížení mezd. Naopak akcie by je údajně motivovaly ke zvýšení pracovní výkonnosti, upevnily by vztah pilotů k firmě a snížily rizika sociálních konfliktů. Model zaměstnaneckých akcií mají například Delta Air Lines nebo Air France.
Piloti stále trvají na tom, že by se firma neměla privatizovat, možné snižování platů navíc podmiňují odchodem managementu prezidenta Radomíra Lašáka.