"Celé to bylo poněkud nestandardní," řekl Žaluda krátce po svém odvolání MF DNES. Podle něj se členové představenstva nesměli jednání dozorčí rady zúčastnit a museli opustit místnost. "Nesdělili mi ani žádné výhrady k fungování drah," postěžoval si Žaluda.
Dozorčí rada poté zvolila nové tříčlenné představenstvo. Jako předseda v něm usedne bývalý generální ředitel ČD Dalibor Zelený, výkonný ředitel pro provoz a techniku Českých drah Daniel Kurucz a personální ředitel ČD Pavel Švagr.
Nové vedení Českých drahDalibor Zelený Pavel Švagr Daniel Kurucz |
Podle informací MF DNES se představenstvo sešlo krátce po svém zvolení a hned odvolalo Žaludu z postu generálního ředitele. Na jeho místo usedne Dalibor Zelený. Žaluda dostane odstupné ve výši 24 měsíčních platů. Při mzdě 500 tisíc korun jde o 12 milionů Kč.
MF DNES zjistila, že dozorčí rada vybírala složení nového představenstva ze šesti jmen. Zvoleno bylo až na třetí pokus. Noví členové představenstva nemají podle ministra dopravy Zdeňka Žáka současně vykonávat i ředitelský post na drahách. Znamená to, že Švagr i Kurucz by měli opustit své současné manažerské posty, které jsou i lépe placené, než jen post v představenstvu. Výjimkou bude pouze post předsedy představenstva, který bude současně generálním ředitelem.
Kritika zprava i zleva
"Pokud by k tomu neměla dozorčí rada opravdu závažné důvody, budeme požadovat vyvození osobní zodpovědnosti po těch, kteří takto rozhodli," komentoval odvolání představenstva stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec.
"Personální změny, do kterých se pustila tato vláda, aniž má důvěru, a to v natolik krátkém čase, rozhodně nepůsobí tak, že by byly odborným vedením resortu. Jde o to, co nejrychleji obsadit co nejvíce pozic ve státní správě a státních podnicích," domnívá se úřadující předseda ODS Martin Kuba
Dozorčí radu, která Žaludu a představenstvo odvolala, přitom nový ministr dopravy Zdeněk Žák obměnil teprve před několika dny. Z původních členů zůstali pouze tři odboráři a poslanec ČSSD Josef Smýkal. Přibyli děkan dopravní fakulty ČVUT Miroslav Svítek, docent VŠTE v Českých Budějovicích Zdeněk Žemlička a ředitelka odboru kontroly a vnitřního auditu ministerstva dopravy Ivana Kubaštová.
Ihned poté se začalo spekulovat o chystaných personálních změnách. České dráhy krátce před zasedáním dozorčí rady zadaly do několika tištěných médií celostránkové inzeráty oznamující zlepšení hospodářských výsledků, růst počtu cestujících a omlazování vozidlového parku (více čtěte zde).
Kromě Žaludy představenstvo společnosti opustil bývalý náměstek ministerstva zemědělství Roman Boček stíhaný v souvislosti s kauzou přidělování politických trafik, výkonný ředitel ČD pro marketing a produkty Miroslav Šebeňa a Ctirad Nečas, ředitel inženýrsko-dodavatelské společnosti Královopolská RIA.
Problémem bylo zadlužování
Dozorčí rada se zásadně neztotožnila s dalším zadlužováním firmy, sdělil ČTK ministr dopravy Zdeněk Žák. Rada naopak podle něj chce, aby se dluh snižoval, čehož ale současný management zřejmě není schopen. Vyplynulo to prý z dnešního jednání rady s vedením firmy.
"Odpovídat například na otázku zadlužení argumentem, že je vše v pořádku, protože je ještě někdo ochoten nám půjčovat, takže si budeme půjčovat dál, považuji za nehodnou manažera a nedůstojnou takto velké státní firmy," řekl Žák.
Nové představenstvo se bude podle Žáka muset vypořádat právě s rostoucími dluhy, které v současnosti dosahují 26 miliard korun. Ještě předtím ale bude nutné zachránit nákladního dopravce ČD Cargo, které je dceřinou firmou ČD. To je podle něj důležité pro dopravní fungování státu, protože přepravuje jednotlivé vozové zásilky, které se nedaří zajišťovat prostřednictvím volného trhu.
Důvod pro odvolání ale Žaluda zpochybnil. "Za sebe a za představenstvo Českých drah chci říct, že výsledky, jakých obě firmy jak ČD tak ČD Cargo dosáhly v pololetí, se vyvíjejí lépe, než bylo plánem," uvedl s tím, že do dnešního zasedání dozorčí rady si žádný z jejích členů nebo nový ministr dopravy Žák žádné informace týkající se hospodaření nevyžádali.
Ve funkci přežil osm ministrů
Petr Žaluda přišel na dráhy na začátku roku 2008 ještě za dob ministrování Aleše Řebíčka. Jeho jmenování byl částečně šok – do té doby dráhy vedli lidé, kteří byli nějak spjati se železnicí, Žaluda přitom s vlaky přišel do styku maximálně jako občasný cestující, do té doby působil jako šéf finanční skupiny AXA v Česku.
Žaludovi se do drah podařilo ze státního získat podstatně více peněz než jeho předchůdcům, i když na poslední chvíli, než musely stát a kraje vypisovat na vlaky soutěže.
Za jeho vlády začala nejrozsáhlejší modernizace vlaků, která si však vyžádala velké zadlužení drah, rozprodej majetku a často i nepříliš transparentní výběr firem, které se na výrobě nových vlaků podílejí. Pro některé se staly zakázky pro dráhy zdrojem vysoce nadprůměrných zisků.
Žaludovo působení na drahách je unikátem i z jiného důvodu, přežil na svém postu už osm různých ministrů. I když se několikrát mluvilo o jeho konci, vždy nakonec svůj post ustál.
Do svého současného pětiletého mandátu byl Žaluda znovuzvolen teprve 29. ledna. Tehdy ho jednohlasně zvolilo všech osm členů dozorčí rady.