Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Palubní časopisy odvál čas. Létání bez nich už nikdy nebude jako dřív

  9:00
Tištěné časopisy publikované aerolinkami a nabízené cestujícím v letadlech se staly minulostí. Místo šátrání v kapsách opěradel se cestující raději obracejí ke svým osobním elektronickým zařízením anebo obrazovkám palubních zábavních systémů. Ve svých nejlepších letech to však zdaleka nebyly jen reklamní tiskoviny. Vycházela v nich kvalitní próza i reportáže a pro aerolinky to byla výkladní skříň jejích úspěchů, píše list The Washington Post.
usa časopis palubní american way airways letecká společnost

usa časopis palubní american way airways letecká společnost | foto: Profimedia.cz

Kdybyste si prolistovali lednové číslo časopisu American Way z roku 1991, mohli jste se vydat po stopách impresionistů, kteří malovali na Azurovém pobřeží, anebo byste za jediný den pošli kostarickou šíji, pěšky i vlakem, píše americký list. „Cestujte lépe se zprávami, tipy a průvodci, díky nimž se budete cítit jako místní, ať už se vydáte kamkoli. Ve čtvrtek ve vaší schránce,“ lákal tehdy čtenáře palubní časopis společnosti American Airlines.

American Airlines zmírňují pravidla pro cestování s mazlíčky. Cena zůstává

Na svém zenitu se ocitl v roce 1990 a tehdy oslovoval více než 73 milionů lidí v letadlech. Publikace se snažila být více než jen reklamou na destinace dopravce. Měl rozpočet a dosah, aby se stal časopisem, který cestující skutečně chtějí číst. A také ho rádi četli.

„Byla to opravdu zlatá éra,“ říká Doug Crichton, který časopis redigoval v letech 1988 až 1993. Letecká společnost tehdy dala jeho tvůrcům zcela volnou ruku. „Dělejte si, co chcete,“ říkali nám tehdy a naším cílem bylo z časopisu udělat New Yorker v oblacích,“ říká redaktor.

Poslední tištěný mohykán

Ty doby jsou ale nenávratně pryč. Rozvoj technologií od osobní zábavy během letu až po vysokorychlostní bezplatné wifi ve výšce osmi kilometrů, v kombinaci s masovým přechodem naší společnosti na digitální platformy učinil palubní časopisy zastaralými. Navíc pandemie z nás všech udělala bacilonosiče, kteří se obávají všeho, čeho se mohl dotknout někdo jiný. Společnost American Airlines tak vydala poslední číslo časopisu American Way v červnu roku 2021.

Konkurenční United Airlines ukončil 32 let trvající tištěnou edici svého časopisu Hemispheres letos v září. Letecká společnost však představila online verzi kterou plánuje ještě rozšířit. Společnost American v tiskové zprávě z roku 2021 uvedla, že se rozhodla přestat tisknout American Way v úctě k bezplatné digitální zábavě během letu a aby eliminovala část papírového odpadu a snížila hmotnost letadel.

Aerolinky čekaly malou holčičku. Dorazila cestující o sto let starší

Co se týče tištěných palubních časopisů, ve hře již zůstává tak pouze jeden menší domácí dopravce, Hawaiian Airlines, který má svůj tištěný časopis. Ale i Hana Hou!, jak se jmenuje, je možná na své poslední cestě. Společnosti Hawaiian totiž převzala Alaska Airlines, která svůj vlastní palubní časopis přestala vydávat v březnu 2020. Mluvčí společnosti Alaska uvedl, že letecká společnost „vyhodnotí“ budoucnost časopisu Hana Hou! v rámci integrace se společností Hawaiian.

„Tehdy šlo o to, abyste se během letu nenudili, protože sedíte na sedadle několik hodin,“ řekl Bob van der Linden, kurátor letecké dopravy ve Smithsonově Národním muzeu letectví a kosmonautiky ve Washingtonu. „Nyní existují sofistikovanější způsoby, a právě k nim všichni směřují. A je to způsob, jak ušetřit peníze,“ vysvětluje zánik média historik.

Od rozptýlení k literatuře

Letecké společnosti začaly vydávat palubní časopisy v 60. letech 20. století jako mocný marketingový nástroj. Na obálce palubního časopisu Clipper společnosti Pan Am z října 1975 se objevily články o Keni, Novém Zélandu a Riu de Janeiru, což byly v té době destinace společnosti Pan Am. Koncem 80. Let a v 90. letech 20. století ustoupil propagační ráz palubních časopisů ambicióznějšímu a rozmanitějšímu obsahu. Letecké společnosti byly ochotny za své časopisy utrácet, aby získaly lukrativní obchodní cestující. To byl také zlatý věk tohoto segmentu.

„Mzdy vyplácené za reportáž v časopisu American Way, které tehdy dosahovaly až 2 500 dolarů za článek, přitahovaly špičkové autory. Stejně tak možnost nabídnout jim let zdarma,“ říká Crichton. V roce 1993 například vyšly v American Way dvě beletristická díla spisovatele Raye Bradburyho. Crichton na ně byl obzvláště hrdý, stejně jako na články dotýkající se závažných zpravodajských témat, jako byly politické nepokoje v Latinské Americe.

American Airlines následují United. I oni chtějí návrat nadzvukového létání

V letech 1997 až 2009 vycházel v časopise Hemispheres nepravidelně beletristický seriál, jehož autorem byl Frederick Waterman. Obsahoval příběhy dvou cestujících, kteří se s United vydali na cesty. Témata se pohybovala od románů až po špionážní thrillery. Literární seriál se později stal tak populární, že v roce 2002 vyšel dokonce knižně. Autor rovněž uvedl, že během let obdržel více než tisíc dopisů od čtenářů. „Byl to Hemispheres ve své nejlepší podobě,“ říká k éře Randy Johnson, redaktor časopisu Hemispheres v letech 1996 až 2009.

Bašta tištěné žurnalistiky

Letecké časopisy i přes všechny své prominentní autory a poutavou prózu byly ve své podstatě časopisy o cestování. „Byly baštou skvělé tištěné žurnalistiky. Psalo se v nich, co všechno zažijete, když vás pošleme do Španělska nebo Mexika,“ říká novinářka na volné noze Jenny Adamsová. Tehdy psala pro American Way, Hemispheres i další palubní časopisy. Autorka odhaduje, že za posledních deset let napsala pro tyto tituly přibližně 65 článků.

Časopisy nejsou mrtvé. Zažívají renesanci coby luxusní zboží

Časopisy za své stěžejní články dobře platily. „Tehdy si autoři mohli vydělat 1-2 dolary za slovo v závislosti na zkušenostech a postavení“, řekl Johnson o svém působení. Adamsová potvrdila, že Hemispheres jí zaplatil asi 3 000 dolarů, tedy 1 dolar za slovo.

„Příjmy z reklamy byly v časopise stabilní, ale společnost United chtěla přejít na digitální formu vyprávění příběhů“, uvedla Ellen Carpenterová, editorka časopisu Hemispheres od roku 2017 do jeho posledního vydání. Co jí teď bude chybět, když Hemispheres ve své tištěné podobě skončí? „Časopis sjednocoval lidi na jakémkoli letu, protože všichni četli totéž, zabývali se stejnými příběhy a stejnými fotografiemi,“ řekla Carpenterová a vyjádřila lítost nad posunem naší společnosti k oddělené, osobní zábavě.

Všechno je to pryč

Přes všechnu napínavou beletrii a vybrané reportáže z destinací, které nabízely časopisy v letadle, budou někteří cestující nejvíce postrádat mapy leteckých společností v zadní části. V průběhu let byly součástí téměř každého palubního časopisu. Čím větší letecká společnost byla, tím větší mapu ve vydání měla, přičemž některé z nich byly dokonce rozkládací, což symbolizovalo globální dosah dopravce.

American Airlines znásobí mzdy pilotů kvůli poruše v plánovacím systému

„Když jsem byl malý, ještě před telefony a displejem v opěradle sedadla, jsem si ten časopis vzal a okamžitě se přenesl do jiného světa,“ říká pravidelný cestující Lane Terrell, který nyní žije v oblasti Dallasu. Bylo to pro něj okno do světa mimo jeho ospalé horské městečko a upevnilo jeho vášeň pro létání a cestování. Často z těchto časopisů mapy vytrhával, lepil je na zeď dětského pokoje a představoval si, kam všude ho letadla mohou zavést.

Letecké společnosti z velké části nahradily statické tištěné mapy digitálními. Na obrazovkách na opěradlech sedadel se zobrazují živé mapy letů a na webových stránkách je k dispozici digitální nabídka destinací, která zobrazuje vybrané nabídky letů podle místa odletu.

„Je to teď těžké, když je každý na telefonu. Nemáte s ostatními tak těsné spojení, jako to bylo dřív. Současné cestování podle něj už není tolik hmatatelné. „Dnes už nikdo není nadšený, že někam poletí, všechno je to pryč,“ uzavírá podle listu The Washington Post.

Autor:

Fotovoltaikám hrozí kvůli vládě krach, tvrdí experti. Solární baroni jsou mýtus

  • Nejčtenější

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium

Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci, není dobré řešení. Za půl roku o svou svěžest přijde. Otestovali jsme dvanáct...

7. prosince 2024

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském Karlíně. Pobočka bude otevřena pouze do 23. prosince. „Co bude od ledna, zatím...

4. prosince 2024

Kolaps železniční dopravy na koridoru z Prahy na Moravu. Vlaky stály hodiny

Provoz na hlavním železničním koridoru v České Třebové v neděli večer zkolaboval. Způsobilo to poškození trakčního vedení trolejemi lokomotiv. První incident nastal kolem 16:30. Poté, co se provoz ve...

1. prosince 2024  17:44,  aktualizováno  23:30

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj provoz. Podnik v současné době dluží 220 milionů korun 183 věřitelům, vyplývá to z...

6. prosince 2024

Ropovodem Družba přestala téct do Česka ropa. Ministerstvo nezná důvod

Ropovodem Družba přestala do Česka téct ropa. Ministerstvo průmyslu a obchodu o situaci ví, zatím však nezná důvod. „Jsme v kontaktu se všemi relevantními aktéry,“ řekl ministr Lukáš Vlček (STAN) pro...

4. prosince 2024  10:48,  aktualizováno  17:24

Na Novém Zélandu cizinci dům zpravidla nekoupí. Teď jim výjimka dala šanci

Zahraniční zájemci se obvykle k nákupu vlastní nemovitosti na Novém Zélandu nedostanou. Nyní ale tato země učinila výjimku. Díky nedávnému soudnímu rozhodnutí se dostalo na trh několik pozemků asi...

8. prosince 2024

Belgie sesadila z trůnu Katar. Hitparáda nejlepších aerolinek roku 2024

Vítězem žebříčku nejlepších aerolinek světa pro rok 2024 se stala společnost Brussels Airlines. Po dlouhých šesti letech sesadila z první pozice aerolinky Qatar Airways. Nejhůře hodnocenou se naopak...

8. prosince 2024

Mekka outsourcingu je v ohrožení. Tisícům Filipínců hrozí vyhazov kvůli AI

Mnoho nadnárodních firem se v minulých letech rozhodlo outsourcovat část svých služeb do Filipín. Ty se pro mnohé korporace staly lákadlem i díky relativně nízkým mzdovým požadavkům tamních...

8. prosince 2024

Miliardáři migrují více než kdy dřív. Drží hotovost a zajímají se o nové státy

Každý patnáctý miliardář se od roku 2020 přestěhoval. Ukazují to závěry čtvrteční zprávy UBS Group, ze které plyne, že nejmajetnější vrstva globální společnosti nyní mění své bydliště častěji než kdy...

8. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...