Vznikají nové tramvaje pro Ostravu, nejdříve budou vozit pytle s pískem

  10:50aktualizováno  10:50
Ostrava se těší na čtyřicet klimatizovaných tramvají od švýcarské firmy Stadler. Půjde o premiérovou zahraniční dodávku do České republiky. První prototyp z miliardové zakázky je téměř hotový, na koleje vyjede v květnu. Ale zatím bez lidí.

Ještě před dvěma týdny nebylo v montážních halách pobočky švýcarské firmy Stadler v polských Siedlcích po ostravské tramvaji ani stopy. Kromě kabelů na ocelové skříni. První dva prototypy mají přitom přijet do Ostravy už za měsíc a v květnu zahájit testování.

Nyní ale v jedné z hal stojí vedle vlaků i dvě konstrukce dvoučlánkových tramvají. Jedna už má oba články spojené a nechybí jí tyrkysově modré opláštění v barvách Ostravy ani dřevěné sedačky s polstrováním v tomtéž odstínu. Hotová však zdaleka není.

Fotogalerie

„Termíny stihneme. Výroba jedné tramvaje trvá čtyři týdny. Počítáme s tím, že každý týden začneme pracovat na nové,“ ujišťuje ředitel polské pobočky Tomasz Prejs a dodává, že závod s více než 800 zaměstnanci vyčlení na výrobu ostravských tramvají 80 lidí.

„Podle smlouvy jich 26 dodáme letos a 14 příští rok,“ uvádí ředitel s tím, že na výrobě nového typu tramvají se podílejí firmy z celé Evropy. Skříně se vyrábějí v běloruském Minsku, svařované díly podvozků ve španělské Valencii, montáž probíhá v Polsku a projektanti sedí v Praze. Tam všude má švýcarská firma pobočky.

Ostravané a hlavně dopraváci se nových tramvají nemohou dočkat, ale mají i pochybnosti. „Moc se na ně těšíme. Budou jiné,“ říká odborový předák dopravního podniku Ivo Protivínský. „Ale dokud ten klimatizovaný vůz neuvidím stát na dvoře, neuvěřím, že u nás bude jezdit,“ říká jeden z ostravských tramvajáků i za ostatní.

Nedůvěra je vzhledem k minulosti namístě. Bývalé vedení Dopravního podniku Ostrava totiž ještě před pár lety odmítalo klimatizaci v městské dopravě jako drahou a neefektivní. Kromě toho poslední nové tramvaje pořídil podnik někdy v devadesátých letech a pak už víceméně jen rekonstruoval staré české vozy - kvůli nižší ceně. Jedna přestavěná tramvaj přitom vyšla na téměř 19 milionů korun a z toho podle policie téměř milion údajně dostával ostravský podnikatel a lobbista Martin Dědic. Ten už déle než rok čelí před soudem obžalobě z ovlivňování veřejných zakázek a přijímání úplatků. 

Nyní má Dopravní podnik Ostrava zaplatit za jeden moderní vůz 27,2 milionu korun, což je podle mínění některých lidí z oboru dumpingová cena. Všech 40 tramvají včetně servisních přípravků a zaškolení vyjde Ostravu na 1,12 miliardy korun, z toho na polovinu vozů získá podnik dotace ve výši 85 procent uznatelných nákladů.

Protože jde však o nový typ vozu, jehož vývoj a výroba trvá obvykle nejméně dva roky, objevily se názory, že není možné stihnout nasmlouvané termíny. Dodavatelská firma ale tvrdí opak a ve čtvrtek se o tom snažila přesvědčit skupinu českých novinářů i zástupců dopravního podniku.

Chodec pod tramvaj nespadne

Většinu velkých hal, které firma Stadler začala v Siedlcích budovat v roce 2007, zaplňují nové i opravované vlaky určené pro celou Evropu včetně českého dopravce Leo Express. Švýcarská společnost ve svých závodech vyrobila i téměř pět stovek tramvají. Polská pobočka sice zatím žádnou, nicméně její šéf ujišťuje, že všechny závody garantují švýcarskou kvalitu a provozní spolehlivost 99,9 procenta

A jeho podřízení teď finišují s dokončením prvních dvou prototypů tramvaje pro Ostravu určených na testování. Jen pár desítek metrů od tyrkysově modré tramvaje jsou k vidění i další dvě zatím nespojené a neopláštěné ocelové vozové skříně, ve kterých pracují skupiny montérů.

Dopravní podnik podepsal se švýcarskou firmou smlouvu na 40 středněkapacitních, plně nízkopodlažních a klimatizovaných tramvají v prosinci 2016. Jde o první dodávku zahraničních tramvají do Česka.

Téměř čtyřicetiprocentní podíl na produkci mají přitom čeští dodavatelé a konstruktéři. K největším tuzemským partnerům Stadleru patří Alfa Union (spřáhla a elektrické komponenty), Bonatrans (dvojkolí), Buse (informační systém), C. I. E. B. Kahovec (sedačky pro cestující i řidiče), Elmesy (dveřní systémy), Lokotechnika (teplovzdušné vytápění), MEP Postřelmov (brzdové odporníky), Variel (komponenty), Wikov (hnací převodovky) či ZKV (typové testy). Pokud prototypy uspějí v testech a Stadler získá povolení k provozu od Drážního úřadu, na výrobě tramvají se pak zřejmě bude podílet také dceřiná společnost ostravského dopravního podniku Ekova Electric. Český podíl na výrobku tak ještě vzroste.

„Nové tramvaje vycházejí z osvědčeného typu Tango, ale jsou přizpůsobené potřebám Ostravy,“ říká šéf projekční kanceláře Stadler Praha Bohumír Kráčmar. Dodává, že pro získání zakázky byly rozhodující hlavně jejich technické vlastnosti.

„Mezi přednosti našich tramvají patří vysoký jízdní komfort díky otočným a odpruženým podvozkům, jednoduchý nástup a výstup pro osoby s omezenou schopností pohybu, ergonomická kabina řidiče, klimatizace, nízká hlučnost i při vysoké rychlosti a méně vibrací,“ líčí Kráčmar.

Dvoučlánkové tramvaje pro Ostravu mají délku 24,9 metru, šířku 2,5 metru, výšku 3,6 metru, kapacitu 188 cestujících, z toho 61 míst k sezení. Vozy jsou nízkopodlažní, mají čtvery dvoukřídlé dveře pro rychlé nastupování a vystupování a jsou vybaveny rampou pro vozíčkáře. Novinkou bude kromě klimatizace i možnost připojit se bezplatně k internetu prostřednictvím wi-fi sítě, nebo si dobít mobilní telefon či notebook pomocí USB zásuvek.

„Naše tramvaje mohou jet rychlostí až 80 kilometrů v hodině a splňují nejpřísnější bezpečnostní standardy. Mají například čelo vybavené deformačními a ochrannými zónami pro případ srážky s autem, nebo chodcem. Pod kabinou řidiče jsou kola překrytá prvkem, který chodce odhodí stranou a zabrání tak jeho pádu po kola,“ popsal Kráčmar.

Stadler stojí i o další zakázku

Dva prototypy nové tramvaje označené pracovně Tango NF2/nOVA by měla firma převézt kamiony do Ostravy koncem dubna. Jednu z nich uvidí Ostravané na kolejích ve městě už v květnu. „Prototyp bude jezdit ve dne i v noci, musí totiž nejdříve najezdit 20 tisíc kilometrů po městě bez lidí. Místo nich poveze pytle s pískem. Dalších 20 tisíc kilometrů ve zkušebním provozu pak musí ujet s cestujícími. Počítáme, že první cestující se svezou v červnu,“ líčí technický ředitel Dopravního podniku Ostrava Martin Chovanec při prohlídce prvního prototypu.

Netají, že nová tramvaj se mu líbí a na její příjezd už se těší. Ale má i obavy. „Snad se tramvaji ve zkušebním provozu nestane nějaká nehoda,“ nastínil a dodal: „Pokud Stadler získá souhlas Drážního úřadu, od srpna začneme jeho tramvaje přebírat a zařazovat do běžného provozu.“

Úspěch švýcarské společnosti, která v Ostravě jako první „cizinka“ prorazila s tramvajemi, inspiroval i další zahraniční výrobce, aby se pokusili uspět na českém trhu. Dopravní podnik Ostrava vypsal nedávno další soutěž na dodávku 40 tramvají, tentokrát velkokapacitních, do které se přihlásily čtyři firmy včetně zahraničních. Protože soutěž ještě probíhá, vedení zatím nemůže být konkrétnější.

Tomasz Prejs, ředitel výrobního závodu Stadler Polska, ale iDNES potvrdil, že společnost stojí i o další tramvajové zakázky na evropském trhu včetně Česka. „V Ostravě jsme opět podali nabídku a teď čekáme na výsledek soutěže,“ uvedl.

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Itálie zvažuje zavedení paralelní měny. Komise by ji tvrdě potrestala

Zástupce premiéra Itálie a ministr vnitra Matteo Salvini

Itálie, třetí největší ekonomika v EU a zároveň absolutně nejzadluženější člen spolku, si pohrává s myšlenkou na...

Další z rubriky

Narodila se ve vlaku. Do 25 let si nemusí při cestování kupovat jízdenku

Dopravní uzel zajišťuje spojení mezi Dublinem a přístavními městy. Vlak míří do...

Až do svých 25 let může na irských železnicích cestovat zdarma holčička, kterou její matka v úterý přivedla na svět ve...

Boeing údajně omezuje fyzické testy nových letadel, navzdory krizi 737 Max

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Inženýři společnosti Boeing snižují rozsah a dobu trvání některých nákladných fyzických testů, které slouží k...

Autoškoly čekají rozsáhlé změny. Zkušební komisaře bude vybírat los

Žáci si na okruhu v Sosnové vyzkoušeli třeba výhybný manévr na kluzné ploše,...

Získat řidičák v malé obci je jednodušší než ve velkých městech. Kromě menšího počtu křižovatek a dalších náročných...

Najdete na iDNES.cz