„Na rok 2017 počítáme s částkou 470 milionů korun na opravy a 123 milionů na rekonstrukce nádraží. Dalších zhruba 120 milionů chceme získat na přípravu staveb na roky příští,“ řekl ministr Ťok.
Opravovat se budou podle Ťoka mimo jiné nádražní objekty v Náchodě, Turnově, Přerově, Břeclavi, Lipníku nad Bečvou, Kuřimi, Sokolově nebo Hradci Králové. „Plánujeme, že na opravy SŽDC využije i evropské peníze, což ČD nemohly,“ dodal ministr.
Nejošklivější česká nádraží |
Zhruba 1500 nádraží a dalších budov získala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) od Českých drah (ČD) loni v létě za 3,3 miliardy korun. Po jejich převzetí oznámila, že zahájí opravy dlouhodobě zanedbaných výpravních budov. V první fázi má jít o opravy dvou set nejvíce poškozených a zároveň nejvíce frekventovaných nádraží zhruba za osm miliard korun.
Již loni SŽDC začala opravovat 161 budov. Zpravidla jde o opravy fasád, střech nebo výměny dveří či oken. V Moravskoslezském, Olomouckém a Zlínském kraji jde o opravy tří desítek budov v celkové hodnotě téměř 20 milionů korun. Ve Středočeském kraji pak SŽDC začala s opravami sedmi nádraží. Nejvíce peněz si vyžádají opravy stanic Dobříš, Březnice a Kostomlaty nad Labem.
Pražské hlavní nádraží potřebuje půl miliardy
Náklady na dokončení rekonstrukce historické Fantovy budovy pražského hlavního nádraží se budou pohybovat kolem 500 milionů korun. „Samotné stavební práce nezačnou dříve než v roce 2018,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Za zchátralé hlavní nádraží mohou České dráhy, tvrdí Grandi Stazioni |
Podle ministra dopravy Dana Ťoka si SŽDC letos nechá vypracovat studii a projektovou dokumentaci na dokončení rekonstrukce. „Náklady na dokončení rekonstrukce budou ve stovkách milionů,“ uvedl Ťok.
SŽDC vypověděla loni na podzim nájemní smlouvu na nádraží firmě Grandi Stazioni, která nestihla komplex včas zrekonstruovat. SŽDC zaplatila firmě 565 milionů korun jako úhradu prokazatelných nákladů, které při rekonstrukci proinvestovala, a o dalších 200 milionů se správa železnic s italskou firmou soudí.
Grandi Stazioni měla nádraží v nájmu od roku 2003 výměnou za rekonstrukci objektu. Pokud by rekonstrukci zvládla dokončit do loňského 16. října, získala by právo na pronájem nádražních prostor na dalších 30 let. Za 13 let od podpisu smluv opravila jen část budovy a odbavovací halu nádraží. Boční trakty a fasáda Fantovy budovy se rekonstrukce dosud nedočkaly.