První velká reklamace oprav D1 může jít k soudu. Jde o kvalitu i čas

  16:01aktualizováno  16:01
Rok a čtvrt po otevření úseku dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší Ředitelství silnic a dálnic stále nepřevzalo některé jeho části. Právě tato oprava za bezmála šest set milionů korun je zatím v celé rekonstrukci hlavní dálniční tepny nejproblémovější a může skončit u soudu. Kromě špatné kvality ji totiž sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau dokončilo pozdě.

Ilustrační foto. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si již objednalo posudek u Vysokého učení technického v Brně, který má opakovaně potvrdit, že dálnici stavbaři neopravili kvalitně. „Jedná se o vady, které sice nebrání bezpečnému užívání dálnice, avšak podle nás jsou v rozporu se zadáním stavby,“ říká mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Podle něj byly ještě před předáním devítikilometrového úseku sepsány všechny vady a termín jejich odstranění. Jenže stavbaři je neodstranili.

„V některých případech se jedná o takové vady díla, které brání předání stavebních objektů. ŘSD totiž nemůže tyto stavební objekty převzít, neboť nemají takové vlastnosti, které byly sjednány ve smlouvě o dílo,“ dodal Studecký. O jaké konkrétní vady by mohlo jít, zatím Ředitelství silnic a dálnic neuvedlo.

Je stavba kvalitní? Nevíme...

OHL ŽS a Alpine Bau nepředložily například výsledky zkoušek prokazující kvalitu ani protokoly o zkouškách podkladu pod stavbou. V praxi tak ŘSD neví, zda například beton na vozovce splňuje všechny normy.

Podle zadání posudku se problém týká například odpočívadla Korbel a kanalizace. „Komunikace je ve zkušebním provozu. S ohledem na probíhající jednání mezi ŘSD a sdružením OHL ŽS a Alpine Bau CZ se k věci nevyjadřujeme,“ řekla mluvčí OHL ŽS Jana Matulajová.

Problém s reklamací dostihl firmu v době, kdy má ekonomické problémy a nedostatek zakázek. Podle Studeckého si obě strany zatím dopisují. O jak velkou závadu ve finančním vyjádření jde, neuvedl. Stavební dozor provádělo sdružení firem pod vedením Dopravoprojektu Brno, to na dotazy MF DNES neodpovědělo. Dopravoprojekt přitom prováděl pro ŘSD stavební dozor i na nejproblémovější dálnici v Česku, na zvlněné D47 u Ostravy.

Pokud bychom se tak čistě hypoteticky podívali na případy obdobných reklamací, šlo většinou o nekvalitní materiál, který se na stavbu použil. Zda je to i tento případ, není možné v tuto chvíli říci.

Nejde ale o jediný spor, které ŘSD na tomto úseku vede. Sdružení ho totiž dokončilo pozdě, a tak bude muset platit penále. To zatím stále nabíhá. „Z pohledu ŘSD je dílo jako celek nepřevzatelné a zpoždění tak stále běží. Řádově se jedná o desítky milionů korun,“ řekl Studecký.

Modernizace do roku 2020

Úsek 21 je podle Studeckého jediný, kde na již zmodernizovaných úsecích má ŘSD takové problémy s kvalitou. Za modernizaci devět kilometrů dlouhého úseku zaplatilo ŘSD 596 milionů korun.

Dosud má ŘSD hotových celkem šest modernizovaných úseků, letos budou pokračovat další čtyři úseky a dalších pět se má letos začít. Řidiče tak čeká rekordní počet uzavírek. Celá modernizace má skončit v roce 2020.

Akci minulý týden kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad, podle kterého byly některé úseky špatně připravené a stavba nabrala zpoždění.

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Poletíte z Francie letadlem? Pak zaplatíte ekologickou daň, plánuje vláda

Airbus A319 Air France v Praze.

Francie má nový plán, jak vyplnit mezeru ve veřejných výdajích. Francouzská ministryně dopravy Elisabeth Borne v úterý...

Dálnice D3 je ve skluzu. Silničáře zbrzdil obchvat u Budějovic

Nový úsek dálnice D3 mezi Bošilcem a Ševětínem měří přes osm kilometrů....

Dostavba dálnice D3 nabírá zpoždění. Italové, kteří na ní pracují, zpackali dokumentaci a včas se nejspíš nestihne ani...

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky, odmítli je zdražit

Chorvatská elektronická dálniční známka

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky od roku 2021 a zároveň odmítli návrh poslance ANO Martina Kolovratníka,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz