Zlínu svitla nečekaná šance na moderní nádraží a elektrifikovanou trať

  19:36aktualizováno  19:36
Ještě loni se zdálo, že Zlín nemá v brzké době ani tu nejmenší šanci, že se jeho zastaralé vlakové nádraží změní na moderní terminál, který by navíc se sousedními Otrokovicemi konečně spojila elektrifikovaná trať. Jenže nyní je všechno jinak. Možná se začne stavět už příští rok.

Vlakové nádraží ve Zlíně | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Když firma Török & Janowitz v roce 1899 postavila koleje z Vizovic do Zlína a dál do Otrokovic, ještě netušila, že parní lokomotivy jednou nahradí mašiny na elektřinu. Pokrok se ale této trati už přes jedno století vyhýbá. A vlakové nádraží v krajském městě i proto připomíná vesnickou staničku z filmu Alois Nebel.

To vše by se mělo změnit. Záměr na elektrifikaci a zdvoukolejnění trati ze Zlína do Otrokovic se totiž dostal do širšího výběru takzvaných náhradních projektů ministerstva dopravy, na které má přispět EU. Ministerstvo přitom v plánech na modernizaci nádraží a elektrifikaci trati ještě loni počítalo nejdříve s rokem 2025.

"Podmínkou pro zařazení ale je, že se urychleně dokončí přípravná fáze projektu. Peníze může totiž dostat jen akce, která bude dokončena do roku 2015," upozornila Andrea Volaříková z tiskového odboru ministerstva dopravy.

"To by znamenalo, že by se muselo začít stavět už letos. A to je téměř nereálné," upozornil Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, investora akce.

Do jara by se mohlo stihnout, míní náměstek hejtmana

Začíná tak závod s časem. Před pár dny nabylo právní moci teprve územní rozhodnutí na elektrifikaci trati. Teď je třeba co nejrychleji vypracovat projekt a vyřídit stavební povolení. "Do jara 2013 by se to mohlo podařit stihnout. Pak by se dalo začít stavět," věří náměstek zlínského hejtmana Libor Lukáš.

Podle něj se dá i tak technicky složitý a nákladný projekt za 3,5 miliardy korun vybudovat do dvou let. Jeho součástí je také výstavba tolik potřebné nové budovy vlakového nádraží ve Zlíně. Stát bude na místě někdejší 16. budovy baťovského areálu, západně od stávající stanice.

"Výpravní budova bude mít tři patra. První bude sloužit cestujícím, ve druhém bude zázemí, ve třetím garáže nebo obchody," naznačil projektant Jiří Pelc z firmy Sudop Brno.

Pozemky, kde má stavba stát, ale patří firmě Cream, jež vlastní i řadu nemovitostí v navazujícím továrním areálu. "Jsme připraveni budovu postavit a pak ji prodat či pronajmout Českým drahám," naznačil ředitel firmy Cream Martin Jarolím.

Elektrifikovaná trať do tří let?

Spíše než o železniční stanici půjde ale o základ dopravního terminálu, na který se během pár let napojí autobusová doprava i MHD. Velkou výhodou pro cestující bude i samotná elektrifikace trati a její zdvoukolejnění. Díky tomu bude do Zlína jezdit více vlaků, budou komfortnější: s klimatizací a bezbariérovým přístupem. Navíc začne fungovat přímé vlakové spojení s Kroměříží i Olomoucí.

To vše ale jen v případě, že se podaří sehnat včas dost peněz. Brusel je schopný poslat až 85 procent z celkových nákladů. Pouze ale při dodržení termínu dokončení, jímž je říjen 2015.

Podle Hally se na elektrifikaci dostane spíš až v dalším období 2014-2020. Pak by ale podpora Bruselu mohla být výrazně nižší. Ve státním rozpočtu se na tuto akci počítá s penězi v roce 2015, v lepším případě by mohly přijít o rok dříve.

Zástupci kraje ale neztrácejí naději a věří, že se podaří elektrifikaci trati za evropské peníze udělat už do tří let. "Ministerstvo dopravy si nebude moci vybírat. Mnoho projektů bude v podobné fázi jako tento. Proto musíme co nejdříve dokončit přípravu," myslí si Lukáš.

Zlín by elektrifikaci uvítal i proto, že silnice mezi krajským městem a Otrokovicemi je přetížená a vlak by mohl být pro část veřejnosti dobrou alternativou auta a MHD. Železnice by cestě mohla hodně odlehčit a zároveň zrychlit dopravu mezi oběma městy.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Mapa cen bytů v metropoli: U řeky je draho, za metro si připlatíte

INFOGRAFIKA: Kolik stojí byty u metra

Volná pracovní místa v okolí, prázdné školky pro děti a spousta obchodů – to jsou kritéria, která zdražují byty....

Další z rubriky

Vlakem rychleji, než letadlem. Revoluce v železniční dopravě, tvrdí Čína

Prototyp nového maglev vlaku, který bude vyrábět čínská společnost CRRC.

Ve čtvrtek sjel z tovární linky v čínském městě Čching-tao prototyp vlaku, který by měl být schopen jet rychlostí až...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem

Mercedes-Benz

Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz v pondělí oznámil, že se během dvou desetiletí zbaví spalovacích...

Najdete na iDNES.cz