Na nové rychlostní silnice totiž dálniční známku potřebovat nebudou. "Zpoplatnění nových silnic pro motorová vozidla dálničními známkami v tuto chvíli nepředpokládáme," řekl v chatu se čtenáři Skovajsa, který na ministerstvu vede oddělení silničního správního úřadu.
Více peněz budou muset na "vylepšených" silnicích platit jen auta nad 3,5 tuny, která mají povinnost hradit na silnicích pro motorová vozidla mýto.
Chat se čtenářiOdpovědi Jána Skovajsy čtěte zde. |
A jaké silnice první třídy budou administrativně "povýšeny" jako první? "V první etapě počítáme pouze s označením čtyřpruhových silnic," odpověděl Skovajsa. Pak podle něj přijdou na řadu další vhodné úseky, celkově se bude jednat o stovky kilometrů silnic.
Česká doprava si zlepší image
Ministerstvo nyní předkládá svůj plán vládě. Pokud ho kabinet schválí, zhoustne tuzemská dálniční síť rázem o čtyřicet procent, 758 kilometrů dálnic se totiž natáhne o dalších tři sta (více o plánech ministerstva čtěte zde).
Čemu taková změna pomůže? Ačkoliv fakticky se nezmění nic, protože rychlostní silnice získají navíc jen zelenou dopravní značku "dálnice" a na některých místech nová svodidla, reputace České republiky se zvýší. Vyspělost států se totiž měří mimo jiné také pomocí statistiky, která vypočítává délku dálnic na obyvatele, a když se silnice přejmenují na dálnice, Česko v této kategorii ze dne na den posílí.
Zvyšování rychlosti by mělo být spíše výjimkou, říká odborník |
Image země se také vylepší v některých zahraničních autoatlasech, které rychlostní silnice vedou v kategorii obyčejných silnic a podle Skovajsy pomůže zařazení rychlostních silnic do kategorie dálnic zvýšit také prioritu těchto úseků pro další opravy.
To však nejsou všechny změny, které ministerstvo chystá. Materiál s názvem "Nové pojetí dálniční sítě" počítá i s tím, že se vybrané silnice I. tříd přejmenují na rychlostní a zvýší se u nich nejvyšší povolená rychlost ze současných 90 km/h na 110 km/h.
Které silnice bude vhodné takto přeměnit, naznačí výsledky pilotního projektu mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, který se spustí na podzim.
"Pilotní projekt na úseku I/37 mezi Pardubicemi a Hradcem Králové je vybrán zcela záměrně, protože spojuje dvě velká města na krátkém úseku a je zde vybudována nová čtyřpruhová komunikace dovolující vyšší rychlost. Z toho plyne i intenzita provozu, která bude podkladem pro bližší zkoumání, zda se například zvyšuje či snižuje nehodovost," vysvětluje cíle projektu Ján Skovajsa, vedoucí oddělení silničního správního úřadu ministerstva dopravy.
"Po vyhodnocení projektu se rozhodne o rozšíření na jiné komunikace v rámci republiky, což nebude dříve než v roce 2013," dodává Skovajsa.
Některé rychlostní silnice, na kterých dnes mohou řidiči jezdit rychlostí až 130 km/h, však naopak čeká snížení rychlosti o dvacet kilometrů za hodinu. Jedná se například o úsek R4 z Prahy na Příbram nebo o úsek R7 na Slaný.
A kolik bude překreslení české dálniční sítě stát státní pokladu? Ministerstvo odhadlo zatím jen náklady na první část projektu. "V první fázi přijde výměna značení na řádově statisíce až miliony korun," uvedl Skovajsa. Související úpravy na stávajících komunikacích budou podle něj kalkulovány v rámci jednotlivých posudků a nelze tedy dopředu předjímat konkrétní částky.