(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Manažer Volkswagenu dostal v USA sedm let za manipulace s emisemi

  • 43
Manažer německé automobilky Volkswagen Oliver Schmidt, zadržený počátkem roku v USA kvůli emisnímu skandálu „dieselgate“, byl ve čtvrtek odsouzen k sedmiletému vězení pro podíl na podvodu. Zároveň má zaplatit pokutu čtyři sta tisíc dolarů (zhruba 8,7 milionu korun), oznámil podle agentury AFP mluvčí soudu v Detroitu.

Osmačtyřicetiletý Schmidt v srpnu u federálního soudu v Detroitu přiznal vinu ve skandálu kolem manipulací testů emisí naftových aut. Soud mu uložil nejvyšší možný sedmiletý trest vězení a pokutučtyři sta tisíc dolarů poté, co v srpnu souhlasil s dohodou o přiznání viny. Schmidt přiznal spiknutí s cílem zakrýt manipulace s emisemi před americkými regulačními orgány. Původně mu hrozilo až 169 let ve vězení.

Schmidtův obhájce David DuMouchel žádal pro klienta trest v délce do čtyřiceti měsíců a pokutu ve výši sto tisíc dolarů. Jeho provinění prý bylo mnohem menší než u řady vysoce postavených manažerů, kteří software umožňující manipulaci s testy emisí zavedli více než devět let předtím, než byl do věci zasvěcen i Schmidt.

Schmidt je jedním z osmi současných a bývalých manažerů Volkswagenu, které v souvislosti se skandálem obvinilo ministerstvo spravedlnosti USA. Manažer souhlasil, že po odpykání trestu bude deportován. Většina z obviněných zaměstnanců Volkswagenu je v Německu, a tedy mimo dosah amerických justičních orgánů.

Inženýr Volkswagenu James Robert Liang byl již koncem srpna ve Spojených státech za podíl na podvodu odsouzen ke čtyřiceti měsícům vězení a pokutě dvě stě tisíc dolarů (4,3 milionu korun).

Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba jedenácti milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Němci si posvítí také na BMW

Kvůli možnému využívání softwaru pro manipulaci s emisemi má problémy také výrobce luxusních automobilů BMW, jehož začala  předběžně vyšetřovat mnichovská prokuratura. Automobilka toto podezření opět odmítla a vyjádřila přesvědčení, že zpochybňovaný vůz splňuje veškeré emisní předpisy.

Německá organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe v úterý uvedla, že za podezřením stojí testy vozu BMW 320d, které uskutečnila spolu s magazínem WISO veřejnoprávní televize ZDF.

Testování ukázalo, že BMW 320d v laboratoři bez problémů splňuje normu Euro 6, zatímco ve skutečném provozu produkuje násobně více oxidů dusíku. Zatímco v laboratoři emise dosahovaly 27,6 miligramu oxidů dusíku na kilometr, a vešly se tak s přehledem do limitu osmdesáti miligramů, ve skutečném provozu stouply v průměru na 212 miligramů.

„Rozhodně se bráníme proti vzneseným obviněním a odmítáme je. S vozidly skupiny BMW se nemanipuluje,“ brání se nařčení člen představenstva Klaus Fröhlich. Podle něj to opětovně prokázaly testy po celém světě.