Středa 17. srpna 2022, svátek má Petra
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 17. srpna 2022 Petra

Mýto ze silnic prvních tříd může vynést o miliardy méně, než stát čekal

  6:10
Slibovali si meziroční nárůst výběru mýta z kamionové dopravy o­ 2,8 miliardy. Jenom 1,5­ miliardy z ­toho přitom mělo vynést jeho rozšíření na vybrané silnice první třídy. Zatím se ale zdá, že úředníci ministerstev financí a dopravy notně přestřelili.

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Přestože jsou k dispozici teprve čísla za jediný měsíc, během něhož kamiony nově platí za průjezd 868­ kilometry „okresek“, výběr poplatku zdaleka neodpovídá představám. Provozovatel systému za leden vybral celkem 948 milionů korun, na nichž se nově zpoplatněné kilometry silnic první třídy podílely pouhými 71,5 milionu.

Leden sice tradičně patří ke slabším měsícům, ale výběry by se musely téměř zdvojnásobit, aby stát vybral zmiňovanou 1,5 miliardy korun, kterou rozšiřování mýta zdůvodňoval.

Hned první lednový výběr tak ukázal, že mnohem blíže realitě než optimistické plány státu může být odhad bývalého výběrčího, rakouské společnosti Kapsch. Ta maximální přínos rozšiřování mýta odhadovala na částku v rozmezí 600 ­až 700 milionů korun za rok.

Peníze budou chybět

„Přínos zpoplatnění nových úseků silnic I. třídy nespočívá pouze ve zvýšeném výběru mýtného, které je následně použito na další rozvoj dopravní infrastruktury. Jak ukazují zkušenosti ze zahraničí i velmi předběžné lednové statistiky z ­České republiky, zpoplatnění silnic I.­ třídy přispívá alespoň zčásti k­ přesunu těžké nákladní dopravy na lépe dimenzované dálniční tahy,“ řekl MF DNES mluvčí společnosti CzechToll Miroslav Beneš.

Nový správce mýta tím poukazuje na skutečnost, že pro dopravce zmizela výhoda jízdy mimo mýtný systém a při volbě mezi jízdou po zpoplatněné komunikaci I. třídy, nebo po dálnici volí raději dálnici.

Nicméně ani po započtení solidního šestiprocentního meziročního nárůstu poplatků na celé síti včetně dálnic se výnosy ani zdaleka neblíží optimistickým předpokladům státních úředníků.

Pokud by současný šestiprocentní růst vydržel i po zbytek roku, vybere stát na mýtném přibližně 11,5 miliardy korun. Z toho však musí ještě odečíst asi miliardu za splátku na výstavbu nového satelitního systému a jeho správu.

Státnímu fondu dopravní infrastruktury, jehož prostřednictvím se vybrané poplatky vracejí zpět do výstavby a údržby, kvůli tomu budou na účtech chybět přibližně dvě miliardy korun.

Podle ministerstva dopravy je předčasné dělat závěry hned po prvním měsíci od spuštění provozu. Odhadovanou částku 1,5 miliardy proto resort zatím nijak korigovat nebude.

Přírůstek zařídily nové dálnice

Ministerstvo ovšem připouští, že ekonomický vývoj, který se ve výběrech kamionového mýta výrazně odráží, nemusí přinést nic příznivého. „Letos můžeme s ohledem na vývoj ekonomické situace čelit riziku snížení výběru mýtného. Těžká nákladní doprava je jedním z nejcitlivějších oborů na vývoj ekonomiky a dopravci již dnes podle svých prohlášení sledují pokles nových zakázek. Případný pokles intenzity dopravy pak bude působit nejen na celkový výběr mýtného, ale také na výběr na nově zpoplatněných silnicích I. třídy,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Rozšíření dálničního poplatku se v minulosti stalo výrazným politickým tématem. Spíše než vybrané peníze mělo českému státu přinést více možností při výběru nového správce systému.

Úřad se netajil tím, že v případě ponechání poplatku na původních zhruba 1­200 kilometrech dálnic a­ 240 kilometrech silnic první třídy se obává, že nikdo nebude schopen konkurovat tehdejšímu správci, rakouské společnosti Kapsch. Rozšíření sítě o necelých 900 kilometrů posléze fakticky vyloučilo ze soutěže mikrovlnnou technologii, neboť i dosavadní správce mýtných bran státu nabídl satelitní řešení.

Přes milion za mýto. Před vyhazovem jsem odmítl úplatek, tvrdí Kremlík

Dalším vedlejším účinkem byl odpor měst a obcí, které se začaly obávat, že kamiony budou nově zpoplatněné úseky stále častěji objíždět a že ucpou městské průtahy a ­silnice nižších tříd.

Drtivá většina z uvedeného šestiprocentního nárůstu připadá na vrub nově zprovozněným dálničním úsekům. „Toto rozšíření je hlavním důvodem výrazného meziročního růstu v předepsaném mýtném. Pokud bychom porovnali vybrané mýtné v lednu 2019 s tím, které bylo vybráno na totožné síti zpoplatněných komunikací, byl by výběr mýtného na přibližně podobné úrovni,“ uvedl Beneš.

Výběr mýta na nově zpoplatněných silnicích první třídy měl pozvolný nástup. První týden nedosahoval ani přes deset milionů korun, během příštích dní narostl zhruba na dvojnásobek.

  • Nejčtenější

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...

Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď s kukuřicí, která jako první opustila Ukrajinu, trčí ve Středomoří

Nákladní loď Razoni, která jako první vyplula po ukončení blokády z Ukrajiny s nákladem kukuřice, bloudí Středozemním...

Vláda zvažuje zavedení válečné daně. Čirý populismus, říká opozice

Vláda vážně debatuje o zavedení válečné daně, uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura pro CNN Prima News. Na rozdíl od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přímotopy jsou past na statisíce. Rodina může za rok zaplatit až čtvrt milionu

Premium Domácnosti, které vytápějí elektrickými přímotopy, čekají velké problémy. Podle propočtů je roční vytápění vyjde na víc...

Porucha imunity je první známka, že je v našem životě něco špatně, říká lékařka

Premium Lidí s poruchami imunity přibývá. Příčinou je často špatný životní styl, což vede k vážným nemocem, třeba k rakovině....

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

První díl rozhovoru s Shopaholicadel: Práci neseženu, každý den můžu umřít!

Premium Rozhovorům se dlouho úspěšně vyhýbala, nyní ale udělala výjimku a Expresu poskytla exkluzivní sondu do své duše....

  • Další z rubriky

Třetinový nárůst. I tak jsou ale vlaky prázdnější než před covidem

Po dvouletém útlumu se opět začínají vlaky plnit cestujícími. Během prvního pololetí přepravily vlaky Českých drah 75...

Vyměňte „a“ za „nebo“. Jinak hrozí rušení i hojně využívaných tratí

Už poněkolikáté se ministerstvo dopravy pokouší zkrátit délku železniční sítě v Česku prostřednictvím rušení málo...

Zrušte nákup jízdenek ve vlacích bez přirážky, žádá kraj. Lidi už umí s mobilem

Nákup jízdenek ve vlaku bez přirážky navrhuje zrušit Jihomoravský kraj. Podle něj se totiž mobilní gramotnost...

Wizz Air jde proti proudu, obnoví lety do Ruska. Je poptávka, vysvětluje

Letecké společnosti a státy na Rusko od začátku invaze na Ukrajinu uvalují zákazy letů a podobné sankce. Letecká...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...