Sobota 4. dubna 2020, svátek má Ivana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. dubna 2020 Ivana

Mýto ze silnic prvních tříd může vynést o miliardy méně, než stát čekal

  6:10aktualizováno  6:10
Slibovali si meziroční nárůst výběru mýta z kamionové dopravy o­ 2,8 miliardy. Jenom 1,5­ miliardy z ­toho přitom mělo vynést jeho rozšíření na vybrané silnice první třídy. Zatím se ale zdá, že úředníci ministerstev financí a dopravy notně přestřelili.

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Přestože jsou k dispozici teprve čísla za jediný měsíc, během něhož kamiony nově platí za průjezd 868­ kilometry „okresek“, výběr poplatku zdaleka neodpovídá představám. Provozovatel systému za leden vybral celkem 948 milionů korun, na nichž se nově zpoplatněné kilometry silnic první třídy podílely pouhými 71,5 milionu.

Leden sice tradičně patří ke slabším měsícům, ale výběry by se musely téměř zdvojnásobit, aby stát vybral zmiňovanou 1,5 miliardy korun, kterou rozšiřování mýta zdůvodňoval.

Hned první lednový výběr tak ukázal, že mnohem blíže realitě než optimistické plány státu může být odhad bývalého výběrčího, rakouské společnosti Kapsch. Ta maximální přínos rozšiřování mýta odhadovala na částku v rozmezí 600 ­až 700 milionů korun za rok.

Peníze budou chybět

„Přínos zpoplatnění nových úseků silnic I. třídy nespočívá pouze ve zvýšeném výběru mýtného, které je následně použito na další rozvoj dopravní infrastruktury. Jak ukazují zkušenosti ze zahraničí i velmi předběžné lednové statistiky z ­České republiky, zpoplatnění silnic I.­ třídy přispívá alespoň zčásti k­ přesunu těžké nákladní dopravy na lépe dimenzované dálniční tahy,“ řekl MF DNES mluvčí společnosti CzechToll Miroslav Beneš.

Nový správce mýta tím poukazuje na skutečnost, že pro dopravce zmizela výhoda jízdy mimo mýtný systém a při volbě mezi jízdou po zpoplatněné komunikaci I. třídy, nebo po dálnici volí raději dálnici.

Nicméně ani po započtení solidního šestiprocentního meziročního nárůstu poplatků na celé síti včetně dálnic se výnosy ani zdaleka neblíží optimistickým předpokladům státních úředníků.

Pokud by současný šestiprocentní růst vydržel i po zbytek roku, vybere stát na mýtném přibližně 11,5 miliardy korun. Z toho však musí ještě odečíst asi miliardu za splátku na výstavbu nového satelitního systému a jeho správu.

Státnímu fondu dopravní infrastruktury, jehož prostřednictvím se vybrané poplatky vracejí zpět do výstavby a údržby, kvůli tomu budou na účtech chybět přibližně dvě miliardy korun.

Podle ministerstva dopravy je předčasné dělat závěry hned po prvním měsíci od spuštění provozu. Odhadovanou částku 1,5 miliardy proto resort zatím nijak korigovat nebude.

Přírůstek zařídily nové dálnice

Ministerstvo ovšem připouští, že ekonomický vývoj, který se ve výběrech kamionového mýta výrazně odráží, nemusí přinést nic příznivého. „Letos můžeme s ohledem na vývoj ekonomické situace čelit riziku snížení výběru mýtného. Těžká nákladní doprava je jedním z nejcitlivějších oborů na vývoj ekonomiky a dopravci již dnes podle svých prohlášení sledují pokles nových zakázek. Případný pokles intenzity dopravy pak bude působit nejen na celkový výběr mýtného, ale také na výběr na nově zpoplatněných silnicích I. třídy,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Rozšíření dálničního poplatku se v minulosti stalo výrazným politickým tématem. Spíše než vybrané peníze mělo českému státu přinést více možností při výběru nového správce systému.

Úřad se netajil tím, že v případě ponechání poplatku na původních zhruba 1­200 kilometrech dálnic a­ 240 kilometrech silnic první třídy se obává, že nikdo nebude schopen konkurovat tehdejšímu správci, rakouské společnosti Kapsch. Rozšíření sítě o necelých 900 kilometrů posléze fakticky vyloučilo ze soutěže mikrovlnnou technologii, neboť i dosavadní správce mýtných bran státu nabídl satelitní řešení.

Přes milion za mýto. Před vyhazovem jsem odmítl úplatek, tvrdí Kremlík

Dalším vedlejším účinkem byl odpor měst a obcí, které se začaly obávat, že kamiony budou nově zpoplatněné úseky stále častěji objíždět a že ucpou městské průtahy a ­silnice nižších tříd.

Drtivá většina z uvedeného šestiprocentního nárůstu připadá na vrub nově zprovozněným dálničním úsekům. „Toto rozšíření je hlavním důvodem výrazného meziročního růstu v předepsaném mýtném. Pokud bychom porovnali vybrané mýtné v lednu 2019 s tím, které bylo vybráno na totožné síti zpoplatněných komunikací, byl by výběr mýtného na přibližně podobné úrovni,“ uvedl Beneš.

Výběr mýta na nově zpoplatněných silnicích první třídy měl pozvolný nástup. První týden nedosahoval ani přes deset milionů korun, během příštích dní narostl zhruba na dvojnásobek.

Koronavirus v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 11. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Adam Vojtěch, Jarmila Rážová, Jan Hamáček, Andrej Babiš, Alena Schillerová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar, Tomáš Šebek

  • Nejčtenější

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Přichází masové propouštění, podpora vlády nestačí, říká šéf svazu obchodu

Podpora vlády pro zaměstnavatele je podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy nedostatečná. V...

Slovensko zmírňuje omezení, otevře menší obchody. Aby ekonomika ožila

Slovensko umožní od příštího týdne otevřít některé menší prodejny, které byly uzavřeny kvůli pandemii koronaviru....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trh práce jako před druhou světovou. Fed očekává třetinu lidí bez práce

Odhady kvůli pandemii COVID-19 předpokládají růst nezaměstnanosti po celém světě. Podle americké centrální banky (Fed)...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Stát chystá úlevu dopravcům. Za naftu by mohli platit až po půl roce

Čeští dopravci by mohli díky státní garanci získat možnost platit dodavatelům za odebranou naftu až s půlročním...

V regionech ubude spojů, dráhy přecházejí na letní řád

Kvůli výraznému úbytku cestujících chystají české dráhy další redukci vypravovaných vlaků. Po škrtech v expresní...

Cesty z Asie se uzavírají. Lety přeruší Emirates a Turkish Airlines

Počet cest, kterými se mohou vracet do Česka turisté a další občané se po víkendu opět výrazně zúží. V pondělí 23...

Aerolinky prodělají 6 bilionů, víc než ČR vyrobí za rok. Polovině hrozí krach

Aerolinky přijdou kvůli koronavirové krizi o více než 250 miliard dolarů (6,4 bilionu Kč) na tržbách, což je více než...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz