Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Železniční odboráři mluví o stávce. Kvůli výrokům Ťoka o konci režijek

  1:16aktualizováno  1:16
Průkaz, který opravňuje více než sto tisíc lidí k téměř bezplatnému cestování po české železnici, začíná být čím dál větší rozbuškou ve sporu mezi odboráři a ministerstvem dopravy. Odborová organizace začíná v reakci na slova ministra dopravy mluvit o stávce.
Na režijní jízdenku má nárok 219 tisíc lidí.

Na režijní jízdenku má nárok 219 tisíc lidí. | foto: Lukáš BíbaMF DNES

Ministr dopravy Dan Ťok už začal mluvit o zrušení režijních jízdenek v reakci na rozhodnutí antimonopolního úřadu, které i kvůli povinnosti Českých drah uznávat je na všech tratích, zrušilo soutěž na rychlíky Plzeň - Most (více čtěte zde).

Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) totiž ve svém rozhodnutí uvedl, že jedním z důvodů zrušení zakázky je právě i povinnost Českých drah uznávat režijní jízdenky.

„Pokud by skutečně měl závěr ÚOHS platit, byly by problémem režijního jízdného ohroženy nejen další soutěže na státní rychlíkové linky, ale i krajské tendry na regionální dopravu. Ministerstvo by pak zřejmě bylo nuceno předložit návrh na zrušení paragrafu, který umožňuje stanovit režijní jízdné pro zaměstnance ČD, SŽDC a dalších vybraných státních organizací,“ řekl ministr Ťok.

Režijní jízdenky

Na režijní jízdenku má nárok 219 tisíc, využívá ji ale 131 tisíc lidí. Nejvíce jízdenek mají důchodci (57 tisíc) a zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty (30 tisíc).

Za jízdenku platí poplatek tisíc korun ročně, důchodci méně. I tak se některým lidem vůbec nevyplatí.

Jeho slova ale silně rozbouřila železniční odboráře. „Výroky o zrušení režijních výhod ukazují, že neví, o čem mluví. Jestli je chce zrušit, bude to malér hlavně pro něj,“ řekl předseda Odborového sdružení železničárů Jaroslav Pejša.

Ve svém vyjádření označil ministrovy výroky za snahu o zrušení sociálního smíru na železnici. „Připomínám, že poslední celodenní stávka na železnici byla v červnu 2011, takže ještě máme všichni v živé paměti, co může nastat,“ dodal Pejša.

Sám Pejša je přitom ve vztahu k režijkám v poněkud schizofrenní situaci. České dráhy na režijkách totiž prodělávají, musí platit výrazně zvýhodněné cestování i zaměstnancům jiných organizací, především pak Správě železniční dopravní cesty. Jako člen dozorčí rady Českých drah by proti takovému ztrátovému hospodaření měl bojovat. Jenže současně vede i železniční odboráře, pro které je režijka jednou ze zásadních výhod.

„Je zarážející, že někteří zástupci odborových organizací, jež jsou současně členy orgánů tohoto dopravce, trvají na zachování režijního jízdného. Mají jednat s péčí řádného hospodáře a přitom údajně tvrdí, že povinnost uznávat takto státem stanovené podmínky přepravy vymezených osob jí fakticky způsobuje majetkovou újmu,“ říká advokát Petr Špetlák, který se specializuje na železniční právo.

Zmínky o zrušení režijek se pravidelně objevují, stát musí stejně do konce roku 2017 vymyslet, co s nimi dál bude. Odboráři už mají vlastní řešení, které chtějí příští týden představit.

České dráhy už letos částečně režijkářům zkomplikují jejich ježdění: na trase mezi Prahou a Ostravou, která není dotovaná, budou evidovat jejich jízdy tím, že si budou muset „koupit“ za nula korun místenku.

Debaty o zrušení trvají několik let

Režijní jízdné stanovuje zákon z roku 2002, který velmi nepovedeně rozdělil železnici na správce infrastruktury a dopravce. Zákon mluví navíc přitom o tom, že na režijky mají nárok ti, kteří pracovali v oblasti drážní dopravy, což umožňuje i výklad, že na ně mají nárok i zaměstnanci soukromých dopravců.

„Mohli bychom se tedy dopracovat i k závěru, že i bývalí zaměstnanci soukromých dopravců by měli mít nárok na režijní jízdné a tím, že tento nárok fakticky v rozporu se zákonem přiznán nemají, jsou diskriminováni,“ dodal Špetlák.

Debaty o konci režijek trvají několik let, naposledy výrazně na jejich možný konec upozornil poslanec ANO Martin Kolovratník. Už v minulosti se objevily hlasy za jejich zrušení i z řad vedení Českých drah, dřívější ministr financí Miroslav Kalousek navrhoval jejich zdanění.

Ve hře jsou navíc velké peníze, které Českým drahám unikají za to, že platí zaměstnancům jiných organizací sociální výhody. Obdoba režijní jízdenky, karta IN100, stojí ročně 20 tisíc korun. I kdyby daly České dráhy SŽDC jako velkému zákazníkovi výraznou slevu a oproti běžné komerční ceně nabídly roční jízdenku ročně za polovinu, tedy deset tisíc korun, získaly by ze SŽDC 300 milionů.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Lufthansu nedáme. Aerolinky dostanou od německé vlády devět miliard eur

Letecká společnost Lufthansa se s německou vládou rámcově dohodla na několikamiliardové státní pomoci. S odkazem na...

Na Jadran od června i letecky. Smartwings obnovují linku do Splitu

Letecká společnost Smartwings začne obnovovat provoz, od 10. června plánuje spustit lety do chorvatského Splitu. V...

České silnice otestují auta bez řidičů. Když obstojí zde, zvládnou všechno

Premium České vozovky se nabízejí vývojářům samořiditelných aut. Přehršle zákazů a příkazů, rušivé podněty okolí a další...

Dálniční známky půjde koupit i fyzicky, stát opět shání distributora

Stát ve čtvrtek vyhlásil výběrové řízení na síť distribučních míst elektronických dálničních známek. Systém by se tak...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Milenec? Ano, ale nezapomínejte na důležitá pravidla nevěry

Nejen muži, ale i ženy často utíkají za potěchou mimo domov. Hledají si milence, který jim dá to, co ve vlastní ložnici...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...