náhledy
V českém železničním průmyslu není jiná firma, která by byla tak orientovaná na západní trhy. Závodu Bombardier v České Lípě ani nic jiného nezbývá: tuzemské zakázky na osobní vlaky pro České dráhy jsou pro něj zapovězeny. Bombardier působí v České Lípě od roku 1998, samotná výroba kolejových vozidel má však ve městě mnohem delší tradici, příští rok oslaví továrna stoleté výročí od založení. Areál Bombardieru sousedí s českolipským nádražím, i když vlaky odsud jezdí po kamionech.
Autor: Bombardier
V České Lípě začínají některé vlaky od Bombardieru svoji cestu na koleje. Nevyrábí se tu kompletní vlaky, ale svařují podskupiny pro vozovou skříň či celá skříň, u části souprav se také lakuje
Autor: Tomáš Lánský, 5plus2.cz
Dlouhou dobu se tu vyráběly nákladní vozy, od dob pod Bombardierem se firma zaměřuje na vozidla pro osobní dopravu
Autor: Tomáš Lánský, 5plus2.cz
Na jeden vůz se v průměru spotřebuje kolem dvou tisíc dílů. Velkou část si v České Lípě sami obrábí na požadované rozměry.
Autor: Tomáš Lánský, 5plus2.cz
Projektový manažer Václav Čvančara, který má ve firmě na starosti velké zakázky pro SNCF či DB, stojí před pracovištěm laserového svařování. Vše je automatizováno, obsluha může sledovat samotný proces na monitoru. Na obrázcích pak vidí, jaké vlaky z kousků plechu nakonec vzniknou.
Autor: Tomáš Lánský, 5plus2.cz
Největší část výrobků z České Lípy dosud skončila ve Francii, kam firma dodávala například vozy pro pařížské metro nebo příměstskou dopravu. Pohled do výrobní haly projektu Spacium. Bombardier podepsal novou opci na 52 vlaků, které ji zajišťují vytížení do roku 2020.
Autor: Tomáš Lánský, 5plus2.cz
Bombardier zaměstnává přes tisíc lidí ve dvousměnném provozu, další stovky lidí chce přijmout, hlavně svářeče, lakýrníky a nástrojaře. Firma má v areálu vlastní svářečskou školu, kde si vychovává zaměstnance.
Autor: Tomáš Lánský, 5plus2.cz
Takto vypadá pracoviště pro laserové řezání dílců.
Autor: Tomáš Lánský, 5plus2.cz
Zde se například pracuje na budoucí střeše osobního vlaku.
Autor: Tomáš Lánský, 5plus2.cz
Českolipský závod se v minulých letechh rozšířil i o lakovnu, některé soupravy tak odjíždí k finální montáži už s lakem. Na snímku poslední kontrola vozu
Autor: Tomáš Lánský, 5plus2.cz
S vlaky z českolipského závodu se na českých kolejích nesetkáte. Bombardier netají zájem o dodávky pro České dráhy, zatím ale vždy narazil na podmínky soutěží. „I když jsme zatím každou soutěž detailně analyzovali, podmínky byly takové, že jsme se tendrů nemohli zúčastnit,“ uvádí obchodní zástupce pro český trh Tomáš Holý (na snímku vlevo, vpravo projektový manažer Václav Čvančara).
Autor: Tomáš Lánský, 5plus2.cz
Pro francouzské železnice Bombardier dodává i dvoupodlažní jednotky Regio2N, jezdí hlavně v okolí Paříže.
Autor: Bombardier
Jednou z velkých zakázek, která stále běží, je dodávka elektrických jednotek Talent 2 pro Deutsche Bahn a některé soukromé přepravce v Německu. Jejich výroba běží už od roku 2010, německý státní dopravce postupně uplatňuje další opce a objednává si další, v České Lípě dosud vyrobili skříně pro více než 400 jednotek.
Autor: Bombardier
V České Lípě byla zahájena výroba podskupin v polovině loňského roku. Finální montáž probíhá v Belgii v Bruggách.
Autor: Bombardier
Nová zakázka pro belgické dráhy. Vlaky M7 vyrábí konsorcium společností Bombardier a Alstom.
Autor: Bombardier
Poslední velkou zakázkou pro Bombardier je opce na 52 elektrických příměstských jednotek Bombardier Spacium pro francouzské státní dráhy SNCF, které jsou nasazeny v provozu v okolí Paříže. Také ony se svařují v České Lípě.
Autor: Bombardier
Jednou z největších zakázek pro českolipský závod byla výroba metra pro Paříž.
Autor: Bombardier
Jediné železniční vozidlo od Bombardieru, které jezdí po českých kolejích, jsou v Německu vyráběné lokomotivy TRAXX. Ve flotile je má například Metrans Rail, Unipetrol doprava či IDS Cargo.
Autor: Bombardier