

Na japonské koleje se chystá nový typ šinkansenu. Souprava s označením E8 od Hitachi Rail sestává ze sedmi vozů. Typický dlouhý nos má devět metrů, kromě lepších aerodynamických vlastností dokáže také snížit hlučnost vlaku při průjezdu tunely. První vlak se do pravidelného provozu podívá příští rok.
Autor: ČTK
Nový vlak má maximální rychlost 300 kilometrů v hodině. Nahradí starší soupravy označené jako E3, které dokázaly jet nejvýš 275 kilometrů v hodině.
Autor: Profimedia.cz
Původně si japonské dráhy objednaly těchto souprav v březnu 2020 sedmnáct. S příchodem covidové pandemie ale objednávku snížily na čtrnáct, aby ji nakonec v květnu loňského roku, když se pasažéři začali vracet, rozšířily na patnáct.
Autor: Profimedia.cz
Nové vlaky budou jezdit po trati mezi Tokiem, Fukušimou, Yamagatou a Shinjem. Cestující se prvním strojem svezou podle plánu na jaře příštího roku. Poslední patnáctý na koleje vyjede v roce 2026.
Autor: Profimedia.cz
Šinkanseny se staly jedním ze symbolů vysokorychlostní železnice. Zvláště ty japonské jsou známé svou velmi vysokou přesností.
Autor: ČTK
Šinkanseny mají v Japonsku velmi dlouhou tradici. Například tento nový typ E8 nahradí starší E3, který se na koleje zaváděl v letech 1995 až 2009.
Autor: ČTK
Pro srovnání - ve stejných letech se v Česku budovaly tranzitní koridory, po kterých jezdí vlaky dodnes. Jejich maximální rychlost je 160 kilometrů v hodině - a to ne v celé délce.
Autor: ČTK
V Česku se dosud po žádné vysokorychlostní trati svézt nedá, všechny se zatím jen plánují. Pokud by cestující zatoužil po cestě vlakem vyšší než stošedesátikilometrovou rychlostí, musí do západní Evropy za známým německým ICE nebo ještě známějším francouzským TGV.
Autor: ČTK
Když je řeč o TGV, autor těchto řádků slíbil vlak, který by v Česku dokázal nový japonský stroj v rychlostním závodu porazit. Šlo o drobnou nadsázku - takový závod je možný jen v souboji technických parametrů, protože v tuzemsku na rychlosti šinkansenu nemáme tratě. Souboj by ale vyhrálo francouzské TGV.
Autor: Tomáš Blažek, MAFRA
Konkrétně TGV PSE, který do Česka loni v rámci prezentačních jízd přivezla Správa železnic. Tento stroj totiž při rychlostních zkouškách v roce 1981 dosáhl rekordu 380 kilometrů v hodině. Japonské E8 by tak nechal daleko za sebou.
Autor: Tomáš Blažek, MAFRA
Francouzský vůz na sebe loni strhnul velkou pozornost, Správa železnic jej vystavila v řadě měst, která plánuje propojit vysokorychlostními tratěmi. Vlak ale v Česku nemohl jet vlastní silou, pro tuzemské koleje nemá schválení.
Autor: Tomáš Blažek, MAFRA
Tak jako se nemohl pohybovat po kolejích na vlastní pohon, nemohli se jím cestující ani svézt. K vidění tak byl pouze na nádražích, mezi kterými ho přepravovala jiná lokomotiva.
Autor: Tomáš Krist, MAFRA
Nejrychlejším vlakem, který po tuzemských kolejích skutečně jezdí, je souprava Pendolino. Její nejvyšší konstrukční rychlost je 230 kilometrů v hodině, schválený je vlak ale jen pro 200 kilometrů za hodinu. Stále jej ale omezuje nejvyšší v tuzemsku omezená rychlost 160 kilometrů za hodinu.
Autor: Profimedia.cz
Pendolino letos slaví už 20 let na tuzemských kolejích. České dráhy jej prezentují jako svou vlajkovou loň, respektive vlak. Jde o jediný stroj s naklápěcí skříní, díky které může ve vyšší rychlosti projíždět oblouky. Drží také český rychlostní rekord - při testech mezi Brnem a Břeclaví dosáhlo rychlosti 237,04 kilometrů za hodinu.
Autor: České dráhy
Podobně rychlým vlakem, i když bez naklápěcí skříně, jsou jednotky railjet. Jsou schválené pro rychlost 230 kilometrů v hodině. Stejně jako Pendolino ji ale nemají kde v Česku využít.
Autor: České dráhy
České dráhy vozy provozují ve spolupráci s rakouskými drahami. Potkat je můžete mezi Prahou, Brnem a Vídní. České vozy jsou typicky modré, rakouské soupravy je poznat podle korporátní červené tamního dopravce ÖBB.
Autor: České dráhy
Pozadu s rychlými vlaky nezůstává ani soukromý dopravce RegioJet. V jeho flotile najdete například lokomotivy Siemens Vectron. Dokázaly by vlak rozjet, podle typu, na 160 až 200 kilometrů v hodině (dle typu), ale jak už bylo několikrát zmíněno - v Česku se vyšší zmíněná rychlost využít nedá.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Soukromý dopravce do čela svých vlaků staví také lokomotivy Bombardier Traxx.
Autor: RegioJet