OBRAZEM: Legendární autobus RTO slaví půl století

  19:16aktualizováno  19:16
"Já mám svou škodověnku rád!," notoval si Josef Bek coby řidič autobusu ve filmu Florenc 13:30. Láskyplná slova měl pro vozidlo Škoda 706 RTO z vysokomýtské Karosy, které tehdy bylo na silnicích novinkou. Sériově se začalo vyrábět přesně před padesáti lety, rok po natočení filmu.

Zkratka RTO v označení autobusu znamená: rámový, trambusový, osobní. | foto: Milan PeteleMF DNES

"Nový autobus způsobil v dopravě boom. Předtím autobusy moc nebyly a vyráběly se v malých sériích, bylo najednou čím jezdit," jmenoval jeden z přínosů nového autobusu jednatel RTO klubu Michal Zubr.

Legendární autobus Škoda 706 RTO.

Přestože autobusů RTO vyjelo na české silnice i ve světě téměř patnáct tisíc, do současnosti jich existuje v pojízdném stavu jen pár desítek. Autobus sloužil nejen na linkových trasách, ve městech, populární byla i zájezdová verze, které se vyrobilo nejvíc. Když vozy dosluhovaly, využívala je ještě zemědělská družstva, na vesnicích jezdily jako pojízdné prodejny.

Legendární autobus Škoda 706 RTO.

"Zajímavostí je licenční výroba v Polsku, která pod označením Jelcz trvala až do roku 1977," uvedl Jindřich Lněnička, mluvčí nástupnické vysokomýtské firmy Iveco Czech Republic.

Legendární autobus Škoda 706 RTO.

Unikátní autokar, v kterém se běžný cestující neprojel, byla verze RTO Lux vyrobená pro EXPO 58 v Bruselu. Cestování v něm bylo pohodlné, autobus měl televizi, malou kuchyňku a vylepšené sedačky.

Legendární autobus Škoda 706 RTO.

Posezení v běžných vozech už podle některých kritiků tak záživné nebylo. Podle měřítek současníka měl autobus tuhé pérování, patrné bylo hlavně v zadní části vozu. Vysoká byla i hlučnost kvůli motoru umístěnému vpředu vozu. V horkých letních dnech v něm bývalo horko, protože ještě nebyl vybavený klimatizací.

Legendární autobus Škoda 706 RTO.

Větší námahu a zručnost vyžadovala nesynchronizovaná převodovka. Autobus však byl konstrukčně velmi pevný a silniční výmoly mu nečinily potíže, zároveň byl prý velmi spolehlivý. Na svoji dobu měl autobus nadčasový a velmi pěkný design, který byl dílem Otakara Diblíka.

Legendární autobus Škoda 706 RTO (uprostřed mezi vozidly Praga RND a ŠD 11).

Městský autobus jezdil rychlostí 55 kilometrů za hodinu a spotřeboval asi 26 litrů nafty na 100 kilometrů. Meziměstské vozy jezdily o 20 kilometrů rychleji a měly spotřebu o dva litry nižší. Autokary dosahovaly rychlosti kolem 90 kilometrů v hodině se spotřebou 22 litrů pohonné hmoty, řekl Zubr.

. Píseň řidiče Škody 706 RTO

Text písně z filmu Florenc 13:30

Sedí motýl na patníku, odpočívá si,
žádný vítr, milé slunko, krásné počasí
náhle ho to sfoukne dolů s velkým rámusem
a jenom ta píseň zbyla za autobusem:

Ta bílá dálka to je láska má
já jedu k ní a ona vstříc mi běží
náš cit má miliony HP, mezi námi všechno klape
v rytmu jediném - ona mi voní benzínem!

Dálka je píseň kterou mám tak rád
má tisíc slok, má tisíc kilometrů
na plný plyn ji motor zpívá
ona ve mně rozehřívá - srdce mé
na velký výkon stavěné!

I kdybych měl maharadžu vozit na slonu
na tom vzácném - na bílém - o velkém výkonu
a kdybych i dvacet perel za tůru měl brát
- odmítl bych, vždyť já mám svou škodověnku rád!

Ta bílá dálka to je láska má
já jedu k ní a ona vstříc mi běží
náš cit má miliony HP, mezi námi všechno klape
v rytmu jediném - ona mi voní benzínem!

Dálka je píseň kterou mám tak rád
má tisíc slok, má tisíc kilometrů
na plný plyn ji motor zpívá
ona ve mně rozehřívá - srdce mé,
na velký výkon stavěné!

Autoři: ,

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Další z rubriky

Kupce po devíti měsících odvolali z čela Českých drah, hledá se nástupce

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

Miroslav Kupec skončil ve vedení Českých drah. Po pondělním jednání dozorčí rady o tom informovaly ČD. O odvolání Kupce...

Autoškoly čekají rozsáhlé změny. Zkušební komisaře bude vybírat los

Žáci si na okruhu v Sosnové vyzkoušeli třeba výhybný manévr na kluzné ploše,...

Získat řidičák v malé obci je jednodušší než ve velkých městech. Kromě menšího počtu křižovatek a dalších náročných...

Česko v mýtných kleštích. Po Kapsch hrozí vymáháním škody i vítěz soutěže

Ilustrační snímek

Uspěchaným uzavřením smlouvy na další desetiletou správu mýtného systému si Česko loni v září zadělalo na pořádný...

Najdete na iDNES.cz