Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kartelová dohoda mezi ČD a ÖBB: Kdo byly klíčové postavy a o čem rozhodovaly

  14:10
V kauze kartelové dohody mezi Českými drahami (ČD) a rakouskými ÖBB bylo podle vyšetřování Evropské komise (EK) zodpovědné především vrcholné vedení obou společností. Vyplývá to ze zprávy EK, se kterou se redakce iDNES.cz měla možnost detailně seznámit. Dohody mezi ČD a ÖBB měly probíhat mezi květnem 2012 a lednem 2016 a měly se zaměřovat na blokování vstupu konkurenčního dopravce RegioJet na trh mezi Českem a Rakouskem, zejména na lince Praha–Vídeň.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Na straně ÖBB mají být do kartelové dohody zapojeni především vysocí funkcionáři, kteří aktivně koordinovali kroky proti RegioJetu. ÖBB se v roce 2019 dohodly s Evropskou komisí a přiznaly svou vinu, přičemž měly poskytnout důkazy včetně interní komunikace, která prokazuje, že se jejich pracovníci snažili zabránit prodeji ojetých vozů společnosti RegioJet. Zpráva o vyšetřování Evropské komise vychází z emailové komunikace, mezi vysokými manažery dopravních společností.

„České dráhy (v interním e-mailu zaslaném panem Štěpánem panu Kuruczovi dne 21. září 2014, který informoval o schůzce s ÖBB) uvedly: ‚V tomto případě se jedná o jednání s ÖBB: pokud RegioJet nakoupí [vozy od ÖBB], [...] lze [...] předpokládat pokus o vstup na trasu Praha–Brno. To kolegy z OBB okamžitě přesvědčilo‘,“ píše se v úvodní části dokumentu s podtitulem Odůvodnění z materiálu Rozhodnutí Evropské komise. Redakce iDNES.cz má dokument k dispozici.

České dráhy v tiskové zprávě uvedly, že s vydaným rozhodnutím zásadně nesouhlasí a odmítají, že by docházelo k tvrzeným zásahům do obchodu s použitými železničními vozy dopravce ÖBB, neboť ty byly průběžně prodávány různým společnostem, a to vždy na tržním principu za nejvyšší nabízenou cenu.

Podle rozhodnutí Evropské komise mají v kartelu figurovat zejména Christian Kern, tehdejší generální ředitel ÖBB, který se podílel na celkové strategii a politice ÖBB či členové představenstva Georg Lauber a Birgit Wagnerová. Christian Kern následně zastával i post rakouského spolkového kancléře. Za ČD mají pak být jmenováni bývalí generální ředitelé Pavel Krtek, Daniel Kurucz a Petr Žaluda či člen představenstva Michal Štěpán.

Čeští manažeři spolu s protějšky z ÖBB měli koordinovat kroky, jejichž cílem bylo zabránit prodeji použitých vozů RegioJetu, a to v zájmu ochrany vlastního trhu a spolupráce mezi ČD a ÖBB. Za Českými drahami mají stát i další vysocí představitelé společnosti jako například Miroslav Šebeňa a František Bureš, kteří se podíleli na komunikaci s rakouskými partnery a koordinovali úsilí o blokování prodeje vozů společnosti RegioJet.

„ÖBB poznamenala v interním e-mailu (zaslaném panem Pfaffem panu Pfeilerovi dne 25. května 2012): „nebylo by dobré prodat vozy společnosti RegioJet [...] není vyloučeno, že RegioJet nasadí tyto vozy mezi Prahou a Brnem a bude tak konkurovat plánovaným službám Railjet Graz–Praha,“ vysvětluje kapitola Relevatní faktické souvislosti.

České dráhy dostaly osmisetmilionovou pokutu kvůli ojetým vagonům

V celém tomto procesu figurují na obou stranách i další osoby, které ale byly v kauze bez rozhodovacích pravomocí a postup ČD ani ÖBB nemohly oficiálně ovlivnit. Jejich role v dohodách byla podle EK velmi omezená. To se týká například manažera ÖBB Wolfganga Pfaffa nebo Radka Dvořáka, který byl v té době ředitelem kanceláře náměstka pro osobní dopravu ČD. Právě Dvořákova emailová komunikace s ÖBB unikla do médií. Podle dostupných informací se tyto osoby nemohly podílet na strategických rozhodnutích takového rozsahu, jako byl odkup železničních vozů. Zjištění EK tak dává nový rozměr kauze a poukazuje na hlavní aktéry celého případu z řad vysokých funkcionářů ÖBB a nejvyššího vedení ČD.

Proč se dohoda týkala právě prodeje vozů?

Hlavním cílem tohoto kartelu (EK dokonce zmiňuje pojem gentleman’s agreement) měla být snaha od určitého časového okamžiku zabránit konkurenci RegioJet v získání železničních vozů od ÖBB. Flotila Regiojet byla tehdy z většiny tvořena vozy právě od ÖBB. RegioJet, nový konkurent na poli dálkové železniční dopravy, usiloval o rozšíření svých služeb nejen v České republice, ale i na mezinárodní trase mezi Českem a Rakouskem, kde mohl ohrozit pozice ČD i ÖBB.

Podle vyšetřování EK se ČD a ÖBB údajně dohodly, že použité vozy, které by mohly být prodány RegioJetu, byly preferenčně nabídnuty ČD. Tento krok měl mít za cíl nejen zamezit RegioJetu v rozvoji, ale i zajistit, že nový konkurent nezíská vozy, které by mu umožnily expanze na klíčových trasách. Měla existovat obava, že s využitím těchto vozů mohl RegioJet ohrozit společný projekt Railjet na trase Praha–Vídeň, který byl vnímán jako konkurence mezi ČD a ÖBB.

České a rakouské dráhy tajnou dohodou poškodily RegioJet, odhalila komise

Na straně ÖBB měla probíhat mnohem aktivnější a cílenější komunikace, která se zaměřovala na omezování prodeje vozů RegioJetu. V e-mailové korespondenci se údajně mezi pracovníky ÖBB objevují výhrady vůči prodeji vozů konkurenci, a to i z důvodu ohrožení mezinárodní linky Praha–Vídeň. ÖBB si také měly vysoce cenit spolupráce s ČD, zejména v rámci projektu Railjet, a aktivně blokovaly jakékoli kroky, které by mohly ohrozit tento projekt.

„Prohlášení generálního ředitele ÖBB v září 2014 generálnímu řediteli Českých drah, že ÖBB „neudělá stejnou chybu jako v minulosti“, čímž myslel, že chybou byl prodej společnosti RegioJet; Kurucz/Kern,“ uvádí dokument Evropské komise.

V tomto kontextu má být v interní komunikaci ÖBB často vyjadřována obava, že prodej vozů RegioJetu by mohly mít negativní dopad na společné strategické plány s ČD, a proto byla regulována jakákoli nabídka prodeje vozů.

Evropská komise v vydala letos v říjnu Rozhodnutí, že tato koordinovaná protisoutěžní jednání mezi ČD a ÖBB jsou v rozporu s pravidly EU, konkrétně s článkem 101 Smlouvy o fungování Evropské unie, který zakazuje kartely a protisoutěžní dohody a udělila oběma společnostem úhrnnou pokutu ve výši 48,7 mil. EUR.

Podle Českých drah prověřování a vyšetřování celé věci trvá již více než 8 let a docházelo v něm k nedůvodným průtahům, byla porušována jejich procesní práva a z průběhu řízení je patrná snaha po tak dlouhém šetření někoho potrestat. Společnost České dráhy dále uvedla, že se bude nadále bránit proti vydanému rozhodnutí u soudních orgánů EU.

Výprodej Lidlu. Davy zákazníků oblehly Letňany

  • Nejčtenější

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium

Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci, není dobré řešení. Za půl roku o svou svěžest přijde. Otestovali jsme dvanáct...

7. prosince 2024,  aktualizováno  12.12 12:45

Lidl zlevnil až o devadesát procent, zákazníci kvůli tomu oblehli Letňany

Plastové autíčko za dvacku zlevněné o osmdesát procent, litinový hrnec za sto korun, zlevněný na čtvrtinu původní ceny. Pilové listy za desetinu. To je jen zlomek sortimentu, na který láká od čtvrtka...

12. prosince 2024  14:15

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy na sociálních sítích podporují trend oslavující odchod z práce, přesun do...

9. prosince 2024

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj provoz. Podnik v současné době dluží 220 milionů korun 183 věřitelům, vyplývá to z...

6. prosince 2024

Mění se pravidla pro malé solárníky. Přibudou kontroly a hrozí pokuty

Stát sníží podporu pro domácnosti na pořízení solárních elektráren. Vyplývá to z dokumentů k novým podmínkám dotačního programu Nová zelená úsporám (NZÚ). Úřední aparát si navíc hodlá posvítit na...

10. prosince 2024  16:52

Za přiznaný stres výpověď. Kosmetická firma se brání, že šlo o marketing

Vedení indického kosmetického startupu chtělo podle indických médií před nedávnem propustit všechny zaměstnance, kteří v interním dotazníkovém šetření připustili psychické potíže. O několik dnů...

13. prosince 2024  15:57

Vývojářům her v Česku loni klesly zisky. Peníze zůstávají v zahraničí

Vývojáři her v Česku loni meziročně snížili zisk před zdaněním o osm procent na 1,94 miliardy korun. Obrat klesl o jedno procento na 5,54 miliardy korun. Data v pátek na tiskové konferenci v Praze...

13. prosince 2024  13:31

První fast food Five Guys v Česku se opět odkládá. Otevřít chtěl v létě

Fanoušci sítě amerických hamburgerových fast foodů Five Guys čekají již půl roku na slíbené otevření první české pobočky. Zatím stále marně, protože společnost odsunula už třetí oznámený termín....

13. prosince 2024  12:03

Japonsko zvolilo znakem roku výraz „zlato“. Reflektuje olympiádu i korupci

V Japonsku zveřejnili výsledky každoroční soutěže o znak roku nejlépe vystihující ducha doby. Aktuální vítěz pro letošek, znak pro zlato, vzešel opět z veřejného hlasování. Stejný znak vyhrál již v...

13. prosince 2024  10:01

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Lidl zlevnil až o devadesát procent, zákazníci kvůli tomu oblehli Letňany

Plastové autíčko za dvacku zlevněné o osmdesát procent, litinový hrnec za sto korun, zlevněný na čtvrtinu původní ceny....

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...