O šumavské lokálky bojují tři dopravci. Čtvrtý nabídl autobusy

  14:30aktualizováno  14:30
První soutěž na provozování vlaků po dvou letech potvrdila velký zájem dopravců o byznys s dotovanou veřejnou dopravou. Do tendru na provoz vlaků v Jihočeském kraji na pošumavských lokálkách se přihlásily nakonec tři firmy. Nejnižší cenu nabídl soukromý dopravce GW Train Regio patřící pod skupinu ČSAD Jihotrans.

Nádraží v Kubově Huti | foto: Jan Hocek, pro iDNES.cz

Informaci o nabídkách a jejich výši potvrdily MF DNES dva na sobě nezávislé zdroje. Nabídku podaly České dráhy, Arriva a GW Train Regio. Oproti původním předpokladům se nepřihlásil National Express ani RegioJet. 

Nejnižší cenu v soutěži za zhruba dvě miliardy korun nabídla společnost GW Train Regio. Firmu dříve vlastněnou Viamontem letos ovládla jihočeská dopravní skupina ČSAD Jihotrans. Za kilometr chce od kraje 95 korun. Druhá Arriva přišla s nabídkou za 105 korun, České dráhy chtějí zhruba 160 korun za každý kilometr. Není to však konečný výsledek: soutěž je vícekolová a komise musí také posoudit, zda soutěžící splnili vůbec zadávací podmínky.

Některé firmy tvrdily, že zadávací podmínky jsou příliš přísné a komplikované. I proto se nepřihlásil například RegioJet, na poslední chvíli se rozhodl nabídku nepodat i National Express. „Důvodem je vysoká kumulace rizik spojených s tímto nabídkovým řízením a následnou realizací tohoto projektu. Tuto skutečnost potvrdil výkonný ředitel a jednatel společnosti Jan Paroubek: „Spolu s mateřskou společností jsme vyhodnotili některá rizika jako nepřijatelná. Jedná se nejen o rizika tohoto konkrétního projektu, ale i o celkovou situaci a nejasnou budoucnost rozvoje a otevírání trhu v České republice,“ dodal. 

Mimo soutěž podal nabídku i Leo Express, majitel firmy Leoš Novotný příliš nepočítal s tím, že by ji kraj akceptoval. Většinu vlaků totiž nahradil autobusy. „Na většině úseků je vlak zbytečný, jezdí tam málo lidí a stačil by autobus. Kraj by tak mohl ušetřit za celou dobu skoro miliardu korun,“ řekl Novotný.

Jihočeský tendr je prvním po více než dvou letech, který stát či kraje vyhlásily na železniční dopravu. Naposledy soutěžilo ministerstvo dopravy rychlíky z Ostravy do Olomouce, soutěž nakonec zrušilo.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Aerolinky upravují rezervační systémy. Přidávají nové možnosti při volbě pohlaví

Ilustrační snímek

Cestující, kteří se necítí ani jako muži ani jako ženy, si u amerických leteckých společností budou moci vybrat z více...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Brusel chce do deseti let o 30 procent čistší autobusy a náklaďáky

Kamiony zahltili dopravu do přístavu Dover na jihu Anglie při testu...

Výrobci autobusů a nákladních automobilů budou muset do roku 2030 snížit o 30 procent emise oxidu uhličitého ve...

Najdete na iDNES.cz