O úmyslu podruhé privatizovat ČSA rozhodla vláda začátkem listopadu.

O úmyslu podruhé privatizovat ČSA rozhodla vláda začátkem listopadu. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

O převzetí ČSA mají zájem Qatar Airways a Korean Air

  • 143
O České aerolinie mají zájem jen dvě letecké společnosti - Qatar Airways a Korean Air. Privatizace tak bude pokračovat, rozhodnuto by mohlo být v dubnu nebo v květnu. Český aeroholding, pod který ČSA spadají, zároveň slíbil, že ukončí činnost dopravce Holidays Czech Airlines na charterovém trhu.

Informoval o tom ministr financí Miroslav Kalousek. Jako součást přípravy prodeje vznikla překvapivá dohoda o ukončení charterových letů dopravce Holidays Czech Airlines (HCA), který je dceřinou firmou Českého aeroholdingu (ČAH). Firma bude od léta pouze pronajímat svá zbylá letadla jiným aerolinkám.

Korean Airlines mají 15 tisíc zaměstnanců a 140 letadel

Qatar Airways zaměstnávají 20 tisíc lidí a operují s 110 letadly

ČSA v současnosti mají tisícovku zaměstnanců a 28 letadel

Dohoda vzešla z jednání s konkurenčním charterovým dopravcem Travel Service, který vede spory kvůli nerovné hospodářské soutěži, v nichž požaduje až 2,7 miliardy korun. Celkem jde o šest sporů, čtyři před českými soudy a dva před Evropskou komisí. Pro případné investory do ČSA tyto spory v privatizaci představují rizika.

"Uzavřeli jsme dohodu, podle které Travel Service všechny žaloby stáhne a společnost Holidays Czech Airlines jako dceřiná společnost Českého aeroholdingu k předpokládanému datu privatizace, tedy v létě 2013, ukončí veškerou činnost na charterovém trhu. To znamená: změní svoji obchodní strategii a přestane operovat na charterovém trhu," řekl ministr financí Miroslav Kalousek.

Letadlo společnosti Holidays Czech Airlines

Firmu Holidays Czech Airlines přitom letos Český aeroholding koupil od ČSA za 500 milionů korun.

"Do této doby jsme se cítili dlouhodobě poškozováni českým státem. Nicméně v důsledku rozhodnutí ministra financí Kalouska, že dceřiná společnost ČAH Holidays Czech Airlines ukončí svou charterovou činnost, potvrzuji, že stáhneme všechny žaloby proti ČSA," uvedla mluvčí společnosti Travel Service Vladimíra Dufková. Firma chce s ČSA navázat spolupráci například v oblasti údržby letadel nebo v rámci sdílení linek (codeshare).

HCA vstoupily na trh charterové dopravy v roce 2010. Z velkých českých cestovek s nimi létá hlavně Blue Style a částečně i Exim Tours. Travel Service jejich ceny označoval za podnákladové, kvůli jejich vstupu musel snížit ceny svým dosavadním zákazníkům. Odchodem HCA z trhu tak přijde Travel Service o velkého konkurenta, nadále ale mohou na český trh vstoupit jiní dopravci.

Cenové nabídky budou v únoru

"Nabídky bereme velmi vážně," ujistil na tiskové konferenci Kalousek. Do konce roku podle něj proběhne manažerská prezentace systému managementu ČSA zájemcům, poté vláda očekává zaslání podnikatelského záměru obou uchazečů. Do konce února by pak měly do Česka doputovat závazné cenové nabídky, ze kterých pak aeroholding vybere výhodnější variantu, a předá ji ke schválení vládě.

Prodej ještě musí notifikovat Evropská komise, podle Kalouska tam však vláda nečeká žádné problémy.

"Dva zájemci tvoří soutěž. V současné době a v oblasti osobní letecké dopravy je to pozitivní zpráva," řekl iDNES ředitel Patria Finance Petr Kováč. Oba zájemci podle něj dávají pro ČSA smysl a propojení přinese bezpochyby jinou kvalitu partnerství. 

Letoun společnosti Korean AIR, který nasál při odletu do motoru ptáka
V britském Farnborough vrcholí aerosalon. Davy přihlížejí přistání Boeingu 787...

K dohodě státu s Travel Service Kováč podotýká, že HCA byly důležité především pro období restrukturalizace. "To by mělo privatizací končit, pro poprivatizační budoucnost ČSA už Holidays nemají takový význam," dodává.

O úmyslu podruhé privatizovat ČSA rozhodla vláda začátkem listopadu. Tehdy Český aeroholding rozeslal výzvu padesátce největších leteckých společností, aby se do konce měsíce vyjádřily, zda se budou o českého národního dopravce ucházet.

, ,