Zelený, který v úterý vystřídal ve funkci generálního ředitele Petra Žaludu, prohlásil, že je třeba snížit zadlužování drah a obnovit úroveň vozového parku tak, aby se dostal na úroveň 21. století. Do modernizace se podle něj musí investovat víc než dělají odpisy. Obnovu vozidel chce Zelený urychlit zejména na méně vytížených tratích.
Nutné je podle něj také posílit nákladní dopravu. ČD Cargo, které je dceřinou firmou Českých drah, podle něj ztratilo největší zákazníky, a právě to se musí změnit. "Zahájíme obchodní ofenzivu, navážeme osobní kontakty s velkými firmami a představíme jim, jaké technologické věci jim jsme schopni nabídnout," prohlásil Zelený. Posíleno podle něj bude hlavně obchodní oddělení, jinak se však žádné personální zemětřesení v Cargu nechystá.
Důležité podle něj je také rozhodnout, jakou roli budou v dlouhodobém horizontu hrát jednotlivé společnosti Českých drah tak, aby se vytvořil holding. České dráhy podle něj načrtnou plán, jak by takové uspořádání mohlo vypadat, aby splňovalo ekonomické a obchodní parametry. Plán se bude zabývat i možností spojit české a slovenské Cargo, pokud to bude ekonomicky výhodné.
Další nové railjety možná nebudou
Pro České dráhy je podle Zeleného klíčové, aby nenavyšovaly své dluhy a zároveň zlepšily komfort cestujících. Investice do obnovy vlaků se tak podle něj nebudou škrtat, jen se možná přesměrují jinam.
"Přehodnotíme investiční záměry, třeba celkové finanční potřeby na nákup dalších osmi jednotek a dalších lokomotiv tak, abychom za méně peněz pořídili lepší vozy pro méně vytížené tratě, na kterých jezdí vagony nevyhovující 21. století," vysvětlil nový šéf drah.
Podle něj tak dráhy sice nezruší kontrakt na nákup sedmi moderních souprav vlaků Railjet, ale je možné, že nevyužijí opci na nákup dalších osmi.
Jízdní řády se musí změnit
Zlepšit se podle Zeleného musí také regionální obslužnost. Není přitom nutné, aby i do té nejmenší stanice jezdily vlaky, ale zlepšit se podle něj musí musí návaznost všech dalších veřejných spojů jako jsou autobusy či soukromí dopravci. To je cesta, jak se do vlaků mohou vrátit cestující, kteří přešli z vlaků do autobusů či aut. "Nechceme se přetahovat o cestující, ale chceme napomoci lepší symbióze dopravců tak, aby fungovala podobně jako v Jihomoravském kraji," uvedl Zelený.
Ohledně liberalizace české železniční sítě je podle šéfa drah nutné lépe rozdělit dopravní cestu tak, aby jí mohly dobře využívat všechny typy dopravy, tedy osobní i nákladní. Není možné trpět současný stav, kdy například na trati z Prahy do Ostravy vozí cestující v krátkých intervalech po sobě hned tři dopravci a blokují tím přes den nákladní dopravu a zpožďují kvůli vytížení tratě i regionální spoje. "Je třeba připravit prostor, aby se na trať vešli rozumným způsobem všichni," uvedl s tím, že je třeba v tomto ohledu regulovat jízdní řád.
Ačkoliv Zelený hodlá hlídat náklady, snižovat počet zaměstnanců drah nechce. "Nejsem příznivcem provozních úspor, protože pak trpí úroveň služeb pro cestující, kterou chceme naopak vylepšit. Rušit personál nechci, půjdu cestou spíš opačnou," dodal.