Nový harmonogram otevírání české železnice poslalo ministerstvo dopravy do připomínkového řízení. "Pokud vláda tento materiál schválí, učiníme další kroky k postupnému soutěžení jednotlivých linek," řekl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva.
Jako první mají jít do soutěže dvě linky, u kterých se dá očekávat velký souboj dopravců a kde dosud zákazníci Českých drah musí cestovat stále nejstaršími koženkovými rychlíkovými vozy: rychlíky Praha – Lovosice – Ústí nad Labem – Děčín a Praha – Ústí nad Labem – Cheb. Jen v roce 2011 podle posledních zveřejněných údajů za tyto vlaky stát zaplatil Českým drahám přes čtvrt miliardy korun. Dopravci budou mít čas do února příštího roku podat nabídky, plnit smlouvu začnou od prosince roku 2015.
Jízdní řád otevírání trhu může potěšit České dráhy, na některých tratích jim stát prodloužil provoz na základě nevysoutěžené smlouvy i o tři roky. Například podle původních plánů měly začít jezdit vysoutěžené rychlíky a expresy z Prahy do Vsetína nebo Luhačovic, označované jako linka Ex2, už v roce 2015. Nový plán posouvá soutěž o tři roky dál.
Trať | Termín zahájení provozu |
Praha - Děčín + Praha -Ústí nad Labem - Cheb | 2015/2016 |
Liberec - Pardubice + Liberec - Ústí nad Labem | 2015/2016 |
Plzeň - Most | 2015/2016 |
Praha - Hradec Králové + Praha - Klatovy | 2016/2017 |
Praha - Brno (přes Pardubice i Havlíčkův Brod, pouze rychlíky | 2017/2018 |
Praha - Tanvald + Praha - Rakovník | 2018/2019 |
Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice | 2018/2019 |
Praha - Plzeň - Německo / Cheb | 2020/2021 |
Praha - Písek - České Budějovice | 2020/2021 |
Praha - Ostrava (podle situace na trhu) | 2021/2022 |
Praha - České Budějovice- Rakousko | 2022/2023 |
Plzeň - České Budějovice + České Budějovice - Brno | 2023/2024 |
Brno - Bohumín + Brno - Šumperk+ Brno - Zlín + Brno - Břeclav - Olomouc | 2025/2026 |
Brno - Bohumín /Ex + Břeclav - Ostrava | 2026/2027 |
Děčín - Břeclav (Ex) | 2027/2028 |
Zdroj: Ministerstvo dopravy |
Ministerstvo to vysvětluje nestabilní a měnící se situací na lince Praha – Ostrava. "V paralelním úseku s komerčními dopravci existuje v současné době příliš vysoké riziko kolísání přepravních objemů, a tedy i výnosů," uvedlo ministerstvo v důvodové zprávě.
Podle státu by se měla situace na hlavní trati nejprve usadit. Naráží tak na fakt, že tři dopravci zřejmě na této trase nevydrží. Skutečnost, že například mezi Prahou a Olomoucí jezdí stále dotované vlaky, kritizují dlouhodobě soukromí dopravci. Ročně stát na tyto vlaky doplácí přes dvě stě milionů korun.
O rok se posouvá například i soutěž na vlaky z Prahy do Plzně a Německa přes Domažlice. Českým drahám zůstanou o rok déle i smlouvy na provozování vlaků mezi Plzní a Mostem a Pardubicemi a Libercem. Původně se měly soutěžit dříve, kvůli průtahům s pilotním tendrem ale stát dosud soutěž nevypsal, a tak drahám o rok prodlouží smlouvu.
Není však jasné, za jakých podmínek: současná cena u rychlíků na obou tratích je pro stát mimořádně výhodná, protože tam dráhy nabízí cenu za kilometr nižší než u autobusu. Tak nízkou cenu nabídlo minulé vedení drah v roce 2005, kdy se obě tratě soutěžily a dráhy měly velký strach, že poprvé stát zadá objednávku rychlíků soukromníkům. Soutěž má začít také ještě letos.
Jde už o třetí změnu harmonogramu. První soutěž muselo ministerstvo zrušit, protože jeden ze dvou soutěžících, společnost Arriva, nesplnil podmínky a musel být vyloučena. Podle zákona o veřejných zakázkách musí být tendr při jediném soutěžícím zrušen. Stát soutěž zrušil, současně však oznámil plán zadat patnáctiletý kontrakt na vlaky Ostrava – Krnov – Olomouc napřímo soukromému RegioJetu, který by i při nevyloučení Arrivy vyhrál. "Z formálního pohledu to představuje obdobný model, který byl využit v případě stávající přímo uzavřené smlouvy s Českými drahami," uvádí ministerstvo v materiálu.