Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dráhy se otevřou konkurenci pomaleji, stát jim nechá část linek déle

  8:12
Ministerstvo dopravy bude i po nepříliš povedeném tendru na první rychlíkovou trať mezi Ostravou a Olomoucí pokračovat v soutěžích v otvírání české železnice a dotovaných vlaků konkurenci. Už v červenci začne obří tendr na rychlíky z Prahy do Děčína a do Chebu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nový harmonogram otevírání české železnice poslalo ministerstvo dopravy do připomínkového řízení. "Pokud vláda tento materiál schválí, učiníme další kroky k postupnému soutěžení jednotlivých linek," řekl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva.

Jako první mají jít do soutěže dvě linky, u kterých se dá očekávat velký souboj dopravců a kde dosud zákazníci Českých drah musí cestovat stále nejstaršími koženkovými rychlíkovými vozy: rychlíky Praha – Lovosice – Ústí nad Labem – Děčín a Praha – Ústí nad Labem – Cheb. Jen v roce 2011 podle posledních zveřejněných údajů za tyto vlaky stát zaplatil Českým drahám přes čtvrt miliardy korun. Dopravci budou mít čas do února příštího roku podat nabídky, plnit smlouvu začnou od prosince roku 2015.

Jízdní řád otevírání trhu může potěšit České dráhy, na některých tratích jim stát prodloužil provoz na základě nevysoutěžené smlouvy i o tři roky. Například podle původních plánů měly začít jezdit vysoutěžené rychlíky a expresy z Prahy do Vsetína nebo Luhačovic, označované jako linka Ex2, už v roce 2015. Nový plán posouvá soutěž o tři roky dál.

Nový harmonogram otevírání české železnice
TraťTermín zahájení provozu
Praha - Děčín + Praha -Ústí nad Labem - Cheb 2015/2016
Liberec - Pardubice + Liberec - Ústí nad Labem2015/2016
Plzeň - Most 2015/2016
Praha - Hradec Králové + Praha - Klatovy2016/2017
Praha - Brno (přes Pardubice i Havlíčkův Brod, pouze rychlíky2017/2018
Praha - Tanvald + Praha - Rakovník 2018/2019
Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice2018/2019
Praha - Plzeň - Německo / Cheb2020/2021
Praha - Písek - České Budějovice2020/2021
Praha - Ostrava (podle situace na trhu)2021/2022
Praha - České Budějovice- Rakousko2022/2023
Plzeň - České Budějovice + České Budějovice - Brno2023/2024
Brno - Bohumín + Brno - Šumperk+ Brno - Zlín + Brno - Břeclav - Olomouc2025/2026
Brno - Bohumín /Ex + Břeclav - Ostrava2026/2027
Děčín - Břeclav (Ex)2027/2028
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Ministerstvo to vysvětluje nestabilní a měnící se situací na lince Praha – Ostrava. "V paralelním úseku s komerčními dopravci existuje v současné době příliš vysoké riziko kolísání přepravních objemů, a tedy i výnosů," uvedlo ministerstvo v důvodové zprávě.

Podle státu by se měla situace na hlavní trati nejprve usadit. Naráží tak na fakt, že tři dopravci zřejmě na této trase nevydrží. Skutečnost, že například mezi Prahou a Olomoucí jezdí stále dotované vlaky, kritizují dlouhodobě soukromí dopravci. Ročně stát na tyto vlaky doplácí přes dvě stě milionů korun.

O rok se posouvá například i soutěž na vlaky z Prahy do Plzně a Německa přes Domažlice. Českým drahám zůstanou o rok déle i smlouvy na provozování vlaků mezi Plzní a Mostem a Pardubicemi a Libercem. Původně se měly soutěžit dříve, kvůli průtahům s pilotním tendrem ale stát dosud soutěž nevypsal, a tak drahám o rok prodlouží smlouvu.

Není však jasné, za jakých podmínek: současná cena u rychlíků na obou tratích je pro stát mimořádně výhodná, protože tam dráhy nabízí cenu za kilometr nižší než u autobusu. Tak nízkou cenu nabídlo minulé vedení drah v roce 2005, kdy se obě tratě soutěžily a dráhy měly velký strach, že poprvé stát zadá objednávku rychlíků soukromníkům. Soutěž má začít také ještě letos.

Jde už o třetí změnu harmonogramu. První soutěž muselo ministerstvo zrušit, protože jeden ze dvou soutěžících, společnost Arriva, nesplnil podmínky a musel být vyloučena. Podle zákona o veřejných zakázkách musí být tendr při jediném soutěžícím zrušen. Stát soutěž zrušil, současně však oznámil plán zadat patnáctiletý kontrakt na vlaky Ostrava – Krnov – Olomouc napřímo soukromému RegioJetu, který by i při nevyloučení Arrivy vyhrál. "Z formálního pohledu to představuje obdobný model, který byl využit v případě stávající přímo uzavřené smlouvy s Českými drahami," uvádí ministerstvo v materiálu. 

Autor:

Fotovoltaikám hrozí kvůli vládě krach, tvrdí experti. Solární baroni jsou mýtus

  • Nejčtenější

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium

Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci, není dobré řešení. Za půl roku o svou svěžest přijde. Otestovali jsme dvanáct...

7. prosince 2024

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském Karlíně. Pobočka bude otevřena pouze do 23. prosince. „Co bude od ledna, zatím...

4. prosince 2024

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy na sociálních sítích podporují trend oslavující odchod z práce, přesun do...

9. prosince 2024

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj provoz. Podnik v současné době dluží 220 milionů korun 183 věřitelům, vyplývá to z...

6. prosince 2024

Ropovodem Družba přestala téct do Česka ropa. Ministerstvo nezná důvod

Ropovodem Družba přestala do Česka téct ropa. Ministerstvo průmyslu a obchodu o situaci ví, zatím však nezná důvod. „Jsme v kontaktu se všemi relevantními aktéry,“ řekl ministr Lukáš Vlček (STAN) pro...

4. prosince 2024  10:48,  aktualizováno  17:24

Česko už není montovna aut, ale utíkají nám investice, varuje průmyslník

Vysíláme

Tuzemský automobilový průmysl prochází klíčovými změnami. Podle člena představenstva Sdružení automobilového průmyslu a šéfa české divize společnosti Schaeffler Lukáše Rosůlka už Česko není...

12. prosince 2024

Rakouský koncern OMV vypověděl smlouvu s Gazpromem o dodávkách plynu

Rakouský energetický koncern OMV ve středu uvedl, že vypověděl smlouvu s Gazpromem o dodávkách zemního plynu. Ruské státní společnosti vyčítá opakované „závažné porušování“ kontraktu, který měl...

12. prosince 2024  7:35

Češi ve velkém zneplatňují půjčky. Firmy neprověří, zda si splátku mohli dovolit

Premium

Rychle přibývá Čechů, kteří se snaží zneplatnit svou úvěrovou smlouvu s cílem zaplatit ideálně jen půjčenou částku, a zbavit se tak povinnosti platit úroky. Ty v některých případech půjčku nafouknou...

12. prosince 2024

Tři měsíce bez zakázek. Pomalá likvidace drážďanského mostu ochromila dopravu

Po třech měsících od pádu jednoho z polí drážďanského mostu Carolabrücke do Labe je teprve teď jasné, že most bude muset jít k zemi, tedy do koryta Labe, celý. Diskuse o zachování nebo bourání...

12. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...