Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Dráhy se otevřou konkurenci pomaleji, stát jim nechá část linek déle

  8:12aktualizováno  8:12
Ministerstvo dopravy bude i po nepříliš povedeném tendru na první rychlíkovou trať mezi Ostravou a Olomoucí pokračovat v soutěžích v otvírání české železnice a dotovaných vlaků konkurenci. Už v červenci začne obří tendr na rychlíky z Prahy do Děčína a do Chebu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nový harmonogram otevírání české železnice poslalo ministerstvo dopravy do připomínkového řízení. "Pokud vláda tento materiál schválí, učiníme další kroky k postupnému soutěžení jednotlivých linek," řekl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva.

Jako první mají jít do soutěže dvě linky, u kterých se dá očekávat velký souboj dopravců a kde dosud zákazníci Českých drah musí cestovat stále nejstaršími koženkovými rychlíkovými vozy: rychlíky Praha – Lovosice – Ústí nad Labem – Děčín a Praha – Ústí nad Labem – Cheb. Jen v roce 2011 podle posledních zveřejněných údajů za tyto vlaky stát zaplatil Českým drahám přes čtvrt miliardy korun. Dopravci budou mít čas do února příštího roku podat nabídky, plnit smlouvu začnou od prosince roku 2015.

Jízdní řád otevírání trhu může potěšit České dráhy, na některých tratích jim stát prodloužil provoz na základě nevysoutěžené smlouvy i o tři roky. Například podle původních plánů měly začít jezdit vysoutěžené rychlíky a expresy z Prahy do Vsetína nebo Luhačovic, označované jako linka Ex2, už v roce 2015. Nový plán posouvá soutěž o tři roky dál.

Nový harmonogram otevírání české železnice
TraťTermín zahájení provozu
Praha - Děčín + Praha -Ústí nad Labem - Cheb 2015/2016
Liberec - Pardubice + Liberec - Ústí nad Labem2015/2016
Plzeň - Most 2015/2016
Praha - Hradec Králové + Praha - Klatovy2016/2017
Praha - Brno (přes Pardubice i Havlíčkův Brod, pouze rychlíky2017/2018
Praha - Tanvald + Praha - Rakovník 2018/2019
Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice2018/2019
Praha - Plzeň - Německo / Cheb2020/2021
Praha - Písek - České Budějovice2020/2021
Praha - Ostrava (podle situace na trhu)2021/2022
Praha - České Budějovice- Rakousko2022/2023
Plzeň - České Budějovice + České Budějovice - Brno2023/2024
Brno - Bohumín + Brno - Šumperk+ Brno - Zlín + Brno - Břeclav - Olomouc2025/2026
Brno - Bohumín /Ex + Břeclav - Ostrava2026/2027
Děčín - Břeclav (Ex)2027/2028
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Ministerstvo to vysvětluje nestabilní a měnící se situací na lince Praha – Ostrava. "V paralelním úseku s komerčními dopravci existuje v současné době příliš vysoké riziko kolísání přepravních objemů, a tedy i výnosů," uvedlo ministerstvo v důvodové zprávě.

Podle státu by se měla situace na hlavní trati nejprve usadit. Naráží tak na fakt, že tři dopravci zřejmě na této trase nevydrží. Skutečnost, že například mezi Prahou a Olomoucí jezdí stále dotované vlaky, kritizují dlouhodobě soukromí dopravci. Ročně stát na tyto vlaky doplácí přes dvě stě milionů korun.

O rok se posouvá například i soutěž na vlaky z Prahy do Plzně a Německa přes Domažlice. Českým drahám zůstanou o rok déle i smlouvy na provozování vlaků mezi Plzní a Mostem a Pardubicemi a Libercem. Původně se měly soutěžit dříve, kvůli průtahům s pilotním tendrem ale stát dosud soutěž nevypsal, a tak drahám o rok prodlouží smlouvu.

Není však jasné, za jakých podmínek: současná cena u rychlíků na obou tratích je pro stát mimořádně výhodná, protože tam dráhy nabízí cenu za kilometr nižší než u autobusu. Tak nízkou cenu nabídlo minulé vedení drah v roce 2005, kdy se obě tratě soutěžily a dráhy měly velký strach, že poprvé stát zadá objednávku rychlíků soukromníkům. Soutěž má začít také ještě letos.

Jde už o třetí změnu harmonogramu. První soutěž muselo ministerstvo zrušit, protože jeden ze dvou soutěžících, společnost Arriva, nesplnil podmínky a musel být vyloučena. Podle zákona o veřejných zakázkách musí být tendr při jediném soutěžícím zrušen. Stát soutěž zrušil, současně však oznámil plán zadat patnáctiletý kontrakt na vlaky Ostrava – Krnov – Olomouc napřímo soukromému RegioJetu, který by i při nevyloučení Arrivy vyhrál. "Z formálního pohledu to představuje obdobný model, který byl využit v případě stávající přímo uzavřené smlouvy s Českými drahami," uvádí ministerstvo v materiálu. 

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Peníze zpět za zrušený let? Můžete čekat i několik měsíců

Vrácení peněz za letenky zrušených spojů kvůli pandemii koronaviru může trvat i několik měsíců. Jen v Česku přitom jde...

Letadla ČSA po dvou měsících vzlétla. Dopravce obnovil tři linky

ČSA po více než dvou měsících obnovily provoz. Na pondělních 12 letů do a z Amsterdamu, Paříže a Frankfurtu si...

České silnice otestují auta bez řidičů. Když obstojí zde, zvládnou všechno

Premium České vozovky se nabízejí vývojářům samořiditelných aut. Přehršle zákazů a příkazů, rušivé podněty okolí a další...

Dálniční známky půjde koupit i fyzicky, stát opět shání distributora

Stát ve čtvrtek vyhlásil výběrové řízení na síť distribučních míst elektronických dálničních známek. Systém by se tak...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz