Dráhy se otevřou konkurenci pomaleji, stát jim nechá část linek déle

  8:12aktualizováno  8:12
Ministerstvo dopravy bude i po nepříliš povedeném tendru na první rychlíkovou trať mezi Ostravou a Olomoucí pokračovat v soutěžích v otvírání české železnice a dotovaných vlaků konkurenci. Už v červenci začne obří tendr na rychlíky z Prahy do Děčína a do Chebu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nový harmonogram otevírání české železnice poslalo ministerstvo dopravy do připomínkového řízení. "Pokud vláda tento materiál schválí, učiníme další kroky k postupnému soutěžení jednotlivých linek," řekl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva.

Jako první mají jít do soutěže dvě linky, u kterých se dá očekávat velký souboj dopravců a kde dosud zákazníci Českých drah musí cestovat stále nejstaršími koženkovými rychlíkovými vozy: rychlíky Praha – Lovosice – Ústí nad Labem – Děčín a Praha – Ústí nad Labem – Cheb. Jen v roce 2011 podle posledních zveřejněných údajů za tyto vlaky stát zaplatil Českým drahám přes čtvrt miliardy korun. Dopravci budou mít čas do února příštího roku podat nabídky, plnit smlouvu začnou od prosince roku 2015.

Jízdní řád otevírání trhu může potěšit České dráhy, na některých tratích jim stát prodloužil provoz na základě nevysoutěžené smlouvy i o tři roky. Například podle původních plánů měly začít jezdit vysoutěžené rychlíky a expresy z Prahy do Vsetína nebo Luhačovic, označované jako linka Ex2, už v roce 2015. Nový plán posouvá soutěž o tři roky dál.

Nový harmonogram otevírání české železnice
TraťTermín zahájení provozu
Praha - Děčín + Praha -Ústí nad Labem - Cheb 2015/2016
Liberec - Pardubice + Liberec - Ústí nad Labem2015/2016
Plzeň - Most 2015/2016
Praha - Hradec Králové + Praha - Klatovy2016/2017
Praha - Brno (přes Pardubice i Havlíčkův Brod, pouze rychlíky2017/2018
Praha - Tanvald + Praha - Rakovník 2018/2019
Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice2018/2019
Praha - Plzeň - Německo / Cheb2020/2021
Praha - Písek - České Budějovice2020/2021
Praha - Ostrava (podle situace na trhu)2021/2022
Praha - České Budějovice- Rakousko2022/2023
Plzeň - České Budějovice + České Budějovice - Brno2023/2024
Brno - Bohumín + Brno - Šumperk+ Brno - Zlín + Brno - Břeclav - Olomouc2025/2026
Brno - Bohumín /Ex + Břeclav - Ostrava2026/2027
Děčín - Břeclav (Ex)2027/2028
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Ministerstvo to vysvětluje nestabilní a měnící se situací na lince Praha – Ostrava. "V paralelním úseku s komerčními dopravci existuje v současné době příliš vysoké riziko kolísání přepravních objemů, a tedy i výnosů," uvedlo ministerstvo v důvodové zprávě.

Podle státu by se měla situace na hlavní trati nejprve usadit. Naráží tak na fakt, že tři dopravci zřejmě na této trase nevydrží. Skutečnost, že například mezi Prahou a Olomoucí jezdí stále dotované vlaky, kritizují dlouhodobě soukromí dopravci. Ročně stát na tyto vlaky doplácí přes dvě stě milionů korun.

O rok se posouvá například i soutěž na vlaky z Prahy do Plzně a Německa přes Domažlice. Českým drahám zůstanou o rok déle i smlouvy na provozování vlaků mezi Plzní a Mostem a Pardubicemi a Libercem. Původně se měly soutěžit dříve, kvůli průtahům s pilotním tendrem ale stát dosud soutěž nevypsal, a tak drahám o rok prodlouží smlouvu.

Není však jasné, za jakých podmínek: současná cena u rychlíků na obou tratích je pro stát mimořádně výhodná, protože tam dráhy nabízí cenu za kilometr nižší než u autobusu. Tak nízkou cenu nabídlo minulé vedení drah v roce 2005, kdy se obě tratě soutěžily a dráhy měly velký strach, že poprvé stát zadá objednávku rychlíků soukromníkům. Soutěž má začít také ještě letos.

Jde už o třetí změnu harmonogramu. První soutěž muselo ministerstvo zrušit, protože jeden ze dvou soutěžících, společnost Arriva, nesplnil podmínky a musel být vyloučena. Podle zákona o veřejných zakázkách musí být tendr při jediném soutěžícím zrušen. Stát soutěž zrušil, současně však oznámil plán zadat patnáctiletý kontrakt na vlaky Ostrava – Krnov – Olomouc napřímo soukromému RegioJetu, který by i při nevyloučení Arrivy vyhrál. "Z formálního pohledu to představuje obdobný model, který byl využit v případě stávající přímo uzavřené smlouvy s Českými drahami," uvádí ministerstvo v materiálu. 

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní...

Šest z deseti kamionů jezdí v Česku naložených více, než je povoleno. Jedno přetížené nákladní vozidlo přitom podle...

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Najdete na iDNES.cz