Středa 11. prosince 2019, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 11. prosince 2019 Dana

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

  16:34aktualizováno  16:34
Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze Slovenska, Německa nebo Polska. Hraniční přechody ucpou kamiony, jejichž šoféři budou na poslední chvíli shánět palubní jednotky nutné pro nový satelitní mýtný systém.

Nové mýtné se blíží. Ministr dopravy Kremlík si ověřil, že registrace do systému zabere pět minut | foto: iDNES.tv

Nejhorší situace bude podle studie nového správce mýta společností CzechToll a SkyToll na hraničním přechodu v Bohumíně, kde by kolona čekajících kamionů mohla dosáhnout 40 kilometrů a čekání na novou mýtnou krabičku bude trvat 39 hodin. O dvě hodiny kratší dobu si podle odhadu postojí v Českém Těšíně a na přechodu v Mostech u Jablunkova 63 hodin.

„Není to nic, co jsme si vymysleli, nějaký odhad. Je to postavené na datech Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) o konkrétních kamionech, které pravidelně do Česka vjíždějí,“ uvedl ředitel CzechToll Matej Okáli. Necelé tři týdny před spuštěním totiž stále ještě nemá více než polovina dopravců novou jednotku. Tu si necelé tři týdny před spuštěním nového systému vyzvedlo 196 tisíc vozidel, tedy asi 43 procent.

Problémy na přechodech by podle Okáliho mohly trvat první dva týdny v prosinci. Řidiče osobních vozidel společnost vyzvala, aby v tomto období raději volila hraniční přechody, které kamiony využívat nesmějí.

Do kampaně pro dopravce společnost CzechToll investovala desítky milionů korun, uvedl Robert Ševela, investiční ředitel skupiny PPF, do které CzechToll patří. Dopravci měli na získání nových jednotek sedm týdnů, většina z nich to ale neudělala.

V současnosti podle Okáliho CzechToll společně s ŘSD a dopravní policií v Česku i dotčených zemích připravuje opatření pro řízení provozu na hraničních přechodech. Opatření ale problémy pouze pouze zmírní, nemohou je úplně odstranit.

Úřad už opakovaně varoval, že zájem dopravců o vyzvednutí nových palubních jednotek pro satelitní výběr mýta je nedostatečný. Týká se to zejména menších dopravců, kteří mýto platí prostřednictvím předplatného. Těch ještě na konci října starou mikrovlnnou technologii za nový satelit nemělo vyměněno 95 procent.

Anabáze ministra Kremlíka s mýtem

Ministerstvo dopravy se chce vyhnout podobnému scénáři, jaký v roce 2010 potkal spuštění satelitního systému na sousedním Slovensku rovněž pod taktovkou SkyTollu. 

Zahájení provozu mýtného systému tehdy zkomplikovalo život řidičům na hraničních přechodech z České republiky, z Maďarska a Polska, kteří na vydání palubní jednotky čekali několik hodin. Kromě pomalého vydávání nezbytného technického vybavení si tehdy zástupci dopravních společností stěžovali na časté výpadky systému Tyto problémy vyústily v protesty dopravců.

Výměna palubních jednotek souvisí s prosincovým přechodem mýtného systému od rakouské společnosti Kapsch na nového provozovatele, konsorcium CzechToll a SkyToll. Výměnu jednotek je možné provést buď osobně na jednom z 200 obchodních míst v Česku, nebo prostřednictvím vydavatelů takzvaných tankovacích karet, nebo prostřednictvím internetu na webové adrese www.mytocz.eu.

Ministr dopravy si ověřil, kolik času registrace do systému zabere (říjen 2019):

Témata: dálnice
  • Nejčtenější

Firma přišla o miliony, při Black Friday kvůli chybě nabízela slevu 97 %

Švédská technologická firma Foreo, která působí i v Česku, nadělila během akce Black Friday kvůli cenové chybě svým...

Jak se podvádí na EET: účtenky se smyšleným kódem i snižování tržeb

Falešná účtenka nebo její nevydání. Finanční správa popisuje, jak podnikatelé upravují software v pokladnách, aby...

Centrální banky jsou v pasti. Pro boj s příští recesí jim nezbývají nástroje

Během desetiletého boje s následky finanční krize si přední světové centrální banky „vystřílely munici“ a ke zvládnutí...

Konec pirátských serverů omezil skoro pětinu uživatelů. Seriály našli jinde

Nedávné rušení nelegálních streamovacích serverů s filmy a seriály mělo dopad na 17 procent tuzemských internetových...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jezera by měla místo uhlí posloužit jako nová energie pro sever Čech

Severní Čechy by se mohly proměnit v ­oblast s největší koncentrací výroby obnovitelné elektrické energie ve střední...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Kam dál, Slavie? Manažer Nezmar připouští obavy: Jsme na hraně

Na Dortmund má jednu bizarní vzpomínku. Po letech se jí zasměje, ale tehdy? V březnu 2002 bylo Janu Nezmarovi ouvej....

  • Další z rubriky

Rychlovlak z Prahy do Drážďan pomůže i Mostu, slibuje projekt za 138 miliard

Louny, Most či Karlovy Vary mají šanci získat mnohem pohodlnější dopravní spojení s hlavním městem. Koleje do...

KLM po přeletu Atlantiku otočila letadlo kvůli sopce i koním na palubě

Jedenáct hodin strávili v letadle společnosti KLM cestující, kteří se chtěli z Amsterdamu přepravit do hlavního města...

V novém mýtu stále chybí čtvrtina očekávaných vozidel, kolony však nehrozí

Do nového mýtného systému je přihlášeno 344 tisíc vozidel, tedy tři čtvrtiny očekávaného počtu. Dalších přibližně 114...

Premium

České dráhy míří do zahraničí. Začít lze i s autobusy, říká ředitel Nebeský

Nový šéf Českých drah Václav Nebeský má kvůli vstupu nových dopravců na české koleje zálusk na cestující ze střední...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz