Podle dat leasingové společnosti Avolon Holdings, které cituje Wall Street Journal (WSJ), vznikne v letošním roce více než 90 leteckých společností. Noví hráči se formují ve všech koutech světa. Některé firmy povstávají z popela aerolinek, které zkrachovaly během pandemie, jiné obnovují plány, které měly už před pandemií, píše WSJ. Část podnikatelů zkrátka věří, že právě nyní nastal ten správný moment.
Austrálii a Nový Zéland spojuje bublina. Lidé mohou opět létat bez omezení |
Například britská investiční společnost nedávno spustila projekt Pragusa.one, se kterým plánuje operovat na dálkových leteckých trasách. Dopravce chce mít dvě základny, jednu v chorvatském Dubrovníku a druhou v Praze. Z těchto výchozích bodů by firma létala do vzdálených destinací, jako je Peking, jihoafrický Johannesburg nebo malajsijské hlavní město Kuala Lumpur.
První lety má naplánované na druhou polovinu června. Jde o trasy Dubrovník–New York a Dubrovník–Los Angeles, informoval web Simple Flying. Pragusa.one se chce odlišit od tradičních aerolinek mimo jiné tím, že cestujícím nabídne pouze třídu premium economy.
Pragusa.one se obrátila na Letiště Václava Havla Praha už v první polovině loňského roku. „Se zástupci jsme i nadále v kontaktu, nicméně další vývoj obnovení nebo spuštění dálkových spojení bude záviset zejména na obnovení příjezdového cestovního ruchu a spuštění souvisejících návazných služeb, které jsou pro něj klíčové,“ říká k tomu tisková mluvčí letiště Kateřina Pavlíková.
Letadlo „za babku“
Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) přišly světové aerolinky v roce 2020 o 126,4 miliard dolarů (více než 2,7 bilionů korun). Tento rok budou podle odhadu asociace tratit 47,7 miliard dolarů (více než jeden bilion korun). |
Mnozí podnikatelé jdou do specifického leteckého byznysu s vidinou výrazně levnějších leasingů letadel. Na vytížených letištích se během náročného roku také uvolňovaly příletové a vzletové sloty.
Někteří zakladatelé nových aerolinek se domnívají, že mají oproti tradičním hráčům letecké dopravy výhodu, protože začínají s čistým štítem a můžou budovat firmu, která odpovídá technologiemi poháněné době.
Například v Norsku nyní vzniká dopravce Flyr, jenž plánuje provozovat vnitrostátní linky. Zakladatelé Flyru nechtějí žádnou obří společnost s tisíci zaměstnanců, ale „lehké“ aerolinky s co nejútlejším týmem. K tomu má firmě dopomoci umělá inteligence, která bude pro Flyr odhadovat a určovat nejziskovější letové časy, uvádí Financial Times.
Na Islandu zase vzniká nízkonákladový dopravce, který by zprvu létal hlavně mezi evropskými destinacemi. Jde o startup Play, jemuž podle všeho nechybí ani důvěra investorů. Před nedávnem totiž získal od největších islandských investičních společností pět miliard islandských korun (860 milionů korun).
Do kokpitu klidně zítra
Noví hráči na trhu mohou počítat se zájmem kvalifikovaných pilotů a pilotek. Na příležitost čeká i mladý pilot Petr Kot, který přišel o práci u aerolinek loni na jaře. „Udržuji si všechny kvalifikace a čekám, až se situace zlepší. Doufám, že se to na podzim, až bude dostatečně vysoká proočkovanost, zlomí. Ale jinak bych rád skočil do kokpitu klidně zítra,“ říká Kot.
ČSA hrají druhé housle. Peníze z pomoci půjdou do Smartwings |
Podle něj je situace v Evropě o trochu horší než v USA. „Podle zdrojů, které mám v Americe, se tam už létá celkem normálně, aerolinky nabírají vyhozené piloty, a dokonce i úplně nové zaměstnance,“ dodává Kot.
Letectví v USA má navrch i podle poskytovatele analýz leteckého trhu, společnosti Cirium. Ta například uvádí, že podíl amerických a čínských aerolinek na globálním letectví znatelně vzrostl. Zatímco v roce 2019 měly čínské a americké aerolinky 40 procentní podíl na hodinách odlétaných komerčními letouny za den, letos je to 60 procent. A zatímco američtí dopravci jsou v počtu odlétaných hodin zhruba na dvoutřetinové úrovni roku 2019, evropské linky odlétaly s pasažéry jen 28 procent času, který strávily ve vzduchu před dvěma roky.
Optimismus zatím není na místě, říká expert
Letečtí dopravci by se podle společnosti Cirium měly vyvarovat uvažování, že svět v oblacích po pandemii bude kopií roku 2019. Před optimismem varuje i letecký expert a bývalý kapitán Boeingu 737 Ladislav Keller.
„Do čísel srovnatelných s rokem 2019 bychom se podle mě mohli dostat zhruba za pět let. Bude trvat dlouho, než se lidé naučí zase cestovat a než se naplno rozjede turismus. Pořád se bude narážet na různá omezení v jednotlivých státech,“ upozorňuje Keller.
Během prvních dvou měsíců roku 2021 byla mezinárodní komerční letecká doprava o 86,6 procent menší než před pandemií. Vnitrostátní provoz je na tom lépe. IATA předpokládá, že se domácí trhy dostanou na 96 procentní úroveň roku 2019 již v druhé polovině roku 2021. |
„Důležitou proměnnou jsou také cestující, kteří létali služebně za obchodem. Spousta z nich si zvykla, že byznys lze dělat i z pohodlí kanceláře pomocí videohovoru. Není dnes důvod někam létat a řešit věci osobně. Čili byznys cestující se budou vracet ještě pomaleji než turisté,“ dodává expert.
Keller je rovněž skeptický k myšlence, že by v současné době vznikaly desítky aerolinek, které by v budoucnu mohly být funkční a úspěšné. Podle něj ještě ten správný čas nenastal. Expert nicméně zmiňuje praktiky, při nichž někteří podnikatelé zakládají novou firmu „na troskách“ svých bývalých aerolinek.
Příkladem mohou být norské aerolinky Norse Atlantic Airways podnikatele Bjorna Tore Larsena, které chtějí nově prorazit s nízkonákladovými lety na dlouhé vzdálenosti. Jenže tento koncept už zkoušel dopravce Norwegian Air Shuttle, za nímž rovněž stál Larsen. Norwegian Air Shuttle se však dostaly do finančních problémů a nyní podstupují náročnou restrukturalizaci, v rámci níž se místo na dálkové lety chtějí soustředit na domácí trh a vnitrostátní trasy.
Z Prahy do světa
Kromě projektu Pragusa.one se pražského letiště týkají také nové letecké spoje. Jejich plánování podle mluvčí Pavlíkové záleží hlavně na aerolinkách.
„S ohledem na poptávku a strategie leteckých společností je v roce 2021 naší prioritou obnovení leteckých spojení do klíčových evropských destinací, kterých jsme si vytipovali celkem 45. S leteckými společnostmi jsme v kontaktu a další linky po Evropě by se mohly obnovit v závislosti na vývoji situace,“ komentuje Pavlíková.
Mezi již oznámené zcela nové linky patří lety do rumunské Bukurešti se společností Blue Air nebo linka do tureckého letoviska Antalya, kterou zajistí dopravce AnadoluJet. „Tato dvě spojení tak budou od letní sezony v nabídce poprvé. Další novinkou budou i přímé lety Croatian Airlines do chorvatského Splitu,“ doplňuje tisková mluvčí.
„Doporučujeme všem cestujícím, kteří mají aktuálně naplánovaný let, aby si vždy před cestou zjistili všechny aktuálně platné podmínky pro cestování do cílové destinace i pro návrat zpět do České republiky a vyhnuli se tak případným komplikacím při odbavení nebo při hraniční kontrole,“ zdůrazňuje Pavlíková.