Potvrzeno: nová tramvaj za 38 milionů dělá více hluku než ty staré

  15:30aktualizováno  15:30
Lidé si stěžovali na hlučnost nové tramvaje EVO 2, kterou nasadil do provozu v Liberci dopravní podnik. Měření potvrdilo, že tramvaj při jízdě příliš duní a vibruje. Víc než staré vozy.

Tramvaj teď rozebraná čeká, až vyjede zpět do ulic, v garážích dopravního podniku. | foto: MAFRA

"Měření potvrdilo to, co jsme předpokládali. Nová tramvaj nepřekračuje žádné normy, ale úplně v pořádku to není," uvedl provozní ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DMPLJ) Ludvík Lavička, který připustil, že hodnoty měření byly na hraně.

Na novou tramvaj, která jezdí v Liberci ve zkušebním provozu od září roku 2012, si stěžovali hlavně obyvatelé domů v ulici 5. května. Její hluk přirovnávali k dunění tanků, které nás přijely v roce 1968 "osvobodit od kontrarevoluce".

"Když tramvaj jela poprvé, bylo pět hodin ráno. Myslela jsem, že je nálet. Bála jsem se, že nám spadne dům. To dennodenní dunění se nedá vydržet ani se zacpanýma ušima," stěžovala si Jiřina Šímová žijící v centru Liberce.

Protože si obyvatelé ulice 5. května stěžovali a hrozili sepsáním petice, rozhodlo se vedení DPMLJ vibrace změřit. Jedno čidlo umístilo na patu domu a druhé do bytu stěžovatele Josefa Kronďáka.

Nová tramvaj je teď schovaná v garáži

"Dostali jsme výsledky měření, ale je to příliš odborné. Čemu jsme rozuměli je, že vibrace, které naměřili, jsou několikanásobně vyšší, než když kolem jedou staré tramvaje T3. Počkáme a uvidíme, jestli úpravy podvozku to dunění a vibrace sníží," uvedl Josef Kronďák, kteří žije v ulici 5. května několik desítek let.

Nová tramvaj EVO 2, která najezdila ve zkušebním provozu 15 tisíc kilometrů, leží v současnosti rozebraná v garážích DPMLJ. Provádí se na ní jedna z posledních zkoušek, které jsou potřeba k homologaci. Při tom vyměňují pryžo-kovové tlumící prvky, které byly příčinou nadměrných vibrací i hluku.

"Je jich dvanáct a jsou u každého kola. Mají měkčí pérování a jejich výměna by měla problém vyřešit," informoval ředitel Lavička. V dílnách nyní prověřují opotřebování jednotlivých dílů, které zároveň procházejí testem pevnosti. V rámci této zkoušky poslali jednu ze šesti náprav na testy do Prahy.

Upravená tramvaj vyjede znovu v polovině dubna

"Zatím jsme zjistili jen větší opotřebení brzd a brzdových kotoučů. Nemá to ale nic společného s novou tramvají. Na vině je letošní tuhá zima, v níž se hodně solí. Problémy s tím mají všechny naše tramvaje," přiblížil vedoucí vozovny Josef Kolář.

"Letos je sůl zvlášť agresivní. Když jeden den tramvaj nejede, kotoučové brzdy zrezaví," potvrdil Ludvík Lavička.

Smontovaná EVO 2 vyjede znovu do libereckých ulic v polovině dubna. Poté bude následovat další kontrola měření vibrací.

Nové liberecké vozy provázely problémy od samého začátku.

Tramvají mělo být celkem osm a měly stát víc než 350 milionů korun. Cenu kritizovala opozice, která tvrdila, že by dopravní podnik měl tyto peníze investovat do oprav stávajících kolejí a stavby nových tratí. Například na sídliště Dobiášova. Právě pro ni je nová tramvaj kapacitně i technicky stavěna.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Aerolinky upravují rezervační systémy. Přidávají nové možnosti při volbě pohlaví

Ilustrační snímek

Cestující, kteří se necítí ani jako muži ani jako ženy, si u amerických leteckých společností budou moci vybrat z více...

Ryanair chystá „lítačku“ pro věrné klienty. Chce za ni 5 000 korun

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800

Irská aerolinka Ryanair se přidává do řady dopravců, kteří nabízí svým zákazníkům věrnostní programy. Spouští totiž...

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Najdete na iDNES.cz