Irský soud má v příštích pěti měsících dohlížet na restrukturalizaci dluhu aerolinek. Podle údajů z konce září společnost dluží 66,8 miliard norských korun (165 miliard českých korun). K dispozici má přitom jen 3,4 miliard norských korun v hotovosti (méně než 8,4 miliard korun). Akcie firmy jsou i nadále obchodované na burze v Oslu a aerolinky chtějí pokračovat v omezeném letovém plánu.
Norwegian Air si podle slov svých představitelů vybraly k soudnímu řízení Irsko, protože zde mají flotilu. Žádost o ochranu před věřiteli přichází týden poté, co norská vláda odmítla společnosti poskytnout další finanční pomoc. Dopravce na to reagoval prohlášením, v němž uvedl, že ho čeká velmi nejistá budoucnost.
Ve středu kvůli neposkytnutí finanční pomoci demonstrovali zaměstnanci aerolinek před parlamentem v Oslu. Vláda nicméně již na jaře poskytla aerolinkám záruky na půjčku tří miliard norských korun (7,38 miliard korun).
Dopravce si podle Guardianu vybudoval reputaci na rekordně nízkých cenách dálkových letů. Nabízel například letenku za 69 liber (zhruba dva tisíce korun) za linku přes Atlantik. Před dvěma lety se Norwegian Air stala největší leteckou společnosti mimo USA spojující Evropu s New Yorkem a předběhla tak British Airways.
Dopravce věří, že má dostatek likvidity na to, aby zvládl proces restrukturalizace. Nyní provozuje lety s šesti letadly a během zimy by měl operovat jen v domovském Norsku.
Dluhy místo finančního polštáře
„Náš záměr je jasný. Z tohoto procesu vzejdeme jako finančně stabilnější a konkurenceschopnější letecká společnost s novou finanční strukturou, správně velkou flotilou a vylepšenou nabídkou pro zákazníky,“ uvedl ve středu výkonný ředitel společnosti Jacob Schram.
Nutno však říct, že aerolinky do pandemického období nevstupovaly s pověstným finančním polštářem. V rámci masivní expanze si hodně půjčovaly.
Boeingy 737 MAX získaly povolení, mohou se vrátit do provozu |
„Problémy společnosti Norwegian Air vznikly její vlastní zásluhou díky ambicím a expanzi v oblasti nízkonákladových dálkových letů,“ komentuje situaci John Strickland, analytik JLS Consulting. „Firma obracela každý kámen, aby zastavila ztráty, snížila dluh a zvýšila vlastní kapitál. Poté se navíc musela vypořádat s pandemií.“
V rámci restrukturalizace se mají aerolinky přeorientovat z dálkových letů na evropské regionální trasy. Avšak podle analytiků bude i tato cesta přinášet v budoucnu výzvy.
„Krátké trasy budou plné konkurence. Máte zde několik dobře zavedených hráčů, jako je Ryanair a Wizz Air, kteří podle všeho poměrně dobře zvládli koronavirus, a kteří budou mít hodně kapacit na lety na krátkou vzdálenost,“ myslí si Dan Thomas z výzkumné firmy Third Bridge.