Úterý 1. prosince 2020, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 1. prosince 2020 Iva

NKÚ: Z peněz na přístavy v Kolíně spravili železniční most a nádraží

  8:39
Z peněz, které byly určeny na modernizaci vodních cest a přístavů, se v Kolíně opravil železniční most a nádraží. Zjistil to Nejvyšší kontrolní úřad. Finance měly jít na rozvoj vodní dopravy a zvýšení jejího podílu na nákladní dopravě, který je zatím minimální.

Zdvihací železniční most ve středočeském Kolíně (březen 2014) | foto:  František Vlček, MAFRA

„Z prostředků na rozvoj vodní dopravy tak byla zaplacena například kompletní rekonstrukce dvou nástupišť na nádraží v Kolíně - a to včetně nového zastřešení, osvětlení, informačního systému či výměny nákladního výtahu,“ popsala mluvčí Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) Olga Málková.

Doplnila, že při zadávání některých stavebních prací navíc Ředitelství vodních cest porušilo zákon o veřejných zakázkách.

„Jak uvádí NKÚ, prodražení rekonstrukce mostu v Kolíně způsobily investice do železniční infrastruktury. Jenže i tyto investice byly potřebné a stát se je chystal realizovat (například rekonstrukce nástupišť a kolejí na nádraží). Žádné prostředky se neztratily a železniční trať se výrazně zkvalitnila, pouze byly investovány z jiné položky resortu dopravy,“ reagoval na zprávu kontrolorů tiskový mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Doplnil, že výtky týkající se administrativních postupů, víceprací a zadávání veřejných zakázek nastaly před více než čtyřmi lety. „Od té doby nejen Ředitelství vodních cest kompletně změnilo personální obsazení oddělení veřejných zakázek, ale zavedlo nové zpřísněné postupy, aby se tyto problémy již nemohly opakovat,“ dodal.

„Rekonstrukce kolínského železničního mostu nebyla jediným problematickým projektem, u něhož rostly náklady. Ministerstvo dopravy schválilo k financování řadu dalších projektů, které vykazovaly významné nedostatky, a souhlasilo s navyšováním jejich rozpočtů, aniž by se příčinami těchto nárůstů dostatečně zabývalo,“ doplnila Málková.

Například u projektu splavnění Vltavy v úseku České Budějovice - Hluboká nad Vltavou ministerstvo schválilo bez připomínek trojnásobné navýšení nákladů. Ty tak vyšplhaly na 880 milionů korun. Podobně tomu bylo podle Málkové i u dalších dvou projektů.

Navýšení nákladů Vltavské vodní cesty nastalo podle Bukovského během přípravy tohoto projektu, kdy Ředitelství vodních cest zjistilo, že původně odhadované náklady na základě jen rámcových podkladů bez podrobných geologických průzkumů jsou značně podhodnocené. „Během stavby se ale žádné další zvýšení již nekonalo a naopak byly stavby dokončeny s úsporami,“ poznamenal Bukovský.

Ministerstvo dopravy připouští, že další investice do modernizace labské vodní cesty pro nákladní dopravu postrádají smysl, pokud nebude dokončen projekt Plavební stupeň Děčín, který řeší problematický plavební úsek na dolním Labi.

Tento projekt opakovaně naráží na problémy při posuzování vlivu na životní prostředí, jeho výstavba byla již několikrát odložena a v současné době je naplánována na roky 2018 až 2021. Přesto Ministerstvo dopravy na středním toku Labe schválilo výstavbu řady projektů.

„Přestože jedním z hlavních cílů prioritní osy 6 operačního programu Doprava, z níž byla modernizace vodních cest především financována, bylo zvýšení podílu vodní dopravy na nákladní dopravě, tento podíl nadále zůstává zanedbatelný. V posledních pěti letech dosáhl nejvýše 0,43 % objemu přepravovaného zboží v tunách. Počet překladišť napojených na vodní cesty se nezměnil,“ dodala Málková.

Úřad se  zaměřil na působení Ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury a Ředitelství vodních cest zejména při přípravě a výstavbě tří finančně nejvýznamnějších projektů na labské a vltavské vodní cestě, tedy na rekonstrukci železničního mostu v Kolíně, dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice - Týn nad Vltavou a modernizaci přístavu v Ústí nad Labem - Vaňově. Kontroloval účelnost a hospodárnost prostředků vynaložených od roku 2009 na rozvoj a modernizaci vodních cest a přístavů.

Autor:
  • Nejčtenější

Koruna vůči euru posiluje nejvíc za 12 let, zlevní nákupy ze zahraničí

Koruna posiluje proti euru nejvíce od června 2008. Od začátku listopadu posílila z 27,18 Kč/EUR na 26,16 Kč za euro,...

Letos bez šance, zlobí se zákazníci. Ikea nestíhá nápor online objednávek

Švédská nábytkářská firma Ikea je v probíhající druhé vlně pandemie nemoci covid-19 na hraně svých kapacit. Počet...

Lepší ve čtvrtek než za týden, reagují podnikatelé. Pohlreich už tomu nevěří

Restaurace, obchody i služby mohou od čtvrtka otevřít. Vláda rozhodla o přechodu Česka do 3. stupně protiepidemického...

OSA má zaplatit 11 milionů pokutu. Vybíral poplatky v hotelech bez hostů

Ochranný svaz autorský dostal pokutu 10,67 milionu korun od Antimonopolního úřadu za neoprávněné vybírání poplatků....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Soukromých dálnic přibude, další na řadě je alternativa k brněnské D1

Premium První tuzemský dálniční PPP projekt ještě není hotov, přesto ministerstvo dopravy už chystá další mnohamiliardovou...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Soukromých dálnic přibude, další na řadě je alternativa k brněnské D1

Premium První tuzemský dálniční PPP projekt ještě není hotov, přesto ministerstvo dopravy už chystá další mnohamiliardovou...

Ztráty za 3,5 bilionu korun. Aerolinky krvácejí víc, než se čekalo

Ztráta leteckých společností za letošní a příští rok dosáhne podle aktualizovaných předpokladů celkem 157 miliard...

Siemens vyvíjí vlak poháněný vodíkem. Místo zplodin bude vyrábět vodu

Společnost Siemens Mobility a německý železniční dopravce Deutsche Bahn začaly s vývojem vlaků na vodíkový pohon a...

Utáhnout šrouby, naleštit křídla. Boeingy 737 MAX se připravují k provozu

Na mezinárodním letišti Grand County Airport v americkém státě Washington je nebývale rušno. Zde stojící letadla Boeing...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Mívám silné sny. A přání se mi plní, říká MOgirl Ria

Chtěla být ajťačkou a díky úsilí si onu profesi i osvojila. „Pak jsem měla ještě malý, druhý sen stát před objektivem...