Stavba železničních uzlů je dražší, delší a nepromyšlená, vytýká NKÚ

  9:34aktualizováno  10:35
Výstavba železničních uzlů v letech 2009 až 2012 byla nekoncepční a v řadě případů dražší a delší, než by měla být. Tvrdí to Nejvyšší kontrolní úřad. U pěti projektů se cena navýšila až o pětinu, další nedávají smysl. Třeba myčka vagonů za téměř 306 milionů se pronajímá soukromé firmě za 4 miliony ročně.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Kritiku NKÚ sklidilo ministerstvo dopravy, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

V pěti ze dvanácti projektů na železniční stavby se dodatečně navyšovaly ceny, a to o 8 až 19 procent. Například výstavba první fáze odstavného nádraží v Brně se prodražila z původních 2,4 miliardy korun o 459 milionů, cena za modernizaci trati z pražské Libně do Běchovic se navýšila z 2,2 miliardy korun o 411 milionů.

Více práce zadávala správa železnic v jednacím řízení bez uveřejnění, přestože to zákon neumožňoval, tvrdí NKÚ. V případě stavby průjezdu železničního uzlu Kolín, která se také prodražovala, zkrátila SŽDC lhůtu na podání nabídek z 52 na 27 dní, aniž by to předem oznámila.

Investice do myčky by se vrátila za 75 let

Z kritizovaných projektů vyčnívá případ brněnské myčky vagonů, která se v rámci modernizace odstavného nádraží v Horních Heršpicích dodatečně postavila za téměř 306 milionů korun. V roce 2011 se ale pronajala soukromé firmě za 4 miliony korun ročně. Pokud by se nic nezměnilo, investice by se vrátila za 75 let. Myčku schválilo ministerstvo dopravy, které však nemá žádný doklad o efektivnosti a návratnosti investice.

"SŽDC nepředložila žádný doklad, z něhož by bylo zřejmé, kterými dopravci a v jakém rozsahu je myčka kolejových vozidel využívána, a to s odůvodněním, že tyto informace nemá k dispozici, protože myčku kolejových vozidel neprovozuje," uvedl NKÚ ve své zprávě.

Kontroloři tvrdí, že železniční výstavba je nekoncepční, protože správa železnic měla zajištěny prostředky na financování části staveb vždy jen na jeden rok dopředu.

"Tyto projekty jsou přitom převážně otázkou více let, někdy i desetiletí," uvedl Nejvyšší kontrolní úřad. Dále tvrdí, že ministerstvo dopravy a SFDI nemají jasně stanovené priority ani posloupnost infrastrukturních investic.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely...

Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od...

Najdete na iDNES.cz