Německé omezení dieselů masivní zlevnění vozů nepřinese, míní autobazary

  17:22aktualizováno  17:22
Česko nezaplaví po rozhodnutí soudu v Lipsku auta s naftovými motory, předpokládají české bazary. Soud sice umožnil německým městům vjezd vozidel s dieselovým motorem zakázat, jejich majitelé se jich ale podle autobazarů hromadně zbavovat nebudou. Očekávat prý nelze ani masivní zlevňování automobilů.

(ilustrační snímek) | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

„Nárůst starších aut s dieselovými motory nebude nijak dramatický. Podobná omezení v Německu platí už dlouho. Majitelé dieselových aut se tak například do center měst s emisními zónami naučili jezdit městskou dopravou, ve velkém se ale svých dieselových aut nezbavují,“ uvedl ředitel strategie a rozvoje Auto ESA Pavel Foltýn.

Úplný zákaz dieselů v německých městech? Připravte se na něj, vzkázal soud

Podobný názor má i konkurenční prodejce ojetých aut, společnost AAA. „V současné době vidíme, že proti sobě jdou dva trendy - mírné zvýšení dovozu levnějších, více ojetých a starších dieselů zejména z Německa, a zároveň zvýšený zájem o benzinové zánovní vozy,“ uvedl provozní ředitel sítě autocenter AAA Auto Petr Vaněček. 

Vozidla, která v Německu nevyhovují emisním normám, jejich majitelé prodávají do Česka už delší dobu. Po úterním rozhodnutí nelze očekávat raketový nárůst prodejů a s tím související snižování jejich ceny.

Nemusí jít pouze o diesely

Nejvyšší správní soud projednával dva případy, v nichž soudy nižší instance nařídily lidnatým zemím Severnímu Porýní-Vestfálsku a Bádensku-Württembersku, aby upravily plány čistoty ovzduší pro Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tato města co nejrychleji začala dodržovat hraniční hodnoty pro oxid dusičitý (NO2). 

Fotogalerie

Soud ve Stuttgartu přitom konstatoval, že zákazy jízdy naftových aut jsou nejefektivnějším opatřením ke zlepšení čistoty ovzduší a je k nim možné přistoupit bez dalších legislativních změn už nyní, uvedla ČTK.

Případné postihy by se tak podle poradce spolku Čistá mobilita Petra Vomáčky nemusely týkat pouze naftových aut. Zákazy by mohly dopadnout například na lodě, různé stroje a komíny. Výjimku ze zákazů, které by už během letošního roku mohly začít platit pro vozy s emisní normou Euro 4 a starší, by měly mít vozidla zásobování, městská hromadná doprava nebo vozidla integrovaného záchranného systému.

Zatímco bazary od aktuálního dění žádnou významnou změnu nečekají, tuzemští výrobci aut situaci bedlivě sledují. „Jako výrobce budeme pochopitelně na případnou změnu poptávky na německém trhu reagovat. Nabídku motorů máme u námi vyráběných aut širokou,“ uvedl mluvčí automobilky Hyundai v Nošovicích Petr Vaněk.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Najdete na iDNES.cz