S papírovými jízdními řády ve stanicích se cestující setkávají od počátku osobní železniční dopravy. Německá společnost Deutsche Bahn si ale v poslední době zahrávala s myšlenkou, že ve vitrinách, v nichž žlutá barva značí odjezdy vlaků, zatímco bílá příjezdy, ty příjezdové nechá odstranit. Vysloužila si však za tento krok vlnu kritiky. Zatím chce dopravce prozkoumat, kolik lidí tyto tištěné jízdní řády v železničních stanicích skutečně používá, píše portál Süddeutsche Zeitung.
Noční Berlín brázdí vlaky duchů. Soupravám expresů chybějí odstavné koleje |
Společnost Deutsche Bahn informovala o tom, že v polovině letošního prosince odstraní v 570 z celkového počtu 5 400 německých železničních stanic papírové jízdní řády, které informují pasažéry o času příjezdu a koleji konkrétního spoje do stanice. Svou snahu zdůvodnil podnik mimo jiné úsporou nákladů souvisejících s tiskem.
„Cestující dostávají informace o příjezdu vlaku mnohem spolehlivě jinými způsoby. Částečné odstranění papírových jízdních řádů je příspěvek k příznivějšímu životnímu prostředí,“ uvedla v tiskové zprávě společnost Deutsche Bahn.
Německá „ostuda“. Švýcarsko zpožděné rychlíky často na své území nepouští |
Deutsche Bahn zároveň uvedly, že časy příjezdů jsou na tištěných jízdních řádech v Německu velmi často neaktuální, na rozdíl od informací na digitálních příjezdových tabulích, které jsou součástí většiny stanic. Firma argumentovala i tím, že čím dál více cestujících raději vyhledává informace o konkrétním spoji v mobilních aplikacích.
Problémy na německé železnici nekončí. Plynulost a včasnost je už skoro nemožná |
„Tištěné jízdní řády jsou pro hrubou orientaci cestujících důležité. Pokud by se odstranily, tak v podstatě každý, kdo nemá mobilní telefon, bude mít smůlu. To mi přijde škoda. Jsem přesvědčený, že železnice mají poskytovat více informací než méně,“ okomentoval situaci pro německý portál politik Stefan Gelbhaar.
Redakce iDNES.cz oslovila s dotazem i Správu železnic, která zajišťuje provoz a modernizaci železničních cest v České republice. Tisková mluvčí Nela Eberl Friebová uvedla, že společnost se ubírá obdobným směrem. „Správa železnic rovněž nahrazuje na nádražích papírové jízdní řády těmi elektronickými. Jedná se o postupné kroky, výměna se řeší například s celkovou rekonstrukcí nádraží budovy,“ uzavírá.