Německá vláda kývla na mýtné pro osobní auta, Česko zvažuje žalobu

  12:03aktualizováno  16:35
Mýtné pro osobní auta na německých dálnicích se blíží. Tamní vláda ve středu návrh schválila, očekává se, že bez potíží projde i parlamentem. Platit na dálnicích v Německu by se tak mělo od roku 2018 nebo 2019. Proti opatření má výhrady řada zemí. Česká vláda zvažuje, že spolu s Rakouskem podá proti postupu Německa žalobu.
Německá dálnice A9 na severu Mnichova | Ilustrační snímek

Německá dálnice A9 na severu Mnichova | Ilustrační snímek | foto: Reuters

Spolková republika už sice má platný zákon o mýtném pro osobní auta, poplatky však i kvůli výhradám Evropské komise a protestům dalších zemí zatím nezavedla.

Původní zákon počítal s tím, že majitelé aut registrovaných v Německu budou od platby za jízdu na dálnicích de facto osvobozeni, protože se jim přesně o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Řidiči z ostatních zemí Evropské unie by tím však byli podle Komise diskriminováni.

Vypracován tak byl nový návrh, s nímž už Evropská komise vyjádřila souhlas. Koncept vychází z toho, že Berlín může německým řidičům náklady na poplatky kompenzovat v závislosti na tom, jak ekologickým vozem jezdí. Majitelé aut s velmi nízkými emisemi tak nyní získají ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na mýtném.

I tento postup však některé země osmadvacítky považují za diskriminační, protože znamená, že se všem Němcům náklady na mýtné přinejmenším vrátí, a poplatky tak de facto budou platit pouze cizinci.

O schválení nového návrhu informovalo na Twitteru ministerstvo dopravy.

25.ledna 2017 v 10:53, příspěvek archivován: 25.ledna 2017 v 12:07

#PKW #Maut vom Bundeskabinett beschlossen. Systemwechsel von Steuer- zur Nutzerfinanzierung kommt. https://t.co/e9CQTL8Wqz

Nákup v Drážďanech se prodraží

Cena za jízdu po německé dálnici se bude odvíjet od emisí, které daný vůz produkuje. Například za desetidenní mýtné, které zřejmě bude využívat i řada Čechů, se poplatek bude pohybovat v rozmezí 2,5 eura až 25 eur (zhruba 68 až 675 korun). Nejdražší roční mýtné bude stát 130 eur (3 500 korun).

Ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) zatím nepočítá s tím, že by se povinnost platit dálniční poplatky nevztahovala na některé příhraniční regiony, jak to požaduje část představitelů německých spolkových zemí. Od mýtného pro osobní vozy si Dobrindt slibuje čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun). Využití těchto financí bude vázané na výstavbu a údržbu silniční infrastruktury.

Zástupci skupiny zemí, které mají k německému mýtnému výhrady, se ve středu scházejí v Bruselu. K nejhlasitějším odpůrcům patří Rakousko, které spolu s Nizozemskem připravuje žalobu k Soudnímu dvoru Evropské unie.

Český premiér Bohuslav Sobotka považuje záměr německé vlády za neférový vůči občanům ostatních členů Unie. „Cílem naší vlády je v této věci chránit práva českých občanů i podnikatelů. V EU musí nadále platit spravedlivá a rovnocenná pravidla pro všechny státy i občany. Požádám proto ministra dopravy Ťoka o vypracování analýzy ke vzniklé situaci,“ prohlásil Sobotka s tím, že z výsledků vyplynou další kroky. „Pokud se potvrdí, že pro ČR vzniknou negativní diskriminační dopady, vláda zváží připojení k připravované žalobě Rakouska na postup Německa,“ dodal.

Ťok sice rozumí snaze Berlína zavést na německých silnicích mýto, systém však podle ministra nesmí být diskriminační, tedy zaměřený jen na řidiče z jiných zemí. „Finální podobu zákona jsme dosud neměli k dispozici. Počkáme na právní analýzu toho, jak je zákon napsán, a podle toho se dále rozhodneme. Pokud by návrh byl diskriminační, postavíme se proti němu,“ uvedl Ťok.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Příliš Přepychový Projekt. Poslanci řeší dostavbu D4 za soukromé peníze

Zatím poslední část dálnice D4 ze Skalky do Hájů nedaleko Příbrami byla uvedena...

Přestože ministerstvo dopravy vybírá investora pro dostavbu chybějících 32 kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem už...

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Najdete na iDNES.cz