Největší reklamace v historii: ostravská dálnice za čtyři miliardy

  12:25aktualizováno  12:25
O úsek dálnice D1 na Ostravsku, dříve označovaný jako D47, se zřejmě povede největší reklamační spor v historii českého stavebnictví. Měsíc poté, co Ředitelství silnic a dálnic poprvé upozornilo na stavební odpad a suť v podloží zvlněné dálnice, vycházejí najevo další problémy.

Úsek dálnice D47 u Lipníka nad Bečvou. - D47 | foto: ŘSD

Čtyři roky staré mosty jsou ve špatném stavu, poklesly o více než tři centimetry, což přesahuje trojnásobek předepsané normy. Po společnosti Eurovia, která dálnici postavila, proto teď stát chce opravu. "Myslíme to vážně, tento problém musíme vyřešit," říká ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).
 
Mimořádnou kontrolu pro ŘSD dělala společnost Mott MacDonald, která v minulosti kritizovala vysoké ceny dálnic. Podle šéfa ŘSD Reného Poruby jsou závady tak vážné, že je možné i zbourání mostů a jejich znovupostavení. Stavební firma pochybení odmítá. Dálnice za více než čtyři miliardy je stále v záruce a spor se povede právě o obří náklady na rekonstrukci.

Od pátku musí kvůli závadám jezdit řidiči přes tři mosty v Ostravě jen šedesátkou, i když jde o dálnici. (podrobnosti zde) Vyšší rychlost by totiž podle odborníků vedla ke zhoršení problémů mostu a ohrozila by bezpečnost. Omezení platí do poloviny příštího roku. "Bude záležet na tempu opravy mostů. Pokud nás Ředitelství silnic a dálnic požádá o prodloužení termínu, vyhovíme. Primárně nám jde o bezpečnost," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Dálnici D1 (tehdy označovanou D47) stavělo sdružení firem v čele Ostravskými dopravními stavbami (ODS) a Eurovií, která však ODS v té době z poloviny vlastnila. Někdejší šéf ODS Pavel Vítek jakoukoliv vinu odmítá. "Dělá se z toho aféra, ta dálnice je v pořádku. Pokud tam jsou nějaké vady, je to spíše na odbornou debatu, ale jsem přesvědčen, že tam je vše v pořádku," tvrdí Vítek.
 
Stejně tak odmítá jakékoliv chyby Eurovia, podle které se stavěla silnice tak, jak stát požadoval. "Většina údajných vad vznikla právě kvůli rozhodnutí ŘSD, nikoliv vinou špatného postupu stavební společnosti," uvedla mluvčí Eurovie Petra Kučerová. Podle ní navíc velkou část vad způsobilo ŘSD nedostatečnou údržbou.

Eurovia nevidí problém ani v "sednutí" mostu o několik centimetrů. "Mosty jsou proto projektovány tak, aby mohlo k takovýmto pohybům docházet. Dosavadní pohyb konstrukce je navíc zcela v souladu s původním očekáváním," dodala Kučerová.

Autor:

Nejčtenější

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Další z rubriky

Méně zplodin v lodní dopravě. Elektrický trajekt dokončil první plavbu

V Dánsku provozují trajekt Ellen, který je poháněný pouze elektrickou energií z...

Plně elektrický trajekt Ellen, který je největší na světě, dokončil svoji první plavbu mezi dánskými ostrovy Aero a...

Stát dá v roce 2020 na dopravní stavby o pět miliard více, než plánoval

6. MÍSTO: Obchvat Plzně na dálnici D5 (Plzeňský kraj) - Poslední 3,5 km dlouhý...

Stát v příštím roce vynaloží na dopravní stavby 87 miliard korun, o pět miliard více, než původně plánoval. O další...

Nové pokladny na Masaryčce. Opravy nádraží spolknou dalších sto milionů

Na pražském Masarykově nádraží otevřeli nové pokladny na místě bývalých...

Od úterý slouží cestujícím na pražském Masarykově nádraží nové pokladny na místě bývalých veřejných záchodů. Místo...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz