V minulém roce přišlo na celém světě o život 556 lidí, kteří se rozhodli cestovat letadlem. Rok předtím si létání vyžádalo 44 obětí, uvedl portál Aviation Safety Network (ASN).
Největší tragédie se odehrála v říjnu, kdy se v Indonésii zřítil do moře Boeing 737 společnosti Lion Air. Při nehodě přišlo o život 189 lidí. Takových fatálních nehod ASN loni evidovala patnáct. Dalšími byla havárie letounu na Kubě, kde v důsledku lidského selhání zemřelo 112 lidí, v únoru zemřelo 66 lidí při havárii v letadla íránském pohoří Zagros. Dalších 55 cestujících nepřežilo přistání letadla na nepálském letišti Kathmandu.
Taková bilance vypadá až hrozivě při srovnání s loňským rokem. Ten byl však v historické řadě velmi mírným pokud jde o ztráty na životech. Při komerčních letech dokonce nepřišel o život nikdo. V desítce nehod zemřelo přes čtyřicet lidí.
V dlouhodobém srovnání naopak loňský rok potvrzuje, že létání se stalo bezpečnější, než to bylo v minulosti. Vzdušný prostor loni křižovalo 37,8 milionu letů a na 2,5 milionu letů tak připadá jedna letecká nehoda s obětmi na životech.
KVÍZ: Kolik lidí má fóbii z létání a které aerolinky mají v logu ptáka? |
„Pokud by se počet havárií loni vrátil na úroveň před deseti lety, došlo by k 39 fatálním nehodám,“ napsal Harro Ranter z nizozemského portálu. Počet nehod, respektive obětí se tak za jednu dekádu snížil více než dvojnásobně. A v roce 2000 se fatálních nehod přihodilo dokonce 64.
Nejméně deset z pětadvaceti nejhorších leteckých havárií v uplynulých pěti letech spadá do kategorie „ztráta kontroly“. Nejzávažnější problém zahrnuje vychýlení z plánované trasy, způsobené mechanickou závadou, lidským selháním nebo přírodními vlivy.