V polovině září Česká Třebová slavnostně otevře svůj dopravní terminál. Za 330 milionů korun město vybudovalo jedno z nejmodernějších nádraží v zemi. Ale odjezdy vlaků, které se tady budou na světelných tabulích zobrazovat, tomu neodpovídají.
Řada rychlých vlaků totiž v novém jízdním řádu Třebovou nadále ignoruje. Návrh jízdních řádů, který má platit od 12. prosince, hodnotí Třebováci jako zase o něco horší než řád minulý.
"Všechny vlaky mimo dvou nočních lůžkových vlaků by tady měly z logiky věci zastavovat. Ale nezastavují a nikdo není schopen vysvětlit mi proč," říká starosta města Jaroslav Zedník.
"Chybí také vlaky, kterými by se mohli lidé dostat před šestou hodinou ráno do práce do Pardubic," upozorňuje Milan Mikolecký z České Třebové.
Podle nového jízdního řádu budou cestující v Pardubicích buď příliš brzy, nebo příliš pozdě. Přitom expres, který je v Pardubicích v 5:25, v Třebové nestaví. Podle Českých drah má ovšem Česká Třebová spojení, které ji mohou jiná města závidět.
"Podle návrhu jízdního řádu zastavují v České Třebové všechny vlaky IC operované Českými drahami, většina vlaků EC vyjma některých spojů z Rakouska a Maďarska a všechny rychlíky. Výjimku tedy tvoří pouze spoje SC Pendolino a noční vlak EN a několik zmíněných spojů EC. Česká Třebová tak má v porovnání i s velkou částí krajských měst lepší spojení," říká mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Dálkové vlaky má na starosti ministerstvo dopravy, které je u Drah objednává. Argumenty ministerských úředníků jsou podobné: Třebová má vlaků dost, víc než větší města.
Třebová s nadějí čeká na Regio Jet, tedy pobočku Student agency, která vstupuje na koleje jako konkurent Českých drah. Jejich Intercity z Prahy do Třince, který začne jezdit příští rok v červnu, ale v Třebové nestaví. "Jednáme s nimi a od příštího podzimu stavět budou," říká starosta Zedník.
Třebováci mají vůči svému dlouholetému požadavku i odpůrce. Dopraváci sdružení do Drážní společnosti při ČVUT v Praze napsali petici, kterou bojují o to, aby pro zkrácení jízdních dob expresy ve Třebové nestavěly. Petici se 409 podpisy předali ministerstvu dopravy.