Mýtné se v ČR platí od ledna roku 2007, zatím pouze na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Ilustrační foto.

Mýtné se v ČR platí od ledna roku 2007, zatím pouze na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Na mýtném se loni vybralo o 578 milionů více než v roce 2007

  • 10
Automobiloví dopravci zaplatili v loňském roce na elektronickém mýtném 6,14 miliardy korun. To je o 578 milionů více než v roce 2007. Podle mluvčího společnosti Kapsch, která systém postavila a spravuje ho, ale firma letos očekává stagnaci i pokles.

Mýtné vynášelo téměř po všechny měsíce meziročně více peněz, ke konci roku se však růst kvůli krizi zpomalil.

Podle šéfa společnosti Kapsch lze očekávat, že odstávky továren se na výběru mýta projeví výrazněji již počátkem tohoto roku. "Zatím odhadujeme, že krize průmyslu se na vybraném mýtném projeví poklesem zhruba o deset až 15 procent proti minulému roku," řekl Karel Feix.

Oživení by mohlo přijít už v druhé polovině roku

"Budeme pokládat za úspěch, když rok 2009 bude vůči tomu skončenému bez nějakých výrazných ztrát," uvedl děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Oživení ekonomiky spojené s nárůstem přepravy by podle něj mohlo přijít v druhé polovině příštího roku.

Výnosy z mýtného putují do fondu dopravy, který však musí část poslat firmě Kapsch. Celkové náklady na výstavbu mýtných bran a technologického zázemí byly 5,2 miliardy korun, za minulý rok z toho podle splátkové kalendáře stát zaplatil 25 procent. Systém bude stát splácet až do roku 2010.

Zhruba miliardu ročně navíc Česko platí společnosti Kapsch za služby spojené s údržbou a provozem mýtného systému.

Rozšíření mýtného mají v rukou poslanci

Mýtné se v ČR platí od ledna roku 2007, zatím pouze na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Mýtná povinnost se vztahuje na kamiony o hmotnosti 12 tun a těžší. Záměrem ministerstva dopravy je rozšířit povinnost i na malé nákladní vozy od 3,5 tuny. Zamýšlený termín 1. leden letošního roku se však kvůli legislativnímu procesu nestihl.

Další osud mýtného pro malé náklaďáky mají nyní v rukou poslanci hospodářského výboru sněmovny, kteří se budou problémem zabývat v polovině ledna. Jako nejpravděpodobnější další termíny rozšíření mýtného připadají v úvahu polovina letošního roku nebo začátek roku 2010.

Mýtný systém bude podle plánů ministerstva sloužit od července zřejmě také ke kontrole osobních vozů. V souvislosti s tím se počítá s výměnou nalepovacích dálničních známek za takzvané elektronické viněty. Osobní vozy by však i nadále platily za časový úsek a nikoliv za ujeté kilometry, jak je tomu u kamionů. - Nová dálniční známka? Elektronická krabička už od příštího roku

Ministerstvo dopravy do budoucna nevylučuje rozšíření mýtného z dálnic a rychlostních silnic na větší část silniční sítě.

,