Na dostavění dálnice čekají například Jižní Čechy, obyvatelé Pardubického a Olomouckého kraje, jejichž městy prochází přetížená silnice číslo 35 nebo motoristé jezdící z Prahy do Karlových Varů či na severozápad Čech. Páteřní síť má celkem 2 153 kilometrů, dosud je postaveno 1 113.
Už od příštího roku navíc začne klesat množství peněz, které na stavby silnic a železnic posílá Evropská unie. Plán rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury počítá s tím, že v roce 2021 dotace zcela zmizí a stavby bude platit jen stát. Ten na ně dává 36 miliard korun ročně, což je zhruba třetina rozpočtu. Peníze budou kromě silnic chybět také na železnici - do roku 2021 jde podle Slamečkových výpočtů o
289 miliard.
Mají pomoci dluhopisy i soukromníci
Jedním z možných řešení nedostatku peněz je vydání dluhopisů, které by podle ministerstva mohly poskytnout potřebný objem peněz a část zátěže by posunuly do období po roce 2025, kdy by měla být síť dostavěna.
komunikace vhodné pro sukromníkyR35 H. Králové - Olomouc |
"Dluhopisy by měly být splatné 15 let, do roku 2025 by se platily jen úroky. Každý rok by se takto půjčilo 20 miliard," propočítává ministr dopravy Gustav Slamečka.
Další variantou je vstup soukromých investorů, kteří by silnice zaplatili a stát jim je splácel. Ročně by se za takové úseky mělo platit mezi šesti až sedmi miliardami korun. Touto metodou PPP by se mohla financovat třeba oprava D1 nebo chybějící jihočeský úsek dálnice D3.
"Současně se ale musíme zaměřovat na nejpotřebnější úseky komunikací. Proto vznikají sektorové strategie jako nástroj pro nalezení takových úseků," uvedl ministr dopravy Gustav Slamečka.
Nedostatek peněz však není jedinou překážkou výstavby dálnic. "Máme také problémy s řadou tras, kde se nedaří získat potřebná povolení," přiznává Luděk Sosna, ředitel odboru strategie ministerstva dopravy. Příkladem problematické trasy je třeba výstavba D8 přes České Středohoří.
Nejdůležitější silnice podle ministerstvaR35 H. Králové - Olomouc |